Dachser neemt eerste vrachtwagens op waterstof in gebruik

Dachser boekt vorderingen met praktische tests van emissievrije aandrijftechnologieën voor vrachtwagens. De logistiek dienstverlener is van plan in 2023 twee waterstof-brandstofcelvrachtwagens in Duitsland in gebruik te nemen. Om te beginnen zal Dachser een 27-tons Hyundai Xcient vrachtwagen op de weg zetten in Maagdenburg. De emissievrije vrachtwagen zal worden gebruikt voor regionale distributie en vaste lijndiensten in de nacht naar Berlijn. Een tweede waterstof-brandstofcelvrachtwagen, de 19-tons Enginius Bluepower, zal medio 2023 leveringen voor Dachser gaan verrichten in het stadscentrum van Hamburg.

In Maagdenburg zal Dachser volgens planning begin 2023 een Hyundai Xcient waterstof-brandstofcelvrachtwagen in gebruik nemen. Het voertuig, dat een totaal toelaatbaar gewicht van 27 ton heeft en 18 palletplaatsen biedt, heeft een actieradius van maximaal 400 kilometer, wat betekent dat het in een tweeploegendienst kan worden ingezet. De vrachtwagen zal worden bestuurd door professionele chauffeurs die dit jaar hun opleiding bij Dachser afronden. Terwijl de waterstof-brandstofcelvrachtwagen overdag wordt getest in de regionale distributie naar de regio Magdeburg, zal hij ’s nachts in het systeemtransport naar de vestiging van Dachser in Berlijn-Schönefeld rijden. Het emissievrije voertuig zal voor het vervoer in de nacht worden uitgerust met een tandem-wissellaadbakaanhanger. Tegen de tijd dat het voertuig wordt afgeleverd, zullen er in de buurt van de twee Dachser-vestigingen in Maagdenburg en Berlijn faciliteiten beschikbaar zijn waar de truck waterstof kan tanken.
 
De contractuele partner van Dachser is H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG uit Maagdenburg. Het verkoopbedrijf maakt deel uit van H2 Green Power & Logistics GmbH.
 
Vanaf medio 2023 zal Dachser ook een Bluepower 1938 waterstof-brandstofcelvrachtwagen van Enginius uit Bremen – een dochteronderneming van de Faun Groep – inzetten voor leveringen in het stadscentrum van Hamburg. De vrachtwagen zal een aanvulling vormen op het Dachser Emission-Free Delivery concept, dat geen lokale uitstoot kent en dat al in de herfst van 2022 in Hamburg van start gaat. De Bluepower 1938 heeft een toegestaan totaalgewicht van 19 ton en kan tot 18 pallets met goederen vervoeren met zijn vaste laadbak. De geschatte actieradius van 250 kilometer plus reserve is ideaal voor leveringen in stadscentra en zou bovendien een erg hoog recuperatiepotentieel bieden.

Foto: Dachser Enginius Bluepower

Recente nieuwsberichten

Rogier van der Linde wordt de nieuwe CEO van Royal Reesink

Volgend op een wissel van leiderschap in februari van dit jaar, neemt Rogier Van der Linde – na eerst de rol van deputy CEO vervuld te hebben – officieel de fakkel over. Voor zijn aanstelling als deputy CEO was Van der Linde VP Material Handling bij het bedrijf.

Witron voltooit vierde bouwfase van centraal Spar-magazijn

Na een implementatieperiode van nog geen twee jaar heeft de Spar Österreichische Warenhandels AG de vierde uitbreidingsfase van het centrale magazijn in Wels (ZLW) succesvol afgerond. Dat gebeurde in samenwerking met projectpartner WITRON Logistik + Informatik GmbH.

Dan Cake Polonia neemt efficiënt hoogbouwmagazijn met uitgebreid transportsysteem in gebruik

Kardex Mlog heeft als algemene aannemer voor Dan Cake Polonia een hoogbouwmagazijn met drie gangen en een uitgebreid transport- en besturingssysteem gebouwd. Het modulaire Kardex Control Center maakt een feilloze bediening mogelijk. Voor Kardex Mlog was dit een van de eerste projecten die door zijn Poolse vestiging werd gerealiseerd.

Maison Burtin digitaliseert processen voor orderpicking en verpakking

Champagneproducent Maison Burtin heeft de ZetesAtlas identification execution solution geïmplementeerd in combinatie met Zetes MD smart printing/applicator labelling stations om zijn processen te optimaliseren. Het project maakt deel uit van de wereldwijde digitaliseringsstrategie van de champagneproducent uit Epernay om de oplossingen voor picking en verpakking te optimaliseren en de volledige traceerbaarheid van flessen mogelijk te maken.

Jungheinrich vernieuwt ontwerp van elektrische trekker EZS 010

De EZS 010 is het compacte instapmodel van Jungheinricht om kleinere lasten tot 1 ton over kortere afstanden en in kleine ruimten te trekken, binnen en buiten en ook op hellingen. Het is mogelijk om hem zowel binnen als buiten te gebruiken.

Hak implementeert CloudSuite Food & Beverage van Infor

De bekende Nederlandse producent van groenten en peulvruchten start met een bedrijfsbrede implementatie van de Infor Cloudsuite Food & Beverage. De implementatie past bij de groeidoelstellingen van Hak. Bovendien moeten efficiëntere bedrijfsprocessen de organisatie in staat stellen om beter in te spelen op veranderende situaties in de markt.

Volvo Trucks presenteert elektrische trucks met grotere actieradius

Volvo Trucks introduceert nieuwe, krachtigere accu’s voor het middelzware elektrische trucksegment. Zij garanderen een actieradius tot 450 km en maken het mogelijk om nog meer stedelijk transport te elektrificeren. De krachtiger accu’s in Volvo's reeks middelzware vrachtwagens - de Volvo FL en Volvo FE Electric - moeten de overgang naar stiller en schoner stadsvervoer versnellen.

Bas World neemt nieuw trackingsysteem in gebruik

Sensolus, gespecialiseerd in connected asset management heeft samen met sensorspecialist Sentech een nieuw trackingsysteem geïmplementeerd bij Bas World. Het Nederlandse Bas World is wereldwijd actief in de handel van nieuwe en gebruikte voertuigen en beschikt over een grote voorraad vrachtwagens, trekkers, trailers, bouwmachines, bedrijfswagens en landbouwmachines.

Jungheinrich-fabriek in Tsjechië gestart met productie

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich is gestart met de productie in zijn nieuwe fabriek in Chomutov (Tsjechië). Na een bouwperiode van ongeveer tien maanden rolde begin juni 2023 een ETV 216i reachtruck als eerste van de band.

5x verwerkingscapaciteit om aan de vraag te blijven voldoen

(Advertorial) Stel nieuwe normen voor productiviteit. Met robots die een hoogte van 12 meter kunnen bereiken voor opslag in hoge dichtheid, binnen 2 minuten toegang hebben tot elk SKU in het systeem en zichzelf automatisch opladen wanneer nodig, kunt u de verwerkingscapaciteit van uw magazijn tot wel 5x verhogen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.