Dachser heeft overname Frigoscandia afgerond

Sinds 4 maart 2024 is Frigoscandia AB een volledige dochteronderneming van Dachser en daarmee onderdeel van het Food Logistics-netwerk van de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten. De overname markeert meteen ook het begin van de volledige integratie van het Scandinavische bedrijf in het Dachser-netwerk.

Eind december 2023 tekende Dachser een overeenkomst voor de overname van Frigoscandia, een toonaangevende aanbieder van temperatuurgecontroleerde en diepvrieslogistiek in de Scandinavische markt, van private equity investeerder Mutares SE & Co KGaA. Daardoor kan Dachser zijn Food Logistics netwerk uitbreiden naar de Scandinavische landen. In februari 2024 keurde de Europese Commissie de overname goed. Nu het overnameproces is afgerond, kan de integratie in het Dachser-netwerk beginnen.

Dachser wordt momenteel in Scandinavië vertegenwoordigd door European Logistics, de business line voor transport en opslag van industriële en consumentengoederen, en door een lucht- en zeevrachtorganisatie. Frigoscandia, met het hoofdkantoor in Helsingborg, Zweden, heeft een hecht en efficiënt netwerk voor de distributie van temperatuurgecontroleerde en diepgevroren levensmiddelen. Het bedrijf biedt transportdiensten aan in heel Zweden via een landelijk dekkend netwerk. Voor de uitvoering van die diensten werkt het bedrijf samen met servicepartners, maar het heeft ook een eigen wagenpark. Op het gebied van internationaal voedingstransport verzorgt Frigoscandia transport over de weg, door de lucht en over zee, en is het bedrijf in 51 landen actief. Daarnaast beheert Frigoscandia warehousing met twaalf logistieke vestigingen in Zweden en drie in Noorwegen voor de opslag van levensmiddelen. In 2022 genereerde Frigoscandia een omzet van ongeveer 300 miljoen euro.

Sinds 2019 is Frigoscandia partner voor Zweden, Finland en Noorwegen in het European Food Network, een samenwerkingsverband van toonaangevende Europese aanbieders van levensmiddelenlogistiek in 34 landen, dat Dachser heeft opgericht en als systeemleider beheert.

Frigoscandia zal verder worden geleid door CEO Peter Haveneth en zijn managementteam. Hij rapporteert aan Alexander Tonn, die bij Dachser de dubbelrol bekleedt van COO Road Logistics en managing director Dachser Food Logistics.

Met de afronding van de overname zullen alle van de ongeveer 1.300 medewerkers van Frigoscandia overgaan naar Dachser. Aangezien Dachser Food Logistics geen eigen vestigingen heeft in Zweden, Finland en Noorwegen, zal de overname daar geen dubbele functies creëren. In totaal zal het aantal medewerkers van Dachser in de Scandinavische landen toenemen tot ongeveer 2.000.

Foto: Dachser – vlnr: Burkhard Eling (CEO Dachser), Peter Haveneth (CEO Frigoscandia) en Alexander Tonn, (COO Road Logistics en managing director Dachser Food Logistics bij Dachser)

Recente nieuwsberichten

3 manieren waarop semiautomatische orderpicktrucks u voordeel opleveren

(Advertorial) Indien uw onderneming gebruik maakt van orderpicktrucks, zal het u vast ook al zijn opgevallen: bij orderpicken gaat enorm veel tijd naar het wandelen van en naar de truck, en naar het telkens opnieuw op- en afstappen om deze in beweging te zetten.

Ceva Logistics test waterstofcel-truck samen met Toyota Motor Europe

Third party logistics provider Ceva Logistics gaat een van de eerste heavy-duty waterstof brandstofcel (Hydrogen Full Cell – HFC) trucks op de markt testen in samenwerking met Toyota Motor Europe (TME). Het prototype truck, ontworpen voor TME door de Nederlandse fabrikant VDL Groep, zal gedurende een testperiode van vijf jaar worden ingezet tussen vestigingen van TME en moet op die manier de supply chain van TME koolstofvrij maken en tegelijkertijd nuttige informatie leveren over de prestaties van HFC.

Cabka introduceert Pallet Box 2.0 voor levensmiddelen, agrarische producten en afvalbeheer

Cabka, gespecialiseerd in transportverpakkingen van gerecycleerd plastic, lanceert de Pallet Box 2.0. Het betreft een plastic ladingdrager met een intern volume van 1400 liter, die moet zorgen voor een verbeterde hanteerbaarheid en een hogere duurzaamheid.

UPS Supply Chain Solutions Europe zet biobrandstofvrachtwagens in

In zijn wereldwijde streven naar ‘net zero’ transport en het verkleinen van zijn ecologische voetafdruk, breidt UPS Supply Chain Solutions (SCS) zijn Europese vloot uit met vier nieuwe HVO100 biobrandstofvrachtwagens. De nieuwe vrachtwagens zijn bestemd voor direct gebruik in de Benelux en zijn gestationeerd in Nederland.

Vernieuwd klantenportaal van DP World vereenvoudigt het boeken van tijdslots voor containerbehandeling

E-World 1700, het online klantenportaal van DP World, werd voorzien van een aantal nieuwe functies die het boeken van een afspraak voor containerbehandeling eenvoudiger en sneller moeten maken. Een eerste nieuwigheid is dat vrachtwagendispatchers voortaan automatisch alle afspraakopties te zien krijgen, waarna ze meteen hun keuze kunnen maken en daardoor snel en efficiënter kunnen plannen.

Webfleet introduceert proactieve controle- en rapportagetool voor beheer van opleggers

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, stelt Webfleet Trailer voor. Het gaat om een oplossing voor opleggerbeheer die speciaal ontworpen is om transport- en logistieke bedrijven die gebruik maken van opleggers voor lange afstanden, te ondersteunen.

EPG breidt gratis demo app van LYDIA Voice uit

Het Duitse technologiebedrijf EPG stelt vanaf nu de nieuwe, uitgebreide versie van de LYDIA Voice Demo App gratis ter beschikking via de Google Play Store. Met de proefapp wil EPG geïnteresseerde gebruikers gratis laten kennismaken met 100% spraakgestuurd picken via de Android-smartphone.

Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen.

Siemens integreert realtime supply chain intelligence in Siemens Xcelerator

Siemens Digital Industries Software integreert het Supplyframe Design-to-Source Intelligence platform met zijn Siemens Xcelerator portfolio van software en diensten. De volledig geïntegreerde oplossing, die nu beschikbaar is, moet zorgen voor een meer veerkrachtige supply chain door realtime inzicht te bieden in de wereldwijde beschikbaarheid van componenten, vraag, kosten, compliance en bijbehorende data op het moment van ontwerp.

Snijden in je voorraad? Bekijk eerst je assortiment

(Advertorial) Consumenten verwachten telkens meer. Dus wil je als bedrijf al snel je assortiment uitbreiden. Alleen zorgt dat soms voor te hoge voorraden en te grote voorraden zijn nooit een goed voorteken. Dan maar snijden in je voorraad?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.