Dachser heeft overname Frigoscandia afgerond

Sinds 4 maart 2024 is Frigoscandia AB een volledige dochteronderneming van Dachser en daarmee onderdeel van het Food Logistics-netwerk van de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten. De overname markeert meteen ook het begin van de volledige integratie van het Scandinavische bedrijf in het Dachser-netwerk.

Eind december 2023 tekende Dachser een overeenkomst voor de overname van Frigoscandia, een toonaangevende aanbieder van temperatuurgecontroleerde en diepvrieslogistiek in de Scandinavische markt, van private equity investeerder Mutares SE & Co KGaA. Daardoor kan Dachser zijn Food Logistics netwerk uitbreiden naar de Scandinavische landen. In februari 2024 keurde de Europese Commissie de overname goed. Nu het overnameproces is afgerond, kan de integratie in het Dachser-netwerk beginnen.

Dachser wordt momenteel in Scandinavië vertegenwoordigd door European Logistics, de business line voor transport en opslag van industriële en consumentengoederen, en door een lucht- en zeevrachtorganisatie. Frigoscandia, met het hoofdkantoor in Helsingborg, Zweden, heeft een hecht en efficiënt netwerk voor de distributie van temperatuurgecontroleerde en diepgevroren levensmiddelen. Het bedrijf biedt transportdiensten aan in heel Zweden via een landelijk dekkend netwerk. Voor de uitvoering van die diensten werkt het bedrijf samen met servicepartners, maar het heeft ook een eigen wagenpark. Op het gebied van internationaal voedingstransport verzorgt Frigoscandia transport over de weg, door de lucht en over zee, en is het bedrijf in 51 landen actief. Daarnaast beheert Frigoscandia warehousing met twaalf logistieke vestigingen in Zweden en drie in Noorwegen voor de opslag van levensmiddelen. In 2022 genereerde Frigoscandia een omzet van ongeveer 300 miljoen euro.

Sinds 2019 is Frigoscandia partner voor Zweden, Finland en Noorwegen in het European Food Network, een samenwerkingsverband van toonaangevende Europese aanbieders van levensmiddelenlogistiek in 34 landen, dat Dachser heeft opgericht en als systeemleider beheert.

Frigoscandia zal verder worden geleid door CEO Peter Haveneth en zijn managementteam. Hij rapporteert aan Alexander Tonn, die bij Dachser de dubbelrol bekleedt van COO Road Logistics en managing director Dachser Food Logistics.

Met de afronding van de overname zullen alle van de ongeveer 1.300 medewerkers van Frigoscandia overgaan naar Dachser. Aangezien Dachser Food Logistics geen eigen vestigingen heeft in Zweden, Finland en Noorwegen, zal de overname daar geen dubbele functies creëren. In totaal zal het aantal medewerkers van Dachser in de Scandinavische landen toenemen tot ongeveer 2.000.

Foto: Dachser – vlnr: Burkhard Eling (CEO Dachser), Peter Haveneth (CEO Frigoscandia) en Alexander Tonn, (COO Road Logistics en managing director Dachser Food Logistics bij Dachser)

Recente nieuwsberichten

Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Güde bestelt automatisch miniloadmagazijn bij Jungheinrich

Güde GmbH laat Jungheinrich, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, een volautomatisch kleingoedmagazijn bouwen voor zijn productie-eenheid in Sauerland (Duitsland). De fabrikant van veerringen, gebogen draadonderdelen en schroef- en asborgingen wil zo zijn capaciteit uitbreiden en zijn processen stroomlijnen om op de voortdurende groei te kunnen reageren en zich op de toekomst voor te bereiden. Voorheen maakte het bedrijf alleen gebruik van handgestuurde hef- en magazijntrucks en rekinstallaties.

Dachser breidt opslagcapaciteit in Nederland uit

Logistiek dienstverlener Dachser gaat wederom een nieuw warehouse voor contractlogistiek in Waddinxveen in gebruik nemen. De bouw van het pand is in volle gang en wordt naar verwachting in juni 2024 opgeleverd. Het warehouse wordt gebouwd op het Distripark Doelwijk aan de A12, waar Dachser momenteel al met vier panden aanwezig is. Het nieuwe warehouse biedt ruimte voor 10.000 pallets, waardoor de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen komt.

Petit Forestier verkleint CO2-uitstoot met TMS van Generix Group

Petit Forestier is een Frans familiebedrijf, opgericht in 1907, dat gespecialiseerd is in koeltransport. Om zijn CO2-uitstoot te helpen verminderen en de prestaties van zijn transportactiviteiten te verbeteren doet het bedrijf een beroep op de TMS-oplossing van Generix Group.

E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen

De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.

Jungheinrich voorziet nieuwe trucks standaard van telemetrie

Jungheinrich rust alle nieuw bestelde trucks die in zijn Europese fabrieken worden geproduceerd voortaan standaard uit met telemetrie-eenheden. De trucks zijn dus af fabriek volledig ‘netwerkbaar’ en klaar voor intelligente integratie in het magazijn. Met behulp van het vlootmanagementsysteem Jungheinrich FMS kunnen klanten die gegevens gebruiken om hun vloot optimaal in te zetten. Om het Jungheinrich vlootmanagementsysteem te kunnen gebruiken is de Starter Kit beschikbaar. De Starter Kit heeft vijf kernfuncties: voorraadbeheer, locatiebeheer, gebruikersbeheer, draaiuren en de After Sales afdeling Call4Service.

Datalogic investeert in Oversonic Robotics

Medio 2023 berichtten we al over het partnership dat Datalogic – aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering – en Datasensing – een bedrijf uit de Datalogic Group dat gespecialiseerd is in o.a. sensoren en visuele systemen – sloten met Oversonic Robotics. Nu laat Datalogic weten dat het een minderheidsbelang in Oversonic Robotics heeft verworven.

Colruyts foodservice-speler Solucious neemt Valfrais over

Solucious, de foodservice-specialist van Colruyt Group, heeft 100% van de aandelen van familiebedrijf Valfrais overgenomen. Valfrais is een regionale speler in de foodservice die gevestigd is in Bastenaken en levert aan professionele klanten in Wallonië, Brussel, het Groothertogdom Luxemburg en het noorden van Frankrijk. Die klanten zijn voornamelijk actief in de horecasector. Het assortiment van Valfrais bestaat dan ook uit zowel verse, ultraverse als diepvriesvoeding. Het bedrijf heeft expertise ontwikkeld in ultravers, meer bepaald in vlees via Wama Beef. Beide bedrijven zullen blijven samenwerken.

Voorzichtige vooruitzichten voor tewerkstelling in Transport/Logistiek

De recentste ManpowerGroup Jobbarometer*, die in december 2023 werd gepubliceerd, geeft aan dat de wervingsactiviteit in de sector Transport en Logistiek in het eerste kwartaal van 2024 vrij matig zal zijn. Van de werkgevers in die sector die in oktober 2023 werden bevraagd, verwacht inderdaad 42% hun personeelsbestand tegen het einde van maart 2024 uit te breiden, terwijl bijna een kwart (23%) van plan is dat te verminderen. Volgens 35% van de bevraagde werkgevers zal hun wervingsactiviteit niet veranderen. De zogenoemde Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen in dienst te nemen en het percentage dat medewerkers wil ontslaan) bereikt een voorzichtige waarde van +19%. Dat is volgens ManpowerGroup een sterke daling ten opzichte van het vorige kwartaal en een status quo ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.

Optimaliseer je productieproces

(Advertorial) Een productieproces beheren, dat is niet eenvoudig. Om ervoor te zorgen dat jouw klanten hun leveringen op tijd ontvangen, moet je verschillende productielijnen, werknemers en diverse producten efficiënt plannen. Soms moeten er ook andere factoren in overweging worden genomen, zoals allergenen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.