Dachser en Fraunhofer IML vergroten transparantie in groupagezendingen met digitale tweeling

In samenwerking met Fraunhofer IML heeft logistiek dienstverlener Dachser een innovatie in groupagelogistiek ontwikkeld en in de praktijk gebracht. In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in real time een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods; een ‘digitale tweeling’.

De digitale tweeling versnelt inkomende en uitgaande processen en verschaft continu bijgewerkte informatie over de locatie van elke pallet, waar niet alleen medewerkers in de overslagloods en chauffeurs van profiteren, maar ook medewerkers in de planning en de klantenservice.

Deze technologische innovatie bewijst zich al in de praktijk in de overslagloodsen van de Dachser-vestigingen in Unterschleißheim bij München en Öhringen bij Heilbronn. @ILO staat voor Advanced Indoor Localization and Operations en is een onderzoeksproject van het Dachser Enterprise Lab, dat de logistiek dienstverlener samen met het Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML) uitvoert. De kern van het project is de gezamenlijk ontwikkelde @ILO-software. Speciale op AI gebaseerde algoritmen interpreteren de gegevens die de optische scanapparatuur elke seconde vastlegt. Die gegevens worden gebruikt om alle pallets automatisch en direct te identificeren en te lokaliseren. In de toekomst zullen ze de pallets ook meten. Zo ontstaat een volledig, altijd actueel beeld van de overslagloods en zijn processen – een digitale tweeling. In de toekomst zal dit naar verwachting realtime gegevens opleveren over elke palletzending in het Europese transportnetwerk van Dachser.
 
Automatische identificatie en tracering tot op de meter
In de @ILO-terminal worden de pallets bij binnenkomst, verblijf en vertrek volledig automatisch geïdentificeerd en geregistreerd in het TMS. Dat maakt het handmatig scannen van barcodes en het extra labelen van de pallets overbodig. De tweedimensionale datamatrixcodes op de bovenkant van elke pallet dienen als identificatiemiddel en vormen de technologische basis van het systeem, samen met honderden optische scanapparaten in het plafond die de hele overslagloods in beeld brengen.
 
Het systeem maakt het ook mogelijk alle pallets tot op de meter nauwkeurig en in real time te volgen in de overslagloodsen, die vaak zo groot als een voetbalveld kunnen zijn. De locaties van pallets en de positie van elektrische pallettrucks (EPT’s) kunnen in real time worden gevisualiseerd en weergegeven op websites, apps of mobiele displays, samen met instructies voor intern transport, waardoor de transparantie in het warehouse aanzienlijk wordt verbeterd en zoek- en laadprocessen worden versneld.
Ook is er de automatische link tussen EPT’s en pallets. Het @ILO-systeem detecteert automatisch wanneer een pallet door een EPT wordt opgepakt en geeft via displays realtime informatie over de betreffende pallet aan de medewerkers. Ook dit is een functie die de procestijden verkort en de processen in de overslagloods opnieuw kan vormgeven.
 
Constante meting van pallets
In de nabije toekomst wordt ook verwacht dat de @ILO-terminal alle pallets volautomatisch en constant gaat meten. Het systeem is al in staat bij pilotinstallaties de afmetingen van de verpakte goederen met grote nauwkeurigheid vast te stellen. Wanneer het systeem volledig gebruiksklaar is, kunnen de volumegegevens van elke pallet worden ingevoerd in intelligente algoritmen om bijvoorbeeld chauffeurs en medewerkers van overslagloodsen te helpen bij de laad- en routeplanning, en om de capaciteitsbenutting van wisselbakken, trailers en vrachtwagens voor lokaal vervoer verder te verhogen. Het resultaat zou een vermindering van het aantal vervoerskilometers zijn en dus ook een vermindering van de uitstoot.
 
@ILO maakt deel uit van het onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma ‘Dachser Future Terminal’, waarmee de logistiek dienstverlener de komende jaren in zijn eigen overslagloodsen en warehouses in het Europese logistieke netwerk toekomstgerichte technologieën en processen wil inzetten.

Foto: Dachser

Recente nieuwsberichten

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.