Crown stelt SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers voor

Leverancier van intern transportmaterieel Crown, lanceert in heel Europa de SP 1500 Serie van hoog heffende orderpickers. Met de SP Serie wil Crown een geschikt heftruckmodel bieden voor elke orderpickingtoepassing op hoogte. Zo zijn de modellen met vaste vorken geschikt om grote en moeilijk hanteerbare artikelen te heffen, terwijl trucks met extra heffunctie vooral geschikt zijn voor orderverzameltaken die grote aantallen kleine of zware artikelen omvatten.

De heftrucks worden o.a. gekenmerkt door een geoptimaliseerd ergonomisch bestuurderscompartiment met zicht rondom en een breed aanbod van instelbare bedieningselementen, speciaal ontworpen om orderpicking gemakkelijker en veiliger te maken. De robuuste trucks halen rijsnelheden tot 12 km/uur, een reikhoogte tot 11,2 meter en een capaciteit van maximaal 1,25 ton.
 
Focus op bestuurder
Het ontwerp van de trucks uit de SP Serie is volgens Crown sterk op de bestuurder gericht. De heftrucks zouden bestuurders voorzien van een nagenoeg ongelimiteerd zicht rondom, en dat in beide rijrichtingen evenals omhoog en omlaag. Het middelste raam tussen de truckbedieningselementen is volgens de leverancier uniek in deze sector en biedt bestuurders vrij zicht in de richting van de aandrijfeenheid als het bestuurdersplatform verhoogd is. De combinatie van het middelste raam met de robuuste, vrij-uitzicht mast en het grote bovenste raam biedt bestuurders direct zicht op obstakels, voetgangers en andere heftrucks, wat ook de workflows veiliger maakt. Wanneer er in de richting van de vorken wordt gereden, bieden de twee extra ramen onder de bestuurder een goed zicht op het gangpad eronder. De optionele panoramische beschermkap moet het zicht naar boven verbeteren en beschermt bestuurders tegelijkertijd tegen vallende voorwerpen en vuil.
 
Verder moet het ergonomische bestuurderscompartiment voor een comfortabele werkervaring zorgen door bestuurders ruim voldoende bewegingsruimte te bieden. Ieder aspect van de verschillende bedieningssets kan worden aangepast aan de (fysieke) behoeften van elke bestuurder. Er zijn twee bedieningssets: één in de richting van de aandrijfeenheid, de andere in die van de vorken. Beide zijn in hoogte verstelbaar en te configureren naar de persoonlijke voorkeuren van elke bestuurder.
Tot slot kan het bestuurderscompartiment nog worden uitgerust met optionele Work Assist-accessoires zoals vuilniszakhouders en houders voor gereedschap, documenten en persoonlijke eigendommen, en met mogelijkheden voor het opladen van elektronische apparatuur.
 
Draadloze verbinding
Een ander kenmerk dat volgens Crown zijn focus op de bestuurder weerspiegelt, is Gena, het besturingssysteem van Crown, met de optie van een naadloze integratie in Crowns InfoLink Vlootbeheersysteem. Gena, dat niet alleen intuïtief, maar ook instelbaar en interactief is, moet zorgen voor een gepersonaliseerde bestuurderservaring en levert belangrijke data en informatie op een duidelijke en beknopte manier via een 7” touchscreen en dat in een van de meer dan veertig, door de bestuurder in te stellen talen. Instelbare widgets tonen op een duidelijke manier belangrijke actuele truckinfo zoals werkuren, stuurhoek en batterijstatus.
 
Heftruckprestaties
Crown benadrukt dat orderpickers van de SP Serie, zelfs met een 24V batterij, een snelheid van 12 km/uur kunnen bereiken. Bovendien zou de optionele High Speed Lift-functie op het 48V model zorgen voor een maximale hefsnelheid van 0,71m/s. De mast kan omlaag worden gebracht met een snelheid van 0,41m/s. Als standaardkenmerk is de daalfunctie ook regeneratief, wat betekent dat energie wordt teruggevoerd naar de batterij als de mast omlaag komt. Dat moet de inzetbaarheid van de truck verbeteren en komt ook de duurzaamheid ervan ten goede.
 
Ook standaard op alle modellen is Crowns gepatenteerde OnTrac antislip tractiecontrolesysteem. OnTrac vermindert het slippen of wielspins wanneer de truck versnelt, remt of recuperatief remt op natte of stoffige vloeren.
Tot slot zijn er energieoplossingen op maat mogelijk dankzij een ruime keuze aan V-Force loodzuur- of lithium-ionbatterijen en bijpassende batterijopladers.
Foto: Crown

Recente nieuwsberichten

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.