Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial)Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa. Het bedrijf werkt aan een zo breed en hoogwaardig mogelijk aanbod van cosmetica (meer dan 2.500 merken) en een snel verzendproces. Online shoppen moet daarbij een fijne ervaring zijn. Notino heeft daarnaast eigen fysieke winkels in Tsjechië, Slowakije, Polen, Hongarije, Oostenrijk, Roemenië, Bulgarije en Oekraïne.

De groei is een gevolg van een sterke en duidelijke visie volgens Jaroslav Rehurek, Global Logistics Development van Notino: “Net als in veel andere Europese landen zijn we ook in Italië online marktleider in beauty producten. Zuid-Europa is een strategische markt voor Notino en daarom besloten we te investeren in een nieuw distributiecentrum om een verdere groei in dit geografische gebied te bevorderen. Savoye is voor ons de juiste partner gebleken, toen we samen werkten bij ons eerste distributiecentrum in Tsjechië. We willen graag langdurige relaties opbouwen met onze strategische partners. Savoye reageerde snel op ons project en kwam met passende ideeën en oplossingen. Gedurende het hele proces vulden we elkaar prima aan.

Vandaag kunnen we vanuit ons nieuwe Telgate-distributiecentrum meer dan 100.000 verschillende artikelen leveren. Verder hebben we grote stappen gezet op het gebied van de ‘customer experience’, vooral door de hoogwaardige verzendverpakkingen”.

READY… GO!

Het project ontstond een jaar geleden toen Notino investeerde in een nieuw logistiek centrum in Telgate, dichtbij Bergamo. In september 2022 begon Savoye met de installatie van het nieuwe geautomatiseerde intralogistieke systeem, dat nu duizenden pakketjes met schoonheidsproducten verzamelt voor de klanten van Notino.

In het verleden installeerde Savoye bij Notino al een geautomatiseerde verpakkingslijn in het eerste distributiecentrum in Brno (Tsjechische Republiek). Dankzij de uitstekende ervaringen mocht Savoye Italië als hoofdaannemer acteren voor de automatisering van het nieuwe Italiaanse distributiecentrum.

Om maximale prestaties te kunnen leveren, werden alle functionele gebieden gekoppeld  door meer dan 1.600 meter aan Savoye conveyors om het picken en de verzending van alle items "van en naar" alle cruciale zones mogelijk te maken:

- Palletontvangst
- Zone voor Value Added Services
- Orderpicken op de tussenvloer
- Snelpickzone en buffervoorraden
- Buffer transportbanden
- Geautomatiseerde verpakkingslijn 
- Handmatig verpakken  
- Verzendgebied
 
Alles aangestuurd via WCS-software (Warehouse Control System) van Savoye
 
“Het is geweldig om samen te mogen werken met één van de belangrijkste online spelers op het gebied van parfums en cosmetica. In korte tijd wisten we een uitdagend project op te leveren; vandaag beheert het systeem een enorm aantal SKU’s en verbindt het allerlei verschillende functionele logistieke gebieden met behulp van onze systemen en onze WCS-software. We hebben al meerdere E-commerce installaties geïmplementeerd op de Italiaanse markt. Telkens passen we onze aanpak aan op de specifieke behoeften van de klant met op maat gemaakte systemen en oplossingen als uitgangspunt. Klanten willen snelheid, eenvoud en een rijke functionaliteit en de rode draad bij nieuwe e-commerce projecten is de combinatie van kwaliteit en een snelle time-to-market. Snelheid en een laag foutenpercentage bij het picken maken het verschil, ondersteund door een solide service", vertelt Massimo Cecchinato, Managing Director van Savoye Italië.

“Door ons brede assortiment verpakkingsmachines kon Savoye aan de specifieke eisen van Notino voldoen. De combinatie van de PAC 600 dozen opzetmachine met de Jivaro sluitmachine en een krimptunnel maakt het mogelijk om op maat gemaakte pakketten te verzenden, het verzendvolume drastisch te verminderen en de vaak fragiele beauty producten optimaal te beschermen.”
Het aspect "groen" is hierbij belangrijk. Doordat de hoogte van de pakketten wordt afgestemd op de inhoud ervan, wordt het totale verzendvolume behoorlijk verminderd. Daardoor zijn ook veel minder transportritten nodig, met als resultaat een veel lagere C02-uitstoot. Tot slot gebruiken de Savoye machines in dit project 100% eco-duurzaam en recyclebaar karton”.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over de Jivaro Print: https://www.savoye.com/nl/oplossingen/verpakkingsmachines

Recente nieuwsberichten

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.