Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial)Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa. Het bedrijf werkt aan een zo breed en hoogwaardig mogelijk aanbod van cosmetica (meer dan 2.500 merken) en een snel verzendproces. Online shoppen moet daarbij een fijne ervaring zijn. Notino heeft daarnaast eigen fysieke winkels in Tsjechië, Slowakije, Polen, Hongarije, Oostenrijk, Roemenië, Bulgarije en Oekraïne.

De groei is een gevolg van een sterke en duidelijke visie volgens Jaroslav Rehurek, Global Logistics Development van Notino: “Net als in veel andere Europese landen zijn we ook in Italië online marktleider in beauty producten. Zuid-Europa is een strategische markt voor Notino en daarom besloten we te investeren in een nieuw distributiecentrum om een verdere groei in dit geografische gebied te bevorderen. Savoye is voor ons de juiste partner gebleken, toen we samen werkten bij ons eerste distributiecentrum in Tsjechië. We willen graag langdurige relaties opbouwen met onze strategische partners. Savoye reageerde snel op ons project en kwam met passende ideeën en oplossingen. Gedurende het hele proces vulden we elkaar prima aan.

Vandaag kunnen we vanuit ons nieuwe Telgate-distributiecentrum meer dan 100.000 verschillende artikelen leveren. Verder hebben we grote stappen gezet op het gebied van de ‘customer experience’, vooral door de hoogwaardige verzendverpakkingen”.

READY… GO!

Het project ontstond een jaar geleden toen Notino investeerde in een nieuw logistiek centrum in Telgate, dichtbij Bergamo. In september 2022 begon Savoye met de installatie van het nieuwe geautomatiseerde intralogistieke systeem, dat nu duizenden pakketjes met schoonheidsproducten verzamelt voor de klanten van Notino.

In het verleden installeerde Savoye bij Notino al een geautomatiseerde verpakkingslijn in het eerste distributiecentrum in Brno (Tsjechische Republiek). Dankzij de uitstekende ervaringen mocht Savoye Italië als hoofdaannemer acteren voor de automatisering van het nieuwe Italiaanse distributiecentrum.

Om maximale prestaties te kunnen leveren, werden alle functionele gebieden gekoppeld  door meer dan 1.600 meter aan Savoye conveyors om het picken en de verzending van alle items "van en naar" alle cruciale zones mogelijk te maken:

- Palletontvangst
- Zone voor Value Added Services
- Orderpicken op de tussenvloer
- Snelpickzone en buffervoorraden
- Buffer transportbanden
- Geautomatiseerde verpakkingslijn 
- Handmatig verpakken  
- Verzendgebied
 
Alles aangestuurd via WCS-software (Warehouse Control System) van Savoye
 
“Het is geweldig om samen te mogen werken met één van de belangrijkste online spelers op het gebied van parfums en cosmetica. In korte tijd wisten we een uitdagend project op te leveren; vandaag beheert het systeem een enorm aantal SKU’s en verbindt het allerlei verschillende functionele logistieke gebieden met behulp van onze systemen en onze WCS-software. We hebben al meerdere E-commerce installaties geïmplementeerd op de Italiaanse markt. Telkens passen we onze aanpak aan op de specifieke behoeften van de klant met op maat gemaakte systemen en oplossingen als uitgangspunt. Klanten willen snelheid, eenvoud en een rijke functionaliteit en de rode draad bij nieuwe e-commerce projecten is de combinatie van kwaliteit en een snelle time-to-market. Snelheid en een laag foutenpercentage bij het picken maken het verschil, ondersteund door een solide service", vertelt Massimo Cecchinato, Managing Director van Savoye Italië.

“Door ons brede assortiment verpakkingsmachines kon Savoye aan de specifieke eisen van Notino voldoen. De combinatie van de PAC 600 dozen opzetmachine met de Jivaro sluitmachine en een krimptunnel maakt het mogelijk om op maat gemaakte pakketten te verzenden, het verzendvolume drastisch te verminderen en de vaak fragiele beauty producten optimaal te beschermen.”
Het aspect "groen" is hierbij belangrijk. Doordat de hoogte van de pakketten wordt afgestemd op de inhoud ervan, wordt het totale verzendvolume behoorlijk verminderd. Daardoor zijn ook veel minder transportritten nodig, met als resultaat een veel lagere C02-uitstoot. Tot slot gebruiken de Savoye machines in dit project 100% eco-duurzaam en recyclebaar karton”.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over de Jivaro Print: https://www.savoye.com/nl/oplossingen/verpakkingsmachines

Recente nieuwsberichten

Jarige Solvint neemt sectorgenoot Bonache over

Solvint, sinds zijn oprichting in 2003 gespecialiseerd in inkoop en supply chain, blaast dit jaar niet alleen 20 kaarsjes uit, maar mag zich sinds 1 oktober ook eigenaar noemen van sectorgenoot Bonache.

TheValueChain neemt Proxcellence over

SAP-partners TheValueChain en Proxcellence hebben hun krachten gebundeld. Sinds september 2023 maakt Proxcellence integraal deel uit van TheValueChain. In de afgelopen jaren schreef TheValueChain al meerdere strategische overnames op zijn naam, zoals Canguru (BE), IDinIT (NL) en HuRis (NL). Met de overname van Proxcellence wil TheValueChain zijn aanbod op het gebied van procesintegratie en procesefficiëntie aanzienlijk versterken, evenals zijn aanwezigheid in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland.

Movu Robotics: no warehouse left behind

Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

S&OP als basis voor je productievoorraad

Wil je je productievoorraden optimaal houden, dan is een degelijke Sales & Operations Planning (S&OP) cruciaal. S&OP is een datagedreven proces waarmee je als team een duidelijke richting kan kiezen voor het verdere verloop van het productieproces.

Beter voor uw werknemers. Beter voor uw bedrijf.

99% van de supply chain-professionals maakt zich zorgen over het hoge personeelsverloop, onder andere door de zware werkomstandigheden van manuele arbeid. Geautomatiseerde oplossingen zoals het Skypod orderpickingsysteem verbeteren de werkomstandigheden door repetitief, fysiek veeleisend werk te verminderen. Alles, van de hoogte van de bakken en schermen tot de kussentjes op het station, is ontworpen om vermoeidheid bij de operator te minimaliseren, wat de retentie bevordert.

De rol van AI in magazijnbeheer: mogelijkheden én uitdagingen

AI heeft aanzienlijk potentieel om processen en taken in magazijnbeheer verder te digitaliseren en optimaliseren. Hierdoor kunnen medewerkers zich meer richten op resultaten dan op operationele processen. Dit heeft een positieve invloed op de kostprijs per orderverwerking en de betrouwbaarheid van leveringen. Tegelijkertijd zijn er nog tal van uitdagingen verbonden aan het effectief implementeren van kunstmatige intelligentie in magazijnbeheer. De technologie verkeert immers nog in de beginfase. Bij Element Logic zijn we sinds de jaren tachtig actief in het ontwikkelen van software voor magazijnbeheer, en al sinds 2018 zijn we bezig met het integreren van AI.

Comarch x Supply Chain Europe 2023

Bezoek ons team en ontdek de toekomst van supply chain op het Reuters Event: Supply Chain Europe 2023.

Waar & wanneer? Op 24-25 Oktober in het Sheraton Brussels Airport Hotel.

Prologis Park Eindhoven DC4 eerste logistiek gebouw met Zero Carbon Certificaat

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis laat weten dat Prologis Park Eindhoven DC4 het eerste logistieke gebouw ter wereld is dat een Zero Carbon Certificaat heeft ontvangen van het International Living Future Institute (ILFI). Het ILFI beoordeelt de duurzaamheid van projecten en gebouwen tijdens hun levensduur.

WDP eigenaar van sale-and-lease-back multimodale site in Antwerpen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, wordt via een sale-and-lease-back-transactie eigenaar van een locatie met multimodaal karakter in het Antwerpse Wijnegem.

Nulogy en OMP staan samen nu ook life sciences , farma en chemie bij in digitale transformatie

Nulogy, leverancier van supply chain collaboration oplossingen, en OMP, wereldwijd aanbieder van software en diensten voor de optimalisering van supply chains, gaan hun bestaande partnership verder uitbreiden. Daarmee willen beide ondernemingen een nieuwe doelgroep, namelijk bedrijven in de sectoren ‘life sciences’, farmacie en chemie, helpen bij de digitale transformatie van hun supply chain.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.