Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial)Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa. Het bedrijf werkt aan een zo breed en hoogwaardig mogelijk aanbod van cosmetica (meer dan 2.500 merken) en een snel verzendproces. Online shoppen moet daarbij een fijne ervaring zijn. Notino heeft daarnaast eigen fysieke winkels in Tsjechië, Slowakije, Polen, Hongarije, Oostenrijk, Roemenië, Bulgarije en Oekraïne.

De groei is een gevolg van een sterke en duidelijke visie volgens Jaroslav Rehurek, Global Logistics Development van Notino: “Net als in veel andere Europese landen zijn we ook in Italië online marktleider in beauty producten. Zuid-Europa is een strategische markt voor Notino en daarom besloten we te investeren in een nieuw distributiecentrum om een verdere groei in dit geografische gebied te bevorderen. Savoye is voor ons de juiste partner gebleken, toen we samen werkten bij ons eerste distributiecentrum in Tsjechië. We willen graag langdurige relaties opbouwen met onze strategische partners. Savoye reageerde snel op ons project en kwam met passende ideeën en oplossingen. Gedurende het hele proces vulden we elkaar prima aan.

Vandaag kunnen we vanuit ons nieuwe Telgate-distributiecentrum meer dan 100.000 verschillende artikelen leveren. Verder hebben we grote stappen gezet op het gebied van de ‘customer experience’, vooral door de hoogwaardige verzendverpakkingen”.

READY… GO!

Het project ontstond een jaar geleden toen Notino investeerde in een nieuw logistiek centrum in Telgate, dichtbij Bergamo. In september 2022 begon Savoye met de installatie van het nieuwe geautomatiseerde intralogistieke systeem, dat nu duizenden pakketjes met schoonheidsproducten verzamelt voor de klanten van Notino.

In het verleden installeerde Savoye bij Notino al een geautomatiseerde verpakkingslijn in het eerste distributiecentrum in Brno (Tsjechische Republiek). Dankzij de uitstekende ervaringen mocht Savoye Italië als hoofdaannemer acteren voor de automatisering van het nieuwe Italiaanse distributiecentrum.

Om maximale prestaties te kunnen leveren, werden alle functionele gebieden gekoppeld  door meer dan 1.600 meter aan Savoye conveyors om het picken en de verzending van alle items "van en naar" alle cruciale zones mogelijk te maken:

- Palletontvangst
- Zone voor Value Added Services
- Orderpicken op de tussenvloer
- Snelpickzone en buffervoorraden
- Buffer transportbanden
- Geautomatiseerde verpakkingslijn 
- Handmatig verpakken  
- Verzendgebied
 
Alles aangestuurd via WCS-software (Warehouse Control System) van Savoye
 
“Het is geweldig om samen te mogen werken met één van de belangrijkste online spelers op het gebied van parfums en cosmetica. In korte tijd wisten we een uitdagend project op te leveren; vandaag beheert het systeem een enorm aantal SKU’s en verbindt het allerlei verschillende functionele logistieke gebieden met behulp van onze systemen en onze WCS-software. We hebben al meerdere E-commerce installaties geïmplementeerd op de Italiaanse markt. Telkens passen we onze aanpak aan op de specifieke behoeften van de klant met op maat gemaakte systemen en oplossingen als uitgangspunt. Klanten willen snelheid, eenvoud en een rijke functionaliteit en de rode draad bij nieuwe e-commerce projecten is de combinatie van kwaliteit en een snelle time-to-market. Snelheid en een laag foutenpercentage bij het picken maken het verschil, ondersteund door een solide service", vertelt Massimo Cecchinato, Managing Director van Savoye Italië.

“Door ons brede assortiment verpakkingsmachines kon Savoye aan de specifieke eisen van Notino voldoen. De combinatie van de PAC 600 dozen opzetmachine met de Jivaro sluitmachine en een krimptunnel maakt het mogelijk om op maat gemaakte pakketten te verzenden, het verzendvolume drastisch te verminderen en de vaak fragiele beauty producten optimaal te beschermen.”
Het aspect "groen" is hierbij belangrijk. Doordat de hoogte van de pakketten wordt afgestemd op de inhoud ervan, wordt het totale verzendvolume behoorlijk verminderd. Daardoor zijn ook veel minder transportritten nodig, met als resultaat een veel lagere C02-uitstoot. Tot slot gebruiken de Savoye machines in dit project 100% eco-duurzaam en recyclebaar karton”.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over de Jivaro Print: https://www.savoye.com/nl/oplossingen/verpakkingsmachines

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.