Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial)Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa. Het bedrijf werkt aan een zo breed en hoogwaardig mogelijk aanbod van cosmetica (meer dan 2.500 merken) en een snel verzendproces. Online shoppen moet daarbij een fijne ervaring zijn. Notino heeft daarnaast eigen fysieke winkels in Tsjechië, Slowakije, Polen, Hongarije, Oostenrijk, Roemenië, Bulgarije en Oekraïne.

De groei is een gevolg van een sterke en duidelijke visie volgens Jaroslav Rehurek, Global Logistics Development van Notino: “Net als in veel andere Europese landen zijn we ook in Italië online marktleider in beauty producten. Zuid-Europa is een strategische markt voor Notino en daarom besloten we te investeren in een nieuw distributiecentrum om een verdere groei in dit geografische gebied te bevorderen. Savoye is voor ons de juiste partner gebleken, toen we samen werkten bij ons eerste distributiecentrum in Tsjechië. We willen graag langdurige relaties opbouwen met onze strategische partners. Savoye reageerde snel op ons project en kwam met passende ideeën en oplossingen. Gedurende het hele proces vulden we elkaar prima aan.

Vandaag kunnen we vanuit ons nieuwe Telgate-distributiecentrum meer dan 100.000 verschillende artikelen leveren. Verder hebben we grote stappen gezet op het gebied van de ‘customer experience’, vooral door de hoogwaardige verzendverpakkingen”.

READY… GO!

Het project ontstond een jaar geleden toen Notino investeerde in een nieuw logistiek centrum in Telgate, dichtbij Bergamo. In september 2022 begon Savoye met de installatie van het nieuwe geautomatiseerde intralogistieke systeem, dat nu duizenden pakketjes met schoonheidsproducten verzamelt voor de klanten van Notino.

In het verleden installeerde Savoye bij Notino al een geautomatiseerde verpakkingslijn in het eerste distributiecentrum in Brno (Tsjechische Republiek). Dankzij de uitstekende ervaringen mocht Savoye Italië als hoofdaannemer acteren voor de automatisering van het nieuwe Italiaanse distributiecentrum.

Om maximale prestaties te kunnen leveren, werden alle functionele gebieden gekoppeld  door meer dan 1.600 meter aan Savoye conveyors om het picken en de verzending van alle items "van en naar" alle cruciale zones mogelijk te maken:

- Palletontvangst
- Zone voor Value Added Services
- Orderpicken op de tussenvloer
- Snelpickzone en buffervoorraden
- Buffer transportbanden
- Geautomatiseerde verpakkingslijn 
- Handmatig verpakken  
- Verzendgebied
 
Alles aangestuurd via WCS-software (Warehouse Control System) van Savoye
 
“Het is geweldig om samen te mogen werken met één van de belangrijkste online spelers op het gebied van parfums en cosmetica. In korte tijd wisten we een uitdagend project op te leveren; vandaag beheert het systeem een enorm aantal SKU’s en verbindt het allerlei verschillende functionele logistieke gebieden met behulp van onze systemen en onze WCS-software. We hebben al meerdere E-commerce installaties geïmplementeerd op de Italiaanse markt. Telkens passen we onze aanpak aan op de specifieke behoeften van de klant met op maat gemaakte systemen en oplossingen als uitgangspunt. Klanten willen snelheid, eenvoud en een rijke functionaliteit en de rode draad bij nieuwe e-commerce projecten is de combinatie van kwaliteit en een snelle time-to-market. Snelheid en een laag foutenpercentage bij het picken maken het verschil, ondersteund door een solide service", vertelt Massimo Cecchinato, Managing Director van Savoye Italië.

“Door ons brede assortiment verpakkingsmachines kon Savoye aan de specifieke eisen van Notino voldoen. De combinatie van de PAC 600 dozen opzetmachine met de Jivaro sluitmachine en een krimptunnel maakt het mogelijk om op maat gemaakte pakketten te verzenden, het verzendvolume drastisch te verminderen en de vaak fragiele beauty producten optimaal te beschermen.”
Het aspect "groen" is hierbij belangrijk. Doordat de hoogte van de pakketten wordt afgestemd op de inhoud ervan, wordt het totale verzendvolume behoorlijk verminderd. Daardoor zijn ook veel minder transportritten nodig, met als resultaat een veel lagere C02-uitstoot. Tot slot gebruiken de Savoye machines in dit project 100% eco-duurzaam en recyclebaar karton”.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over de Jivaro Print: https://www.savoye.com/nl/oplossingen/verpakkingsmachines

Recente nieuwsberichten

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.