Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial)Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa. Het bedrijf werkt aan een zo breed en hoogwaardig mogelijk aanbod van cosmetica (meer dan 2.500 merken) en een snel verzendproces. Online shoppen moet daarbij een fijne ervaring zijn. Notino heeft daarnaast eigen fysieke winkels in Tsjechië, Slowakije, Polen, Hongarije, Oostenrijk, Roemenië, Bulgarije en Oekraïne.

De groei is een gevolg van een sterke en duidelijke visie volgens Jaroslav Rehurek, Global Logistics Development van Notino: “Net als in veel andere Europese landen zijn we ook in Italië online marktleider in beauty producten. Zuid-Europa is een strategische markt voor Notino en daarom besloten we te investeren in een nieuw distributiecentrum om een verdere groei in dit geografische gebied te bevorderen. Savoye is voor ons de juiste partner gebleken, toen we samen werkten bij ons eerste distributiecentrum in Tsjechië. We willen graag langdurige relaties opbouwen met onze strategische partners. Savoye reageerde snel op ons project en kwam met passende ideeën en oplossingen. Gedurende het hele proces vulden we elkaar prima aan.

Vandaag kunnen we vanuit ons nieuwe Telgate-distributiecentrum meer dan 100.000 verschillende artikelen leveren. Verder hebben we grote stappen gezet op het gebied van de ‘customer experience’, vooral door de hoogwaardige verzendverpakkingen”.

READY… GO!

Het project ontstond een jaar geleden toen Notino investeerde in een nieuw logistiek centrum in Telgate, dichtbij Bergamo. In september 2022 begon Savoye met de installatie van het nieuwe geautomatiseerde intralogistieke systeem, dat nu duizenden pakketjes met schoonheidsproducten verzamelt voor de klanten van Notino.

In het verleden installeerde Savoye bij Notino al een geautomatiseerde verpakkingslijn in het eerste distributiecentrum in Brno (Tsjechische Republiek). Dankzij de uitstekende ervaringen mocht Savoye Italië als hoofdaannemer acteren voor de automatisering van het nieuwe Italiaanse distributiecentrum.

Om maximale prestaties te kunnen leveren, werden alle functionele gebieden gekoppeld  door meer dan 1.600 meter aan Savoye conveyors om het picken en de verzending van alle items "van en naar" alle cruciale zones mogelijk te maken:

- Palletontvangst
- Zone voor Value Added Services
- Orderpicken op de tussenvloer
- Snelpickzone en buffervoorraden
- Buffer transportbanden
- Geautomatiseerde verpakkingslijn 
- Handmatig verpakken  
- Verzendgebied
 
Alles aangestuurd via WCS-software (Warehouse Control System) van Savoye
 
“Het is geweldig om samen te mogen werken met één van de belangrijkste online spelers op het gebied van parfums en cosmetica. In korte tijd wisten we een uitdagend project op te leveren; vandaag beheert het systeem een enorm aantal SKU’s en verbindt het allerlei verschillende functionele logistieke gebieden met behulp van onze systemen en onze WCS-software. We hebben al meerdere E-commerce installaties geïmplementeerd op de Italiaanse markt. Telkens passen we onze aanpak aan op de specifieke behoeften van de klant met op maat gemaakte systemen en oplossingen als uitgangspunt. Klanten willen snelheid, eenvoud en een rijke functionaliteit en de rode draad bij nieuwe e-commerce projecten is de combinatie van kwaliteit en een snelle time-to-market. Snelheid en een laag foutenpercentage bij het picken maken het verschil, ondersteund door een solide service", vertelt Massimo Cecchinato, Managing Director van Savoye Italië.

“Door ons brede assortiment verpakkingsmachines kon Savoye aan de specifieke eisen van Notino voldoen. De combinatie van de PAC 600 dozen opzetmachine met de Jivaro sluitmachine en een krimptunnel maakt het mogelijk om op maat gemaakte pakketten te verzenden, het verzendvolume drastisch te verminderen en de vaak fragiele beauty producten optimaal te beschermen.”
Het aspect "groen" is hierbij belangrijk. Doordat de hoogte van de pakketten wordt afgestemd op de inhoud ervan, wordt het totale verzendvolume behoorlijk verminderd. Daardoor zijn ook veel minder transportritten nodig, met als resultaat een veel lagere C02-uitstoot. Tot slot gebruiken de Savoye machines in dit project 100% eco-duurzaam en recyclebaar karton”.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over de Jivaro Print: https://www.savoye.com/nl/oplossingen/verpakkingsmachines

Recente nieuwsberichten

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.