Coronacrisis toont belang van data en digitalisering in supply chains aan

Het recente onderzoek ‘Real-time Intelligence and the Future of Supply Chains’, uitgevoerd door de onafhankelijke onderzoeksgroep Longitude in opdracht van Orange Business Services, toont aan dat de supply chains van 40% van de multinationals niet geschikt waren om de crisis, veroorzaakt door COVID-19, het hoofd te bieden.

Uit het onderzoek bij 320 ondernemingen uit 18 landen actief in productie, transport en logistiek, kwam naar voren dat de wereldwijde crisis de houding van die bedrijven ten opzichte van risico’s drastisch heeft veranderd.
 
Ongeveer 83% van de respondenten geeft aan zich nu meer bewust te zijn van de risico’s die kunnen ontstaan in de supply chain, zoals grondstoffenschaarste, productiestilstanden of transportblokkades. De pandemie heeft hen wakker geschud en doen beseffen dat ze meer snelheid, behendigheid en innovatie nodig hebben om met veranderingen om te kunnen gaan. Digitalisering en real-time gegevensinzichten blijken een prioriteit voor transformatiestrategieën en essentieel voor het voortbestaan ​​van veel bedrijven.
 
Bijna acht op de tien respondenten zegt dat ze hun digitale supply chain strategie hebben versneld. Bovendien geeft bijna de helft van de bevraagde bedrijven aan dat ze de komende twee jaar de strategie voor risicobeheer willen herzien. Om snel in te kunnen spelen op verandering in vraag en aanbod zal ook automatisering een grotere rol gaan spelen. Momenteel zegt 42% van de ondernemingen dat ze automatisering gebruiken om risico’s te beheersen en dat aantal zal de komende twee jaar verdubbelen.
 
Twee op de vijf respondenten geeft aan dat hun supply chain het op het hoogtepunt van de crisis niet aankon. Technologische enablers, waaronder artificiële intelligentie (AI), cloud, 5G en big data-analyse zullen in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen bij het versterken van supply chains. Volgens Orange Business Services hebben organisaties de kwetsbaarheid van hun ecosystemen geaccepteerd. “Kritieke gaten moeten worden gedicht om end-to-end-zichtbaarheid op wereldwijde schaal te garanderen en risico’s voor bedrijven te minimaliseren”, klinkt het. “Digitale technologieën vormen de sleutel waarmee ondernemingen en hun partners hun supply chain op een veilige manier opnieuw vorm kunnen geven. Digitalisering en het verzamelen van data zijn de belangrijkste factoren om duurzamer te worden en zowel bedrijfskosten als de planeet te sparen.”
 
Duurzaamheidsprogramma’s nieuw leven inblazen

Hoewel de crisis ervoor heeft gezorgd dat duurzaamheid van de bedrijfsagenda is verdwenen, geeft 59% van de respondenten nog steeds aan dat het niet leiden van een ethisch en duurzaam bedrijf een aanzienlijk bedrijfsrisico vormt dat van invloed is op hun bedrijfsresultaten.
 
Verder stelt 85% dat hun bedrijf investeert om duurzamer te worden. Het gaat daarbij om nieuwe technologieën voor gegevensverzameling om een ​​beter inzicht te krijgen in duurzaamheidsstatistieken en het beheren en beheersen van factoren zoals energieverbruik. Slimme fabrieken kunnen bijvoorbeeld een besparing van 30% op de energiekosten realiseren.
 
Als acties van organisaties hun ambitie volgen, zullen digitaal gestuurde duurzaamheidsmanagementprogramma’s volgens de onderzoekers binnen twee jaar vrijwel universeel worden.

Foto: Markus Spiske

Recente nieuwsberichten

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare

Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.

Supply Chain Company opent deuren in Spanje en het VK

De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien. Het bedrijf opende eerder dit jaar een vestiging in Spanje en afgelopen maand een in het Verenigd Koninkrijk. De expansie is volgens Supply Chain Company te danken aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.

TGW brengt LivePick op de markt

De LivePick bestaat uit een slim opslagsysteem met mobiele robots. Door de modulaire opbouw en de plug-and-play-opzet van deze installatie duurt het slechts zes tot twaalf maanden om de LivePick operationeel te krijgen. Belangrijke voordelen van het systeem zijn de schaalbaarheid van de oplossing en de hoge flexibiliteit. De LivePick is zowel geschikt voor e-commerce- als klassieke retailomgevingen.

Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek

Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Het basisprincipe achter de nieuwe L10 - L16 B stapelaars is om een compacte oplossing te bieden voor nauwe werkruimtes. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een breed scala aan transporttaken in magazijnen en productieruimtes.

Vandewiele automatiseert met magazijnrobots van Exotec

Ontwerper en producent van textielmachines Vandewiele gaat samenwerken met aanbieder van magazijnrobots Exotec. Vandewiele wil zijn magazijn in Marke verder automatiseren met het Skypodsysteem, om zo de workflow en opslagruimte te optimaliseren.

Veertig procent van de verladers en logistieke dienstverleners wil investeren in transporttechnologie

Descartes Systems Group, softwareleverancier voor supply chain en logistiek, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn achtste jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey. Uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de ondervraagde verladers en logistieke dienstverleners van plan is te investeren in transporttechnologie om zich voor te bereiden op de veranderende sector en regelgeving. Voor bedrijven die financieel het best presteren en waar de directie transport als een concurrentiewapen ziet, bedraagt dat aantal 44 procent. Bij organisaties die financieel minder goed presteren, ligt het percentage op 32 procent.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.