Coronacrisis toont belang van data en digitalisering in supply chains aan

Het recente onderzoek ‘Real-time Intelligence and the Future of Supply Chains’, uitgevoerd door de onafhankelijke onderzoeksgroep Longitude in opdracht van Orange Business Services, toont aan dat de supply chains van 40% van de multinationals niet geschikt waren om de crisis, veroorzaakt door COVID-19, het hoofd te bieden.

Uit het onderzoek bij 320 ondernemingen uit 18 landen actief in productie, transport en logistiek, kwam naar voren dat de wereldwijde crisis de houding van die bedrijven ten opzichte van risico’s drastisch heeft veranderd.
 
Ongeveer 83% van de respondenten geeft aan zich nu meer bewust te zijn van de risico’s die kunnen ontstaan in de supply chain, zoals grondstoffenschaarste, productiestilstanden of transportblokkades. De pandemie heeft hen wakker geschud en doen beseffen dat ze meer snelheid, behendigheid en innovatie nodig hebben om met veranderingen om te kunnen gaan. Digitalisering en real-time gegevensinzichten blijken een prioriteit voor transformatiestrategieën en essentieel voor het voortbestaan ​​van veel bedrijven.
 
Bijna acht op de tien respondenten zegt dat ze hun digitale supply chain strategie hebben versneld. Bovendien geeft bijna de helft van de bevraagde bedrijven aan dat ze de komende twee jaar de strategie voor risicobeheer willen herzien. Om snel in te kunnen spelen op verandering in vraag en aanbod zal ook automatisering een grotere rol gaan spelen. Momenteel zegt 42% van de ondernemingen dat ze automatisering gebruiken om risico’s te beheersen en dat aantal zal de komende twee jaar verdubbelen.
 
Twee op de vijf respondenten geeft aan dat hun supply chain het op het hoogtepunt van de crisis niet aankon. Technologische enablers, waaronder artificiële intelligentie (AI), cloud, 5G en big data-analyse zullen in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen bij het versterken van supply chains. Volgens Orange Business Services hebben organisaties de kwetsbaarheid van hun ecosystemen geaccepteerd. “Kritieke gaten moeten worden gedicht om end-to-end-zichtbaarheid op wereldwijde schaal te garanderen en risico’s voor bedrijven te minimaliseren”, klinkt het. “Digitale technologieën vormen de sleutel waarmee ondernemingen en hun partners hun supply chain op een veilige manier opnieuw vorm kunnen geven. Digitalisering en het verzamelen van data zijn de belangrijkste factoren om duurzamer te worden en zowel bedrijfskosten als de planeet te sparen.”
 
Duurzaamheidsprogramma’s nieuw leven inblazen

Hoewel de crisis ervoor heeft gezorgd dat duurzaamheid van de bedrijfsagenda is verdwenen, geeft 59% van de respondenten nog steeds aan dat het niet leiden van een ethisch en duurzaam bedrijf een aanzienlijk bedrijfsrisico vormt dat van invloed is op hun bedrijfsresultaten.
 
Verder stelt 85% dat hun bedrijf investeert om duurzamer te worden. Het gaat daarbij om nieuwe technologieën voor gegevensverzameling om een ​​beter inzicht te krijgen in duurzaamheidsstatistieken en het beheren en beheersen van factoren zoals energieverbruik. Slimme fabrieken kunnen bijvoorbeeld een besparing van 30% op de energiekosten realiseren.
 
Als acties van organisaties hun ambitie volgen, zullen digitaal gestuurde duurzaamheidsmanagementprogramma’s volgens de onderzoekers binnen twee jaar vrijwel universeel worden.

Foto: Markus Spiske

Recente nieuwsberichten

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.