Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers.

De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden. Toch zijn Nederlandse verladers overwegend positief gestemd over het verloop van de coronacrisis. De gevolgen zijn weliswaar hard en ingrijpend op korte termijn, maar noodzakelijke leveringen gaan gewoon door en kunnen blijven plaatsvinden.
 
Het hardst getroffen zijn de automotive industrie, de energiesector, olie- en gasindustrie, de voedingsmiddelenindustrie (zakelijke markt), de textielindustrie en de retailsector. Minder hard getroffen is de bouwsector, met name de grond, weg en waterbouw (GWW). Met uitzondering van tankopslagbedrijven zijn er geen andere sectoren, gelieerd aan de binnenvaart, die hebben geprofiteerd.
 
Nederlandse verladers en vervoerders spelen in op de gevolgen van de coronacrisis. De nieuwbouworder portefeuille bij scheepswerven is vrijwel geheel opgedroogd en begin dit jaar is afscheid genomen van een deel van de flexibele schil van binnenvaartondernemers. De grootste zorg bij verladers is het ontbreken van een duidelijk perspectief op het verdere verloop van de lockdown en de economische gevolgen. Het is lastig omdat de lockdown per land verschilt en leveringen daadoor niet goed op elkaar aansluiten. Veel verladers hebben maatregelen getroffen en produceren nu op voorraad, in afwachting van het versoepelen van de lockdown.
 
Desondanks beschouwen de gesproken bedrijven 2020 als een verloren jaar. Echt herstel wordt pas in 2021 weer verwacht. Geen enkel bedrijf verwacht verregaande gevolgen voor het eigen functioneren. De energie- of voedselvoorziening komen niet in gevaar. De verwachting is dat het weer ‘business as usual’ wordt.
 
Volgens het onderzoek hebben verladers uit de lockdown geleerd dat het goed mogelijk is meer thuis op afstand te werken en dat reizen en vliegen minder noodzakelijk zijn. Ze hopen dat de coronacrisis aanleiding vormt voor een push aan de energietransitie en de digitalisering van het transport. Veel duurzaamheidsprojecten liggen nu even stil, maar de wens om juist tijdens deze crisis in de economie te investeren, wordt breed gedeeld. Verder geven de Nederlandse verladers aan dat er grote behoefte is aan wetgeving die digitale uitwisseling van vervoersdocumenten rechtsgeldig maakt, waar nu nog fysieke overdracht plaatsvindt.

Recente nieuwsberichten

Floriway en Everspring gaan samen voor een kortere en meer duurzame sierteeltketen

Floriway is een logistiek dienstverlener in de sierteeltlogistiek en een joint venture van De Winter Logistics, Van Zaal Transport en Wematrans. Everspring (voorheen Flora Logistics) biedt een online groothandelsmarktplaats die kwekers en retailers rechtsreeks met elkaar verbindt.

Cabka: duurzame en individuele logistieke oplossingen voor de circulaire economie

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistiek – gebruikers focussen op de besparing van hulpbronnen om zo de CO2- uitstoot te verminderen en te voldoen aan de vereisten van de circulaire economie. De reden hiertoe is het groeiende bewustzijn in onze samenleving en in bedrijven, een toename van wetten en voorschriften en sterk stijgende energie- en grondstofprijzen.

Dachser en Fraunhofer IML vergroten transparantie in groupagezendingen met digitale tweeling

In samenwerking met Fraunhofer IML heeft logistiek dienstverlener Dachser een innovatie in groupagelogistiek ontwikkeld en in de praktijk gebracht. In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in real time een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods; een ‘digitale tweeling’.

BlueRock TMS en VOICT bundelen krachten in de internationale TMS-markt

BlueRock TMS heeft een meerderheidsbelang genomen in de Nederlandse TMS-leverancier VOICT. Blue Rock TMS is een uit Nederland afkomstige, wereldwijd actieve leverancier van transport management systemen (TMS) voor verladers, logistiek dienstverleners en pakketvervoerders.

Dometic lanceert Go Power! zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen in Europa

Het Zweedse Dometic, aanbieder van oplossingen voor ‘mobile living’, introduceert met ‘Go Power! Dometic’ plug-and-play zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen. Sinds de overname van Valterra Products LLC door Dometic in 2021 maken de Go Power!-producten deel uit van het portfolio van Dometic.

Exotec stelt zijn magazijnrobots aan Benelux voor

Om zijn marktpositie in de Benelux te versterken, stelt Exotec, leverancier van magazijnrobots met hoofdzetel in Rijsel, zijn Skypod Systeem in België voor. Met roboticaoplossingen zoals de Skypod wil Exotec niet alleen de efficiëntie in de logistieke sector verhogen, maar ook bijdragen tot betere werkomstandigheden in magazijnen.

Wesseling Logistics implementeert ZetesChronos PoD-oplossing

Logistiek dienstverlener Wesseling Logistics wil al zijn ‘last mile’ distributieactiviteiten inzichtelijker en beter traceerbaar maken met ZetesChronos. Daarvoor vervangt Wesseling de vaste boordcomputers in alle vrachtwagens door de mobiele Proof-of-Delivery-oplossing van Zetes.

Kom langs bij SAVOYE op Logistica Next!

(Advertorial) Van 8 t/m 10 november opent de belangrijkste logistieke vakbeurs, LOGISTICA NEXT, haar deuren in de Jaarbeurs te Utrecht. De thema’s van de beurs zijn Smart, Safe and Sustainable, want volgens de organisatie zijn dat de kenmerken voor de intralogistiek van morgen.

Praktische Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

(Advertorial) Een optimaal beheer van de voorraden is cruciaal voor het succes van elk bedrijf. En toch worstelen veel ondernemingen met een gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Wie op basis van een voorraad- en supply chain-strategie het optimale voorraadniveau kan bepalen, heeft een stapje voor.

Hoe biedt magazijn automatisatie antwoord tegen een recessie

(Advertorial) Door krapte op de arbeidsmarkt, de geopolitieke situatie en de inflatie zien werkgevers de kosten gevoelig stijgen. Wij leggen in dit artikel uit hoe automatisatie een besparing kan opleveren op cruciale punten binnen jouw logistieke structuur.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.