Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers.

De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden. Toch zijn Nederlandse verladers overwegend positief gestemd over het verloop van de coronacrisis. De gevolgen zijn weliswaar hard en ingrijpend op korte termijn, maar noodzakelijke leveringen gaan gewoon door en kunnen blijven plaatsvinden.
 
Het hardst getroffen zijn de automotive industrie, de energiesector, olie- en gasindustrie, de voedingsmiddelenindustrie (zakelijke markt), de textielindustrie en de retailsector. Minder hard getroffen is de bouwsector, met name de grond, weg en waterbouw (GWW). Met uitzondering van tankopslagbedrijven zijn er geen andere sectoren, gelieerd aan de binnenvaart, die hebben geprofiteerd.
 
Nederlandse verladers en vervoerders spelen in op de gevolgen van de coronacrisis. De nieuwbouworder portefeuille bij scheepswerven is vrijwel geheel opgedroogd en begin dit jaar is afscheid genomen van een deel van de flexibele schil van binnenvaartondernemers. De grootste zorg bij verladers is het ontbreken van een duidelijk perspectief op het verdere verloop van de lockdown en de economische gevolgen. Het is lastig omdat de lockdown per land verschilt en leveringen daadoor niet goed op elkaar aansluiten. Veel verladers hebben maatregelen getroffen en produceren nu op voorraad, in afwachting van het versoepelen van de lockdown.
 
Desondanks beschouwen de gesproken bedrijven 2020 als een verloren jaar. Echt herstel wordt pas in 2021 weer verwacht. Geen enkel bedrijf verwacht verregaande gevolgen voor het eigen functioneren. De energie- of voedselvoorziening komen niet in gevaar. De verwachting is dat het weer ‘business as usual’ wordt.
 
Volgens het onderzoek hebben verladers uit de lockdown geleerd dat het goed mogelijk is meer thuis op afstand te werken en dat reizen en vliegen minder noodzakelijk zijn. Ze hopen dat de coronacrisis aanleiding vormt voor een push aan de energietransitie en de digitalisering van het transport. Veel duurzaamheidsprojecten liggen nu even stil, maar de wens om juist tijdens deze crisis in de economie te investeren, wordt breed gedeeld. Verder geven de Nederlandse verladers aan dat er grote behoefte is aan wetgeving die digitale uitwisseling van vervoersdocumenten rechtsgeldig maakt, waar nu nog fysieke overdracht plaatsvindt.

Recente nieuwsberichten

A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

Met veel waste ben je er geweest

(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie.

Vanas Engineering gaat samenwerking aan met Scallog

Systeemintegrator Vanas Engineering, met kantoren in België en Nederland, heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met Scallog, een groeiend Frans bedrijf in logistieke robotica. De samenwerking is erop gericht het ‘Goods to Person’-aanbod te versnellen in de Benelux, voor zowel Vanas als Scallog een strategische markt.

Soditra Logistic breidt activiteiten voor L’Oréal uit met Savoye

Logistiek dienstverlener Soditra Logistic breidt zijn bestaande magazijn in Nijvel uit om alle werkzaamheden voor L’Oréal te centraliseren. In aanvulling op de bestaande gerobotiseerde pickingzone voor de ‘medium’ en ‘slow movers’ en het palletmagazijn, bouwt systeemintegrator Savoye een nieuw ‘zone-to-zone’ pickingsysteem, bestaande uit complete doorrolstellingen, een doosafsluiter, weegmachines, conveyors en een WaCS voor de aansturing.

Bel Group gaat bevoorrading beheren met SaaS-oplossing van Generix

Familiebedrijf Bel werd in 1865 in Frankrijk opgericht met als missie gezondere, verantwoorde en toegankelijke voeding aan te bieden voor iedereen, overal en altijd. Intussen voorziet Bel Group consumenten in meer dan 120 landen van zuivel- en fruitsnacks in porties met merken als La Vache qui rit, Boursin, Babybel en Kiri.

AZ Damiaan steunt op Blyott en Phi Data voor tracking van medisch materieel

Ziekenhuizen worden steeds meer gedreven door data, ook om investeringsbeslissingen te sturen of om de werking efficiënter te maken. Daarom ondernam het Oostendse ziekenhuis AZ Damiaan (dat eind 2023 met ziekenhuis Henri Serruys fusioneert tot AZ Oostende) drie jaar geleden een marktstudie om de beschikbare middelen (beademingstoestellen, spuitpompen, monitoren…) efficiënter in te zetten, bijvoorbeeld door materieel te delen tussen afdelingen en door de werking van de uitleencentrale efficiënter te maken.

Datalogic, Datasensing en Oversonic sluiten technologisch partnership voor Industrie 5.0

Datalogic, aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, en Datasensing, een bedrijf uit de Datalogic Group dat gespecialiseerd is in sensoren, beveiligingsapparatuur en visuele systemen, zijn een samenwerking aangegaan met Oversonic Robotics, een jong Italiaans softwarebedrijf dat cognitieve computersystemen ontwikkelt.

Webfleet Cold Chain moet gekoelde transporten op temperatuur houden

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, introduceert Webfleet Cold Chain. Aan de hand van de realtime temperatuurbewaking is het platform in staat temperatuurgereguleerde wagenparken te helpen met het behoud van de kwaliteit en veiligheid van de goederen.

Pepperl+Fuchs breidt IO-Link portfolio uit met UHF RFID reader

De laatste jaren is IO-Link uitgegroeid tot een succesvolle interface en het gebruik ervan wordt steeds breder. Volgens Pepperl+Fuchs, de Duitse ontwikkelaar van industriële sensortechnologie en explosiebeveiliging, is die populariteit deels te danken aan de gestandaardiseerde werkwijze, wat het voor klanten mogelijk maakt diverse sensoren makkelijk en op uniforme wijze te integreren.

Transferium is nieuwe exploitant van River Terminal Roeselare

De opstart van River Terminal Roeselare zit in de laatste rechte lijn. Nog voor de zomer van 2023 moet het nieuwe overslagcentrum langs het kanaal Roeselare-Leie operationeel zijn. POM West-Vlaanderen stelde Transferium, als deel van de Multi Logistics Group (Hasco Invest), aan als concessiehouder om een succesvolle opstart van River Terminal Roeselare te garanderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.