Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers.

De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden. Toch zijn Nederlandse verladers overwegend positief gestemd over het verloop van de coronacrisis. De gevolgen zijn weliswaar hard en ingrijpend op korte termijn, maar noodzakelijke leveringen gaan gewoon door en kunnen blijven plaatsvinden.
 
Het hardst getroffen zijn de automotive industrie, de energiesector, olie- en gasindustrie, de voedingsmiddelenindustrie (zakelijke markt), de textielindustrie en de retailsector. Minder hard getroffen is de bouwsector, met name de grond, weg en waterbouw (GWW). Met uitzondering van tankopslagbedrijven zijn er geen andere sectoren, gelieerd aan de binnenvaart, die hebben geprofiteerd.
 
Nederlandse verladers en vervoerders spelen in op de gevolgen van de coronacrisis. De nieuwbouworder portefeuille bij scheepswerven is vrijwel geheel opgedroogd en begin dit jaar is afscheid genomen van een deel van de flexibele schil van binnenvaartondernemers. De grootste zorg bij verladers is het ontbreken van een duidelijk perspectief op het verdere verloop van de lockdown en de economische gevolgen. Het is lastig omdat de lockdown per land verschilt en leveringen daadoor niet goed op elkaar aansluiten. Veel verladers hebben maatregelen getroffen en produceren nu op voorraad, in afwachting van het versoepelen van de lockdown.
 
Desondanks beschouwen de gesproken bedrijven 2020 als een verloren jaar. Echt herstel wordt pas in 2021 weer verwacht. Geen enkel bedrijf verwacht verregaande gevolgen voor het eigen functioneren. De energie- of voedselvoorziening komen niet in gevaar. De verwachting is dat het weer ‘business as usual’ wordt.
 
Volgens het onderzoek hebben verladers uit de lockdown geleerd dat het goed mogelijk is meer thuis op afstand te werken en dat reizen en vliegen minder noodzakelijk zijn. Ze hopen dat de coronacrisis aanleiding vormt voor een push aan de energietransitie en de digitalisering van het transport. Veel duurzaamheidsprojecten liggen nu even stil, maar de wens om juist tijdens deze crisis in de economie te investeren, wordt breed gedeeld. Verder geven de Nederlandse verladers aan dat er grote behoefte is aan wetgeving die digitale uitwisseling van vervoersdocumenten rechtsgeldig maakt, waar nu nog fysieke overdracht plaatsvindt.

Recente nieuwsberichten

Panasonic verwerft controlemeerderheid in Zetes

De Belgische mededingingsautoriteit heeft de overname goedgekeurd van een meerderheid van de aandelen in Zetes Industries door Panasonic Corporation. Dit akkoord is een van de laatste opschortende voorwaarden om de overeenkomsten te voltrekken die gesloten werden op 22 december 2016 met betrekking tot de verwerving door Panasonic van alle aandelen in Zephir Corporation (een holding die eigenaar is van 23,70% van de uitgegeven aandelen in Zetes), alsook 24,67% van de aandelen in Zetes aangehouden door Cobepa en de aandelen in Zetes die in handen zijn van enkele individuele aandeelhouders.

Transportsector volgt de weg van de groei

Dat is de bevinding die de Nederlandse bank ABN AMRO in een rapport optekent. Volgens het rapport daalde de omzet van alle bedrijven die in de transportsector actief zijn in 2016 met 0,3%. De vrachtvolumes gaven vorig jaar een positiever beeld en stegen met 2,3%.

DHL Supply Chain LSHC sluit partnership met Boehringer Ingelheim & Chiesi

DHL Supply Chain Life Sciences & Healthcare, de strategische divisie van DHL Supply Chain, die logistieke oplossingen biedt voor de life sciences & healthcare (LSHC) sector, sluit nieuwe partnerships met de farmaceutische bedrijven Boehringer Ingelheim en Chiesi.

Alibaba.com neemt Kuehne + Nagel in de arm

Kuehne + Nagel heeft een intentieovereenkomst gesloten met Alibaba.com, de B2B-tak van Alibaba Group, om op wereldschaal logistieke diensten te verlenen aan B2B-klanten van de Chinese e-commercereus. Alibaba.com maakt op zijn site al sinds een jaar gebruik van KN FreightNet, de digitale oplossing van Kuehne + Nagel.

Rickmers Maritime gooit handdoek in de ring

Het in Singapore gevestigde scheepsfonds gaat in vereffening na maandenlange onderhandelingen met zijn geldschieters en schuldeisers. Zij zijn er niet in geslaagd een consensus te bereiken voor een afwaardering van hun belegging, wat de weg belemmert voor de broodnodige nieuwe financiële injecties van investeerders.

Crown breidt WP 3000-serie elektrische pallettrucks uit

Nieuwkomer is de WP 3010. Met een gewicht vanaf 279 kg (excl. batterij) en een hefvermogen tot 1,6 ton is de nieuwe truck een lichtere aanvulling op de WP 3000-serie. Duurzame stalen afdekpanelen moeten de truck tegen zware werkomgevingen wapenen, terwijl de compacte afmetingen er dan weer voor zorgen dat de pallettruck gemakkelijk kan manoeuvreren in krappe ruimten.

Montea levert twee nieuwbouwprojecten op Brussels Airport

Beide projecten kaderen binnen het groeiplan “2040” van The Brussels Airport Company, dat de logistieke keten op de luchthaven efficiënter wil maken door toekomstige groei te accommoderen en oude gebouwen te vervangen door een moderne, energiezuinige infrastructuur.

Zalando test levering met geolocatie in België

Zalando is in Brussel, Gent en Antwerpen samen met de Belgische startup Parcify gestart met een proefproject voor het leveren van pakjes. Klanten die aan de test deelnemen, kunnen kiezen waar en wanneer hun pakje moet worden geleverd. Maar in plaats van thuis te moeten wachten, kunnen ze het tijdstip en de locatie van de levering kort van tevoren wijzigen.

Assmann Büromöbel verhoogt productiviteit met ZetesMedea Voice Picking

Assmann Büromöbel is een traditioneel, middelgroot familiebedrijf dat in het hoofdkantoor in het Oost-Vlaamse Melle dagelijks zo’n 2000 meubelstukken produceert. Het picken van meubelonderdelen is cruciaal voor de meubelproducent. Elke dag picken twee ploegen van maximaal zeven pickers zo’n 4500 losse onderdelen, die vervolgens geassembleerd worden tot bureaus, opbergconcepten, dockingsystemen, scheidingswanden of bedrijfsloungemeubels.

Snel en efficiënt orders tegelijkertijd verzamelen met Pcdata’s PickCart!

(advertorial) Met de PickCart van Pcdata beschikt u over een eenvoudig en flexibel muti-orderpicksysteem. Het systeem biedt u een hogere productiviteit en betere kwaliteit dan andere orderpick technologieën zoals barcodescanning of voicepicking.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.