Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers.

De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden. Toch zijn Nederlandse verladers overwegend positief gestemd over het verloop van de coronacrisis. De gevolgen zijn weliswaar hard en ingrijpend op korte termijn, maar noodzakelijke leveringen gaan gewoon door en kunnen blijven plaatsvinden.
 
Het hardst getroffen zijn de automotive industrie, de energiesector, olie- en gasindustrie, de voedingsmiddelenindustrie (zakelijke markt), de textielindustrie en de retailsector. Minder hard getroffen is de bouwsector, met name de grond, weg en waterbouw (GWW). Met uitzondering van tankopslagbedrijven zijn er geen andere sectoren, gelieerd aan de binnenvaart, die hebben geprofiteerd.
 
Nederlandse verladers en vervoerders spelen in op de gevolgen van de coronacrisis. De nieuwbouworder portefeuille bij scheepswerven is vrijwel geheel opgedroogd en begin dit jaar is afscheid genomen van een deel van de flexibele schil van binnenvaartondernemers. De grootste zorg bij verladers is het ontbreken van een duidelijk perspectief op het verdere verloop van de lockdown en de economische gevolgen. Het is lastig omdat de lockdown per land verschilt en leveringen daadoor niet goed op elkaar aansluiten. Veel verladers hebben maatregelen getroffen en produceren nu op voorraad, in afwachting van het versoepelen van de lockdown.
 
Desondanks beschouwen de gesproken bedrijven 2020 als een verloren jaar. Echt herstel wordt pas in 2021 weer verwacht. Geen enkel bedrijf verwacht verregaande gevolgen voor het eigen functioneren. De energie- of voedselvoorziening komen niet in gevaar. De verwachting is dat het weer ‘business as usual’ wordt.
 
Volgens het onderzoek hebben verladers uit de lockdown geleerd dat het goed mogelijk is meer thuis op afstand te werken en dat reizen en vliegen minder noodzakelijk zijn. Ze hopen dat de coronacrisis aanleiding vormt voor een push aan de energietransitie en de digitalisering van het transport. Veel duurzaamheidsprojecten liggen nu even stil, maar de wens om juist tijdens deze crisis in de economie te investeren, wordt breed gedeeld. Verder geven de Nederlandse verladers aan dat er grote behoefte is aan wetgeving die digitale uitwisseling van vervoersdocumenten rechtsgeldig maakt, waar nu nog fysieke overdracht plaatsvindt.

Recente nieuwsberichten

LORO spoorverbinding ontlast Antwerpse ring en Europese wegen

Om een antwoord te bieden aan de toenemende mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen lanceerde Lineas Intermodal, de gecombineerd vervoeroperator van goederenspoorbedrijf Lineas, in april van vorig jaar de LORO. Die hoogfrequente spoorverbinding verbindt dagelijks de linker- en rechter Scheldeoever en haalt op die manier vrachtverkeer van de weg af.

Nieuwe empty containerhandler van Hyster tilt dubbele containers

Tegenwoordig hebben sommige lege containers een gewicht van meer dan 5 ton en wordt bovendien bij veel werkzaamheden met dubbele containers gewerkt. De nieuwe Hyster empty containerhandler, met een capaciteit tot 11 ton, kan dubbele containers van elk type verwerken en speelt daar dus op in.

Transics stelt update FMS-functionaliteit voor

Met de recentste update van de TX-Sky-boordcomputer brengt Transics een aantal nieuwe functies voor vlottere loonberekening, polygoon-GeoFencing en verbeterde samenwerking met onderaannemers. Met het nieuwe polygoon-GeoFencing-systeem kunnen dispatchers de activiteiten van chauffeurs in realtime monitoren op specifieke locaties.

WDP investeert 25 mio euro in zonnepanelenproject

Aanbieder van logistiek en semi-industrieel vastgoed WDP plant circa 25 miljoen euro te investeren in de tweede fase van zijn zonnepanelenproject in Nederland, dat in 2015 werd opgestart. De toekenning van SDE+ subsidies in dit verband, is rond.

Corneel Geerts Transportgroup opent hub in Vilvoorde

Na de overname van Jacob Meijer en de recente opstart in Venlo voegt het transportbedrijf daarmee de vijfde distributiehub aan zijn Benelux-netwerk toe. In de hub in Vilvoorde worden de douaneactiviteiten, in- en uitklaringen ondergebracht.

Alexander Sollmann, nieuwe directeur productbeheer bij Transwide/Teleroute

Alexander Sollmann zal instaan voor het beheer van alle producten in de Transportmanagementsoftware- en Vrachtuitwisseling-portefeuilles. Hij brengt meer dan 24 jaar ervaring in de transport- en logistieke sector met zich mee, waarvan zo'n tien jaar bij Transporeon.

ID Logistics huldigt in Moskou logistiek platform voor Yves Rocher in

Het logistiek centrum is gelegen in Obukhovo, op ongeveer 40km van Oost-Moskou. Het platform heeft een oppervlakte van 12.500m² en biedt werkgelegenheid aan 200 medewerkers. Het staat in voor de dagelijkse belevering van 370 winkels in Rusland en de e-commerce activiteiten van Yves Rocher, goed voor zo’n 6.000 orders per dag.

Mecalux ontwikkelt distributiecentra van 100.000m² voor vidaXL

VidaXL is een internationale e-commerce speler die producten aanbiedt op het vlak van huis- en tuininrichting, doe-het-zelf, vrijetijd, welzijn en speelgoed & spellen. De internetretailer zal zijn logistiek installeren in een nieuw distributiecentrum met een totale oppervlakte van 100.000m².

OM Partners Frankrijk betrekt nieuw kantoor in Parijs

De verhuizing kadert binnen de uitbreiding van OM Partners’ wereldwijde netwerk in Europa, de VS, China, de Verenigde Arabische Emiraten en Brazilië. In het nieuwe Franse kantoor aan de Boulevard Montmartre in hartje Parijs zijn 35 medewerkers aan de slag.

Bol.com haalt retouren bij je thuis op

Een partnership van bol.com met PostNL maakt mogelijk dat de internetretailer voortaan retourzendingen bij de klant thuis kan ophalen. De dienst ‘Local Express’ is aanvankelijk enkel van toepassing op de zogenaamde Select-artikelen van bol.com, ruim 300.000 producten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.