Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers.

De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden. Toch zijn Nederlandse verladers overwegend positief gestemd over het verloop van de coronacrisis. De gevolgen zijn weliswaar hard en ingrijpend op korte termijn, maar noodzakelijke leveringen gaan gewoon door en kunnen blijven plaatsvinden.
 
Het hardst getroffen zijn de automotive industrie, de energiesector, olie- en gasindustrie, de voedingsmiddelenindustrie (zakelijke markt), de textielindustrie en de retailsector. Minder hard getroffen is de bouwsector, met name de grond, weg en waterbouw (GWW). Met uitzondering van tankopslagbedrijven zijn er geen andere sectoren, gelieerd aan de binnenvaart, die hebben geprofiteerd.
 
Nederlandse verladers en vervoerders spelen in op de gevolgen van de coronacrisis. De nieuwbouworder portefeuille bij scheepswerven is vrijwel geheel opgedroogd en begin dit jaar is afscheid genomen van een deel van de flexibele schil van binnenvaartondernemers. De grootste zorg bij verladers is het ontbreken van een duidelijk perspectief op het verdere verloop van de lockdown en de economische gevolgen. Het is lastig omdat de lockdown per land verschilt en leveringen daadoor niet goed op elkaar aansluiten. Veel verladers hebben maatregelen getroffen en produceren nu op voorraad, in afwachting van het versoepelen van de lockdown.
 
Desondanks beschouwen de gesproken bedrijven 2020 als een verloren jaar. Echt herstel wordt pas in 2021 weer verwacht. Geen enkel bedrijf verwacht verregaande gevolgen voor het eigen functioneren. De energie- of voedselvoorziening komen niet in gevaar. De verwachting is dat het weer ‘business as usual’ wordt.
 
Volgens het onderzoek hebben verladers uit de lockdown geleerd dat het goed mogelijk is meer thuis op afstand te werken en dat reizen en vliegen minder noodzakelijk zijn. Ze hopen dat de coronacrisis aanleiding vormt voor een push aan de energietransitie en de digitalisering van het transport. Veel duurzaamheidsprojecten liggen nu even stil, maar de wens om juist tijdens deze crisis in de economie te investeren, wordt breed gedeeld. Verder geven de Nederlandse verladers aan dat er grote behoefte is aan wetgeving die digitale uitwisseling van vervoersdocumenten rechtsgeldig maakt, waar nu nog fysieke overdracht plaatsvindt.

Recente nieuwsberichten

UniCarriers breidt zijn assortiment elektrische meelooppallettrucks uit

Met de MDW en de MDE presenteert UniCarriers voor het eerst een elektrische meelooppallettruck met een centraal geplaatste dissel en middenwiel. De compacte elektrische meelooppallettrucks zijn geschikt voor diverse toepassingen als intern transport op de korte afstand, orderverzamelen en voor gebruik op de vrachtwagen.

Fileschade door vrachtverkeer in Nederland bedraagt ruim 1 miljard euro

Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwt dat Nederland dringend extra moet investeren in infrastructuur. De noodzaak voor investeringen in knelpunten op de Nederlandse wegen neemt namelijk toe nu de filedruk opnieuw flink stijgt, tot op het niveau van vóór de crisisjaren.

Een kwart van de Nederlanders koopt kerstmenu online

Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, dit jaar ook hun kerstboodschappen online doen. Maar liefst 17,4% van de bevraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via het internet bestellen, heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

BDO en CROSSROAD bundelen krachten

BDO Belgium neemt alle aandelen van Crossroad over. BDO België verleent advies aan bedrijven o.a. op het vlak van ‘audit & assurance’, ‘accounting & reporting’, ‘tax & legal’, digitalisering en innovatie, operationeel management, human capital en interimmanagement.

Nieuw hoofdkantoor voor Coolblue in Post X Berchem

Coolblue heeft zijn intrek genomen in een nieuw hoofdkantoor in het Antwerpse kantorencomplex Post X. Het nieuwe 1.269m² grote hoofdkwartier maakt deel uit van Post X, het duurzame kantoorproject aan het NMBS-station Antwerpen-Berchem. Het betreft een ontwikkeling van negen gebouwen rond een centraal binnenplein met een totaal van 130.000m² bovengronds.

NaviTrans groeit verder in Zweedse logistieke markt

De logistieke softwareleverancier NaviTrans uit Kortrijk en de Zweedse Microsoft Dynamics NAV-partner Everest Business Solutions AB hebben een overeenkomst getekend voor de distributie van NaviTrans op de Zweedse markt. Everest Business Solutions AB, met kantoren in Göteborg en Malmö, is een consultancybedrijf met ervaring binnen de logistieke sector.

SAP en Microsoft bundelen de krachten op cloudgebied

Om de voordelen van digitale transformatie te benutten, verplaatsen steeds meer bedrijven hun bedrijfskritische systemen naar de cloud. Teneinde klanten in hun digitale transformatie te begeleiden, zullen SAP en Microsoft voortaan elkaars cloudoplossingen gebruiken en integreren, samen nieuwe oplossingen ontwikkelen en deze op de markt brengen.

Benelux-proefproject met digitale CMR-vrachtbrief gestart

Op 1 december is een driejarig proefproject gestart met het grensoverschrijdend gebruik van digitale vrachtbrieven (zogenaamde e-CMR’s) in de Benelux. Volgens Transport en Logistiek Nederland, de Nederlandse ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, betekent dat een belangrijke stap voorwaarts naar meer efficiency en duurzaamheid in de logistieke sector.

West-Vlaanderen heeft nood aan 72 ha watergebonden bedrijventerreinen

De studie Transport Bis wijst erop dat West-Vlaanderen tegen 2025 nood zal hebben aan 72 bijkomende hectare bedrijventerreinen die aan het water liggen. Reden is de stijging van watergebonden goederenstromen in de provincie. Voor West-Vlaanderen alleen al wordt tegen 2025 een groei van 6,8% verwacht ten opzichte van het huidige volume aan geladen en geloste goederenstromen via de binnenvaart.

Alcorta traceert auto-onderdelen met Zetes-serialisatieoplossing

De Alcorta Forging Group ontwikkelt en produceert auto-onderdelen. Om zijn productieproces volledig onder controle te krijgen, was Alcorta op zoek naar een oplossing voor traceerbaarheid tijdens het hele productieproces, van de basismaterialen in de fabriek tot aan de levering van het eindproduct.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.