Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij. “Als Ford Genk zijn fabriek in België sluit en diezelfde fabriek in Turkije opnieuw opent, dan vinden de meesten dat slim management en gaat het Ford-aandeel plots stijgen. Maar wanneer een Belgische vervoerder niet meekan met de concurrentie en zijn activiteiten hier afbouwt om die verlieslatende activiteit naar een Oost-Europees land te verhuizen om daar nog een kleine winstmarge te boeken, is hij ineens een sociale fraudeur! Dat vind ik iets te kort door de bocht. Het lijkt alsof we plots met twee maten en twee gewichten gaan meten.”

Omdat Corneel Geerts Transportgroup dezelfde problemen ondervindt als al zijn collega’s meent Marc Geerts dat ze beter enkel nog in België blijven voor Benelux-distributie en de logistieke activiteiten. “Al onze internationale transporten kunnen we beter rechtstreeks vanuit onze vestiging in Varna laten factureren en organiseren, zodat de sociale inspectie er helemaal niets meer mee te maken heeft”, vervolgt hij. “Buiten het grote verschil in loonkosten dat binnen Europa bestaat, vergeet men ook maar eventjes dat we in België geen chauffeurs meer vinden, ook geen dure chauffeurs. De redenen daarvoor zijn eenvoudig, denk maar aan het fileleed, het beperkte aantal uren dat nog mag worden gewerkt, overuren die niet meer mogen worden uitbetaald, de hoge werkdruk, de lage lonen, enz.”
 
Marc Geerts spreekt van een heuse uitdaging voor de toekomst. “Als we de situatie niet goed aanpakken, dreigt er een transportinfarct in heel West-Europa”, waarschuwt hij. “Er zullen gewoon geen vrachtwagens meer zijn er zal gewoon geen service meer zijn. De toestand is nu eenmaal zo zuur geworden, zonder dat onze politici met een oplossing komen. En inspectiediensten naar de vervoerders sturen, dat is echt geen oplossing. Wij zijn als transporteurs dan ook het slachtoffer van het slecht georganiseerde Europa, niet de oorzaak.”

Recente nieuwsberichten

Eurochoice trackt zeezendingen met Descartes MacroPoint

Eurochoice, distributeur van verse en diepgevroren Europese fijne voedingsmiddelen aan klanten in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten, maakt gebruik van de cloudgebaseerde MacroPoint-oplossing van Descartes, aanbieder van software voor de supply chain en logistiek.

Vanderlande migreert applicaties naar OCI en verlaagt kosten voor Oracle Database back-ups met bijna 60%

Vanderlande, een toonaangevende leverancier van logistieke procesautomatisering in de magazijn-, luchthaven- en pakketsector, heeft gekozen voor Enterprise Database Service in Oracle Cloud Infrastructure (OCI) om veilig back-ups te maken van zijn missiekritische Oracle-databases.

Port of Antwerp lanceert met partners end-to-end LoRaWAN-gebaseerde monitoringdienst voor vrachttemperatuur

Port of Antwerp, Europa’s tweede grootste container hub, heeft in samenwerking met drie partners een service aangekondigd die de vrachttemperatuur monitort voor logistieke activa en vracht. De drie partners zijn Foodcareplus, een geïntegreerde logistiek dienstverlener die gespecialiseerde diensten in de voedingsmiddelenindustrie aanbiedt; Dockflow die een van de eerste geïntegreerde logistieke ‘enablement’ platform bouwde, een digitale ruggengraat die verspreide data in wereldwijde logistieke netwerken met elkaar verweeft; en TrakAssure, een leverancier van oplossingen voor vrachtmonitoring op basis van het steeds groeiende wereldwijde LoRaWAN IoT-netwerk.

ABB werkt samen met Samsung Electronics aan holistische technologie voor slimme gebouwen

ABB en Samsung Electronics gaan samenwerken om gezamenlijk ontwikkelde technologieën te leveren voor energiebesparing, energiebeheer en de slimme Internet of Things (IoT)-verbinding van zowel residentiële als commerciële gebouwen. Het wereldwijde partnership tussen de twee bedrijven zal een platform creëren om een langetermijnrelatie op te bouwen voor innovatie op het gebied van slimme technologie, slimme besturing en slimme apparaten.

“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(advertorial) Tijdens gesprekken op verschillende recente beurzen en events bleek is de interesse in robotisering meer dan opvallend, mede door de aandacht van de logistieke pers. Verhalen over de implementaties bij grote retailers worden breed uitgemeten.

Yusen Logistics operationeel in Herentals

Yusen Logistics (Benelux) heeft, in partnership met Intervest, een nieuwe site geopend in Herentals. Het nieuwe pand in het Herentals Green Logistics complex biedt onderdak aan de Added Value Distribution Services – White Glove Delivery Service en In-Night Distribution Service.

Type 2 Solutions lanceert oplossing om SSCC-labels vanuit de cloud te printen

De nieuwe hybride oplossing laat toe om vanuit de cloud SSCC-labels te genereren en te printen. Met behulp van de API-koppeling combineert de oplossing de eenvoud van SaaS met de snelheid en flexibiliteit van een on-premise labelprintoplossing.

Knapp en Covariant bekrachtigen partnership voor robotoplossingen met AI

Om hun marktpositie op het vlak van AI-oplossingen kracht bij te zetten, versterken technologiebedrijf Knapp en AI-roboticasoftwarebedrijf Covariant hun samenwerking. Beide partijen hebben samen al meerdere projecten gerealiseerd met Knapp-robots in het middelpunt.

SIG optimaliseert last mile delivery met Descartes

Met het oplossingspakket van Descartes heeft SIG, leverancier van gespecialiseerde isolatie en duurzame bouwproducten- en oplossingen in Europa, haar last mile delivery geoptimaliseerd. Met de geavanceerde optimalisatietechnologie van Descartes kan de organisatie routes tot de laatste kilometers verbeteren en afspraken met klanten beter nakomen.

Bluecrux en OMP slaan handen in elkaar voor complexe transformatieprojecten

Na hun jarenlange samenwerking op verschillende digitale supply chain transformatieprojecten schalen beide bedrijven hun strategisch partnership op wat betreft wereldwijde klanten binnen de life science, FMCG’s en chemie. Intussen leverden Bluecrux en OMP al grootschalige digitale transformatieprojecten op voor meerdere Fortune 500 bedrijven met complexe supply chains.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.