Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij. “Als Ford Genk zijn fabriek in België sluit en diezelfde fabriek in Turkije opnieuw opent, dan vinden de meesten dat slim management en gaat het Ford-aandeel plots stijgen. Maar wanneer een Belgische vervoerder niet meekan met de concurrentie en zijn activiteiten hier afbouwt om die verlieslatende activiteit naar een Oost-Europees land te verhuizen om daar nog een kleine winstmarge te boeken, is hij ineens een sociale fraudeur! Dat vind ik iets te kort door de bocht. Het lijkt alsof we plots met twee maten en twee gewichten gaan meten.”

Omdat Corneel Geerts Transportgroup dezelfde problemen ondervindt als al zijn collega’s meent Marc Geerts dat ze beter enkel nog in België blijven voor Benelux-distributie en de logistieke activiteiten. “Al onze internationale transporten kunnen we beter rechtstreeks vanuit onze vestiging in Varna laten factureren en organiseren, zodat de sociale inspectie er helemaal niets meer mee te maken heeft”, vervolgt hij. “Buiten het grote verschil in loonkosten dat binnen Europa bestaat, vergeet men ook maar eventjes dat we in België geen chauffeurs meer vinden, ook geen dure chauffeurs. De redenen daarvoor zijn eenvoudig, denk maar aan het fileleed, het beperkte aantal uren dat nog mag worden gewerkt, overuren die niet meer mogen worden uitbetaald, de hoge werkdruk, de lage lonen, enz.”
 
Marc Geerts spreekt van een heuse uitdaging voor de toekomst. “Als we de situatie niet goed aanpakken, dreigt er een transportinfarct in heel West-Europa”, waarschuwt hij. “Er zullen gewoon geen vrachtwagens meer zijn er zal gewoon geen service meer zijn. De toestand is nu eenmaal zo zuur geworden, zonder dat onze politici met een oplossing komen. En inspectiediensten naar de vervoerders sturen, dat is echt geen oplossing. Wij zijn als transporteurs dan ook het slachtoffer van het slecht georganiseerde Europa, niet de oorzaak.”

Recente nieuwsberichten

Snel en efficiënt orders tegelijkertijd verzamelen met Pcdata’s PickCart!

Met de PickCart van Pcdata beschikt u over een eenvoudig en flexibel muti-orderpicksysteem. Het systeem biedt u een hogere productiviteit en betere kwaliteit dan andere orderpick technologieën zoals barcodescanning of voicepicking. De software berekent de meest optimale looproute door het warehouse en laat onnodig lange loopafstanden tot de verledentijd behoren.

8 redenen waarom u Supply Chain Innovations niet mag missen

1. 5 prominente keynote sprekers die het voornamelijk zullen hebben over de toekomst van supply chain management. 2. Meer dan 30 high level, niet commerciële uiteenzettingen met onder meer praktijkcases van Grand Vision, Everlam, Yusen Logistics, Bleckmann, New Valmar, Daikin, Barco, Tereos, AZ Groeninge, TVH Parts, Igepa, Ontex, PFS Liege, Bekaert, Dreamland, Dreamby & Collishop, JB De Decker, Sunny Europe, Heineken, Spaas, Fujifilm, Atlas Copco, Deventer Profielen, Chocolate World, H. Jagtenberg Plastics, Suitsupply,… 3.

Supply Chain Innovations – Maak kennis met het nieuwe shuttle-based distributiecentrum van TVH

De Supply Chain Innovations op 23 maart 2017 in Antwerp Expo is dé ideale ontmoetingsplaats voor de logistieke professional. Binnen één dag bent u weer volledig op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van Supply Chain Management.

GeoPost neemt Stuart over voor express pakketbezorging in steden

GeoPost, het internationale filiaal van de Franse Groep La Poste dat verantwoordelijk is voor expressleveringen, verwerft 100% van het kapitaal van Stuart. Stuart, opgericht in 2015, ontwikkelde een technologieplatform voor express pakketbezorging in stedelijke omgevingen (automatische dispatching, geolocalisatie van koeriers in real-time, API-integratie voor alle gebruikers).

TGW Benelux start divisie ‘Life Time Services’

De leverancier van material handling-oplossingen breidt zijn aanbod in de Benelux uit met ‘Life Time Services’ (LTS). Het nieuwe aanbod moet een dienstverlening betekenen die volledig op de behoeften en de wensen van de klant is afgestemd.

IBM en Maersk brengen blockchainoplossing voor logistieke sector

IBM en Maersk werken samen aan een blockchainoplossing die het papierwerk rondom de wereldwijde supply chain digitaliseert. De oplossing moet tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld helpen managen en volgen, moet terug transparantie brengen in alle onderdelen van de logistieke keten en moet de veilige uitwisseling van informatie tussen handelspartners garanderen.

Boa Concept introduceert Plug-and-Carry 2.0

Daarmee brengt de aanbieder vijf jaar na de lancering van het eerste Plug-and-Carry-systeem nu een nieuwe generatie slimme modulaire transportbanden op de markt. Het nieuwe Plug-and-Carry 2.0-ontwerp moet zijn gebruikers nog autonomer maken: de configuratie is vereenvoudigd, het aantal losse onderdelen van de modulaire elementen is teruggebracht en bij het ontwerp is rekening gehouden met praktijkervaringen.

DSV Logistics en Dow Performance Silicones verlengen contract in Feluy

DSV Logistics is met Dow Performance Silicones (Dow Corning) tot een onderling akkoord gekomen om het contract in Feluy voor een periode van zes maanden te verlengen tot 10 februari 2018. Vorige maand kondigde Dow Performance Silicones de stopzetting van het contract aan met logistiek dienstverlener DSV Logistics en voor juli het einde van de activiteiten op de site in Feluy, vanwege de integratie in The Dow Chemicals Company.

Bedrijven hebben data-analyse en artificiële intelligentie nodig om relevant te blijven

Hoewel big data de goudmijn van elke onderneming zou betekenen, hebben veel bedrijven dat nog niet ontdekt. Nochtans bevat de gigantische hoeveelheid data die bedrijven dagelijks produceren heel wat informatie waarmee ze beter kunnen inspelen op de markt en kunnen voorspellen waar kansen liggen.

Prologis breidt twee dc’s uit tot 100.000m²

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis zal voor Coolblue en een internationale retailer in totaal 80.000 vierkante meter extra distributiecentra ontwikkelen. De eerste uitbreiding vindt plaats op Prologis Park Tilburg. Daar gaat Prologis met de bouw van 37.000 vierkante meter de derde en laatste fase in voor een distributiecentrum van uiteindelijk 100.000 vierkante meter.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.