Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij. “Als Ford Genk zijn fabriek in België sluit en diezelfde fabriek in Turkije opnieuw opent, dan vinden de meesten dat slim management en gaat het Ford-aandeel plots stijgen. Maar wanneer een Belgische vervoerder niet meekan met de concurrentie en zijn activiteiten hier afbouwt om die verlieslatende activiteit naar een Oost-Europees land te verhuizen om daar nog een kleine winstmarge te boeken, is hij ineens een sociale fraudeur! Dat vind ik iets te kort door de bocht. Het lijkt alsof we plots met twee maten en twee gewichten gaan meten.”

Omdat Corneel Geerts Transportgroup dezelfde problemen ondervindt als al zijn collega’s meent Marc Geerts dat ze beter enkel nog in België blijven voor Benelux-distributie en de logistieke activiteiten. “Al onze internationale transporten kunnen we beter rechtstreeks vanuit onze vestiging in Varna laten factureren en organiseren, zodat de sociale inspectie er helemaal niets meer mee te maken heeft”, vervolgt hij. “Buiten het grote verschil in loonkosten dat binnen Europa bestaat, vergeet men ook maar eventjes dat we in België geen chauffeurs meer vinden, ook geen dure chauffeurs. De redenen daarvoor zijn eenvoudig, denk maar aan het fileleed, het beperkte aantal uren dat nog mag worden gewerkt, overuren die niet meer mogen worden uitbetaald, de hoge werkdruk, de lage lonen, enz.”
 
Marc Geerts spreekt van een heuse uitdaging voor de toekomst. “Als we de situatie niet goed aanpakken, dreigt er een transportinfarct in heel West-Europa”, waarschuwt hij. “Er zullen gewoon geen vrachtwagens meer zijn er zal gewoon geen service meer zijn. De toestand is nu eenmaal zo zuur geworden, zonder dat onze politici met een oplossing komen. En inspectiediensten naar de vervoerders sturen, dat is echt geen oplossing. Wij zijn als transporteurs dan ook het slachtoffer van het slecht georganiseerde Europa, niet de oorzaak.”

Recente nieuwsberichten

Hoogvliet kiest Witron voor automatisering van omnichannel logistiek

Witron realiseert in Bleiswijk (Zuid-Holland) een modern geautomatiseerd distributiecentrum voor alle distributiekanalen van de Nederlandse supermarktketen Hoogvliet. Het strategische doel van Hoogvliet bestaat erin de “meest attractieve omnichannel supermarkt binnen zijn marktgebied” te worden.

PostNL opent grootste pakkettensorteercentrum in Nieuwegein

Het pand van 9.400m² in Nieuwegein is het negentiende en meteen ook het grootste pakkettensorteercentrum van PostNL tot nu toe. Het kreeg het BREAAM­-certificaat Excellent doordat onder meer is geïnvesteerd in de meest duurzame materialen, de plaatsing van zonnepanelen en warmteterugwininstallaties.

UPS laat handelaars retourzendingen beter beheren

Met ‘UPS Returns Manager’, een gratis online tool, wil UPS e-commerce handelaars de mogelijkheid bieden retourzendingen op hun maat af te stemmen en te beheren zonder dat ze daarvoor nieuwe technologie in hun eigen IT-systemen hoeven te integreren.

Lineas vult Green Xpress Network aan met twee Oostenrijkse steden

De privé-spoorvrachtvervoerder Lineas voegt de Oostenrijkse steden Graz en Wels aan zijn steeds groeiende Green Xpress Network toe. De regio rond Graz staat vooral bekend voor zijn autoassemblage en papierproductie, terwijl Wels een belangrijke aanwezigheid van de chemische sector kent.

UniCarriers introduceert TERGO UHD 160

Met de TERGO UHD 160, met een draagvermogen van 1600 kg en een maximale hefhoogte van 10,8m, richt UniCarriers zich vooral op toepassingen in de logistiek en industrie, waar een hoge omslagsnelheid en hoge stapelhoogtes moeten worden gehaald.

Nederlandse transportsector kampt met personeelstekort

In onze nieuwsbrief van dinsdag 12 september brachten we verslag uit van de Manpower Barometer Q4/2017, die voorzag dat de aanwervingen binnen de sector Transport, logistiek en communicatie in ons land het volgende kwartaal erg beperkt zullen zijn.

SAP lanceert digitaal innovatieplatform Leonardo

De naam Leonardo bestond al en bevatte toen een resem van Internet of Things (IoT)-toepassingen die via een gemeenschappelijke interface met de SAP-systemen konden worden verbonden. Nu heeft SAP beslist nog veel meer onder de noemer Leonardo te stoppen.

Port of Antwerp kiest voor Modula stockageliften via Vanas Engineering

Port of Antwerp was op zoek naar stockageliften voor de opslag van gereedschap en materieel in het technisch magazijn en de wisselstukkenwerkplaatsen. Na een lang en intensief onderzoek heeft het Havenbedrijf de opdracht toegewezen aan Vanas Engineering.

UPS test levering met elektrische cargofiets in Mechelen

UPS is in het centrum van Mechelen gestart met leveringen met een elektrische cargofiets. De leveringen vinden plaats op de Bruul (de hoofdstraat) en de omliggende zijstraten. Een chauffeur van UPS bestuurt de cargofiets, die uitgerust is met een laadbak waarin twaalf middelgrote pakketten passen.

Still pakt uit met nieuwe OPX-serie

In het Italiaanse Luzzara stelde Still eind vorige week zijn gloednieuwe OPX-serie orderverzameltrucks voor. Daar worden voortaan negen nieuwe modellen geproduceerd, die tegemoetkomen aan uiteenlopende eisen van magazijngebruikers. Een opvallende innovatie op de nieuwe serie is wel de Still Easydrive.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.