Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij. “Als Ford Genk zijn fabriek in België sluit en diezelfde fabriek in Turkije opnieuw opent, dan vinden de meesten dat slim management en gaat het Ford-aandeel plots stijgen. Maar wanneer een Belgische vervoerder niet meekan met de concurrentie en zijn activiteiten hier afbouwt om die verlieslatende activiteit naar een Oost-Europees land te verhuizen om daar nog een kleine winstmarge te boeken, is hij ineens een sociale fraudeur! Dat vind ik iets te kort door de bocht. Het lijkt alsof we plots met twee maten en twee gewichten gaan meten.”

Omdat Corneel Geerts Transportgroup dezelfde problemen ondervindt als al zijn collega’s meent Marc Geerts dat ze beter enkel nog in België blijven voor Benelux-distributie en de logistieke activiteiten. “Al onze internationale transporten kunnen we beter rechtstreeks vanuit onze vestiging in Varna laten factureren en organiseren, zodat de sociale inspectie er helemaal niets meer mee te maken heeft”, vervolgt hij. “Buiten het grote verschil in loonkosten dat binnen Europa bestaat, vergeet men ook maar eventjes dat we in België geen chauffeurs meer vinden, ook geen dure chauffeurs. De redenen daarvoor zijn eenvoudig, denk maar aan het fileleed, het beperkte aantal uren dat nog mag worden gewerkt, overuren die niet meer mogen worden uitbetaald, de hoge werkdruk, de lage lonen, enz.”
 
Marc Geerts spreekt van een heuse uitdaging voor de toekomst. “Als we de situatie niet goed aanpakken, dreigt er een transportinfarct in heel West-Europa”, waarschuwt hij. “Er zullen gewoon geen vrachtwagens meer zijn er zal gewoon geen service meer zijn. De toestand is nu eenmaal zo zuur geworden, zonder dat onze politici met een oplossing komen. En inspectiediensten naar de vervoerders sturen, dat is echt geen oplossing. Wij zijn als transporteurs dan ook het slachtoffer van het slecht georganiseerde Europa, niet de oorzaak.”

Recente nieuwsberichten

Supply Chain Innovations 2018 nadert met rasse schreden

Donderdag 22 maart 2018 is het weer zover. Dan komen alle supply chain professionals samen op Supply Chain Innovations 2018 in Lint. In een unieke sfeer worden de bezoekers in één dag tijd weer geüpdatet over alle innovaties en ontwikkelingen op supply chain gebied.

Transport- en logistieke sector heeft sterkste wervingsintenties in zes jaar

Volgens de pas gepubliceerde ManpowerGroup Barometer, zou de aanwervingsactiviteit in de loop van het tweede kwartaal van 2018 sterk versnellen. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector is 12% van plan in de eerste drie maanden van 2018 medewerkers aan te werven.

Jungheinrich pakt uit met eigen miniload en lithium-ion reachtruck

Op LogiMAT presenteert Jungheinrich zijn allereerste intern ontwikkelde miniload. In de miniload, die de naam STC 2B1A draagt, werden drie nieuwe patenten geïmplementeerd. Allereerst moet de innovatieve mast zorgen voor een optimale schaalbaarheid tot een hoogte van 25m en een maximale stabiliteit van de lichtgewichtconstructie.

Nieuwe contracten voor Montea in België en Frankrijk

Montea ontwikkelt een nieuw logistiek gebouw van ca. 8.670m² voor Worldwide Flight Services (WFS) op Brucargo, de cargo-zijde van Brussels Airport. Met WFS, een van de grootste afhandelaars op het gebied van luchtvracht en wereldwijd actief op meer dan honderd locaties, werd een twaalfjarige huurovereenkomst afgesloten.

Transuniverse Forwarding opent nieuw kantoor in Roemenië

Transuniverse Ro, de Roemeense dochter van Transuniverse Forwarding uit Wondelgem, is sinds 2010 met een eigen kantoor in Constanta aanwezig en telt er inmiddels een twintigtal medewerkers. Het kantoor verzorgt de administratieve opvolging van alle zendingen van de groep en vervult ook de functie van ‘controletoren’ voor complexe goederenflows.

Docteur Gab’s rekent op Boa Concept voor intern transport van zware lasten

In 2001 richtten drie jeugdvrienden Brasserie Docteur Gab’s op in het Zwitserse Savigny. In de loop der jaren groeide de brouwerij uit tot een bedrijf met een twintigtal medewerkers gespreid over productie, logistiek, verkoop, administratie en marketing.

Van Looy Group ontwerpt, engineert en realiseert hoogtechnologisch magazijn voor Alpro

Alpro heeft een nieuw hoogtechnologisch magazijn geopend in het West-Vlaamse Wevelgem. De producent van plantaardige voedingsproducten investeerde de voorbije vijf jaar 350 miljoen euro waarvan 250 miljoen euro in Wevelgem. Het nieuwe magazijn, dat Van Looy Group ontwierp, engineerde en realiseerde, moet de logistieke setup van het bedrijf klaarstomen voor de toekomst.

IFS stelt Darren Roos aan als CEO

De benoeming gaat in op 1 april 2018, in lijn met het pensioen van Alastair Sorbie aan het eind van Q1 2018. Darren Roos heeft een bewezen trackrecord bij wereldwijde enterprise-softwareondernemingen. Meest recent vervulde hij de rol van president van SAP’s cloud-ERP-tak.

Parker Hannifin vergroot operationele daadkracht dankzij Savoye

Voor zijn distributiecentrum in Herstal gaf Parker Hannifin de opdracht aan Savoye om een intern transportsysteem te leveren. Het Franse bedrijf zorgde ook voor de aansturing en controle met een WCS en een WMS. Parker Hannifin is gespecialiseerd in technologie, systemen en componenten voor aandrijving en besturing.

Canadese supermarktketen Metro investeert in OPM-technologie van Witron

Met een jaaromzet van meer dan 12 miljard Canadese dollar en meer dan 65.000 medewerkers is Metro Inc. een van de grootste food retailers in Canada. Voor zijn nieuwe distributiecentrum in Toronto kiest Metro voor de opslag- en picksystemen van hoofdaannemer Witron Logistik + Informatik GmbH.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.