Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij. “Als Ford Genk zijn fabriek in België sluit en diezelfde fabriek in Turkije opnieuw opent, dan vinden de meesten dat slim management en gaat het Ford-aandeel plots stijgen. Maar wanneer een Belgische vervoerder niet meekan met de concurrentie en zijn activiteiten hier afbouwt om die verlieslatende activiteit naar een Oost-Europees land te verhuizen om daar nog een kleine winstmarge te boeken, is hij ineens een sociale fraudeur! Dat vind ik iets te kort door de bocht. Het lijkt alsof we plots met twee maten en twee gewichten gaan meten.”

Omdat Corneel Geerts Transportgroup dezelfde problemen ondervindt als al zijn collega’s meent Marc Geerts dat ze beter enkel nog in België blijven voor Benelux-distributie en de logistieke activiteiten. “Al onze internationale transporten kunnen we beter rechtstreeks vanuit onze vestiging in Varna laten factureren en organiseren, zodat de sociale inspectie er helemaal niets meer mee te maken heeft”, vervolgt hij. “Buiten het grote verschil in loonkosten dat binnen Europa bestaat, vergeet men ook maar eventjes dat we in België geen chauffeurs meer vinden, ook geen dure chauffeurs. De redenen daarvoor zijn eenvoudig, denk maar aan het fileleed, het beperkte aantal uren dat nog mag worden gewerkt, overuren die niet meer mogen worden uitbetaald, de hoge werkdruk, de lage lonen, enz.”
 
Marc Geerts spreekt van een heuse uitdaging voor de toekomst. “Als we de situatie niet goed aanpakken, dreigt er een transportinfarct in heel West-Europa”, waarschuwt hij. “Er zullen gewoon geen vrachtwagens meer zijn er zal gewoon geen service meer zijn. De toestand is nu eenmaal zo zuur geworden, zonder dat onze politici met een oplossing komen. En inspectiediensten naar de vervoerders sturen, dat is echt geen oplossing. Wij zijn als transporteurs dan ook het slachtoffer van het slecht georganiseerde Europa, niet de oorzaak.”

Recente nieuwsberichten

Storeganizer en Vanas Engineering: een geniaal eenvoudig concept voor optimaal gebruik van al uw palletrekken

(advertorial) “Keuze hebben = de juiste keuze maken". In die filosofie kon u al bij Vanas Engineering terecht voor advies i.v.m,  hun ruim assortiment en expertise in magazijn- en warehouse inrichting. De nieuwste aanwinst is een exclusief en nieuw concept: STOREGANIZER !

Montea verwerft terrein van 47,9ha via sale-and-rent back

In november 2017 kondigde Montea al de ondertekening aan van de intentieovereenkomst met De Kellen B.V. omtrent de verwerving van een terrein van 47,9ha op bedrijventerrein De Kellen in het Nederlandse Tiel. De Kellen en Montea Nederland hebben recent een koopovereenkomst gesloten waarin de voorwaarden en modaliteiten voor de verwering van dat terrein werden afgesproken.

UPS biedt Belgische klanten voortaan latere afhaaltijden aan

Kleine ondernemingen in meer dan 100 postcodes in België zullen voortaan kunnen profiteren van ophaaltijden tot 18.00u, wat hen twee extra uren productietijd geeft. Daarnaast heeft UPS zijn standaard dienstverlening van en naar België verbeterd door de verzendtijden van en naar Londen en zones in het zuidoosten van Engeland te beperken tot één dag voor de meest economische wegtransport service van UPS.

Still realiseert grootste ombouw van DC voor Blokker

Blokker voerde de afgelopen jaren ingrijpende maatregelen in om zijn negatieve resultaten op termijn om te buigen en zich in de markt te herpositioneren. Die herpositionering stelt ook eisen aan de inrichting van de logistieke organisatie.

WDP breidt site in Zellik uit tot logistieke site van 4 ha

WDP heeft voor circa 5 miljoen euro een industriële site in Zellik verworven, gelegen naast de WDP-locatie voor Euro Pool System. De site omvat een pand van ongeveer 22.000m² en zal worden herontwikkeld. Op die manier kan WDP zijn logistieke site op deze locatie verder uitbouwen naar een totale oppervlakte van circa 4 ha.

Avery Dennison stelt twee nieuwe UHF RFID inlays voor

Avery Dennison heeft zijn gamma ultrahigh frequency (UHF) radio frequency identification (RFID) inlay labels uitgebreid met twee nieuwe producten voor de farmaceutische en healthcare sector. Om te beginnen is er de AD-810r6. Dat label kan op glas of plastic worden aangebracht, wat het geschikt maakt om flacons en andere kleine tot middelgrote medicijnverpakkingen (en bij uitbreiding cosmeticaproducten en parfum) te taggen.

Robotisering versnelt (nog) niet

Ondanks de continue innovaties stijgt het aantal industriële robots in Europa en de Verenigde Staten niet. Dat blijkt uit een analyse van ING. Een belangrijke reden hiervoor is dat het tijd kost om de processen aan te passen. Toch ligt het binnen de verwachtingen dat de inzet van robots de komende jaren een boost zal krijgen.

Mitsubishi breidt gamma elektrische trucks uit met de EDiA EM

Deze serie elektrische 48-volt-trucks, met een laadvermogen van 1,4 tot 2,0 ton, werkt intuïtief omdat de trucks ontworpen zijn voor prestaties; de prestaties van de heftruck zijn afgestemd op de individuele bestuurder. De software van EDiA EM controleert en analyseert gegevens uit het dagelijks gebruik, waardoor de parameters van de truck automatisch worden afgestemd op handelingen die veilig en productief zijn.

Koenig & Bauer implementeert vloerkettingbaansysteem van Dematic

De Duitse drukpersfabrikant Koenig & Bauer Sheetfed heeft in zijn fabriek in Radebeul, nabij Dresden, een Etow-vloerkettingbaansysteem van Dematic in gebruik genomen. Voortaan worden de zware onderdelen automatisch naar de twaalf werkposten getransporteerd voor assemblage.

Parfums Christian Dior zet OSR Shuttle en robottechnologie in

In zijn internationale distributiecenter (IDC) in Saint Jean de Braye, nabij Parijs, verzorgt Parfums Christian Dior leveringen aan zowel retailers als e-commerce klanten, B2C. Omdat het bedrijf zijn IDC wilde automatiseren, werd Knapp in de arm genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.