Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij. “Als Ford Genk zijn fabriek in België sluit en diezelfde fabriek in Turkije opnieuw opent, dan vinden de meesten dat slim management en gaat het Ford-aandeel plots stijgen. Maar wanneer een Belgische vervoerder niet meekan met de concurrentie en zijn activiteiten hier afbouwt om die verlieslatende activiteit naar een Oost-Europees land te verhuizen om daar nog een kleine winstmarge te boeken, is hij ineens een sociale fraudeur! Dat vind ik iets te kort door de bocht. Het lijkt alsof we plots met twee maten en twee gewichten gaan meten.”

Omdat Corneel Geerts Transportgroup dezelfde problemen ondervindt als al zijn collega’s meent Marc Geerts dat ze beter enkel nog in België blijven voor Benelux-distributie en de logistieke activiteiten. “Al onze internationale transporten kunnen we beter rechtstreeks vanuit onze vestiging in Varna laten factureren en organiseren, zodat de sociale inspectie er helemaal niets meer mee te maken heeft”, vervolgt hij. “Buiten het grote verschil in loonkosten dat binnen Europa bestaat, vergeet men ook maar eventjes dat we in België geen chauffeurs meer vinden, ook geen dure chauffeurs. De redenen daarvoor zijn eenvoudig, denk maar aan het fileleed, het beperkte aantal uren dat nog mag worden gewerkt, overuren die niet meer mogen worden uitbetaald, de hoge werkdruk, de lage lonen, enz.”
 
Marc Geerts spreekt van een heuse uitdaging voor de toekomst. “Als we de situatie niet goed aanpakken, dreigt er een transportinfarct in heel West-Europa”, waarschuwt hij. “Er zullen gewoon geen vrachtwagens meer zijn er zal gewoon geen service meer zijn. De toestand is nu eenmaal zo zuur geworden, zonder dat onze politici met een oplossing komen. En inspectiediensten naar de vervoerders sturen, dat is echt geen oplossing. Wij zijn als transporteurs dan ook het slachtoffer van het slecht georganiseerde Europa, niet de oorzaak.”

Recente nieuwsberichten

TVH Equipment neemt Padix over

TVH Equipment heeft de handelsactiviteiten van het Diksmuidse bedrijf Padix overgenomen. Padix verhuurt hoogwerkers en heeft een vloot van 90 machines. Voor TVH Equipment wordt dit een nieuwe vestiging, naast de bestaande locaties in Waregem, Antwerpen, Londerzeel, Maaseik, Sint-Niklaas en Nijvel.

Reflex WMS krijgt module voor realtime-beheer van personeel en materieel

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group ontwikkelde Reflex Labour Management System (LMS). Deze nieuwe module van het warehouse management systeem Reflex WMS werd ontwikkeld om het planningsproces efficiënter te maken, orders correct te kunnen verwerken en op tijd te verzenden en de productiviteit te optimaliseren.

Eutraco neemt tweede logistieke hub van 30.000m² in gebruik in Sint-Niklaas

JLL heeft op het Industriepark-West in Sint-Niklaas de logistieke gebouwen op de site van Alinso uit Zwijnaarde verhuurd aan Eutraco uit Roeselare. JLL bemiddelde de transactie tussen Alinso en Eutraco. De site bevindt zich langs de E17 in de zone Industriepark-West.

Sluyter Logistics schakelt over op lithium-ion batterijen met Toyota

Het Nederlandse Sluyter Logistics is recent begonnen met het vervangen van zijn pallettrucks met loodzuur batterijen door de variant met duurzame lithium-ion batterijen en smart technologie. Daarvoor werkt de logistiek dienstverlener samen met Toyota Material Handling, dat zijn eigen lithium-ion batterijen ontwikkelde.

Vergroten opslagcapaciteit?

(Advertorial) Je wil meer artikelen opslaan maar je hebt te weinig ruimte? Je wil tevens uitbreiding spreiden over meerdere jaren? Je kan een opslagsysteem zo laten ontwerpen dat uitbreiding op later tijdstip steeds mogelijk is. Zo kan je uw investeringen voor magazijninrichting spreiden.

Bosch zorgt voor 360° zicht rond heftruck

In magazijnen moeten heftruckchauffeurs vaak in krappe ruimtes manoeuvreren, wat geregeld leidt tot ongevallen met schade aan goederen of voertuigen, of zelfs persoonlijke letsels. Omdat de chauffeur onmogelijk alles tegelijk kan zien, heeft Bosh nu zijn multi-camerasysteem, aanvankelijk ontworpen voor personenauto’s, aangepast voor de logistieke markt.

Toekomst van logistiek vastgoed in Europa

Onder de titel ‘The Future of Logistcs Real Estate in Europe’ publiceerde Buck Consultants International, gespecialiseerd in vastgoed en logistiek, een analyse van de toekomst van logistiek vastgoed in Europa.

Nog één week tot Supply Chain Innovations 2019. Neem actie!

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2019. U tekende misschien al gratis in en ontving de code van uw toegangsbadge? Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Volgende week donderdag: Supply Chain Innovations 2019

Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2019. U tekende misschien al gratis is en ontvangt deze week nog de code van uw toegangsbadge. Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.

Aanwervingen in transport en logistiek naar hoogste peil sinds 8 jaar

De recentste ManpowerGroup Barometer voorspelt voor het volgende kwartaal een intensieve rekruteringsactiviteit in de sector Transport en Logistiek. Bijna één op vijf (17%) van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector plant namelijk zijn personeel tegen eind juni 2019 uit te breiden, terwijl slechts 4% een inkrimping van het personeelsbestand voorziet.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.