Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij. “Als Ford Genk zijn fabriek in België sluit en diezelfde fabriek in Turkije opnieuw opent, dan vinden de meesten dat slim management en gaat het Ford-aandeel plots stijgen. Maar wanneer een Belgische vervoerder niet meekan met de concurrentie en zijn activiteiten hier afbouwt om die verlieslatende activiteit naar een Oost-Europees land te verhuizen om daar nog een kleine winstmarge te boeken, is hij ineens een sociale fraudeur! Dat vind ik iets te kort door de bocht. Het lijkt alsof we plots met twee maten en twee gewichten gaan meten.”

Omdat Corneel Geerts Transportgroup dezelfde problemen ondervindt als al zijn collega’s meent Marc Geerts dat ze beter enkel nog in België blijven voor Benelux-distributie en de logistieke activiteiten. “Al onze internationale transporten kunnen we beter rechtstreeks vanuit onze vestiging in Varna laten factureren en organiseren, zodat de sociale inspectie er helemaal niets meer mee te maken heeft”, vervolgt hij. “Buiten het grote verschil in loonkosten dat binnen Europa bestaat, vergeet men ook maar eventjes dat we in België geen chauffeurs meer vinden, ook geen dure chauffeurs. De redenen daarvoor zijn eenvoudig, denk maar aan het fileleed, het beperkte aantal uren dat nog mag worden gewerkt, overuren die niet meer mogen worden uitbetaald, de hoge werkdruk, de lage lonen, enz.”
 
Marc Geerts spreekt van een heuse uitdaging voor de toekomst. “Als we de situatie niet goed aanpakken, dreigt er een transportinfarct in heel West-Europa”, waarschuwt hij. “Er zullen gewoon geen vrachtwagens meer zijn er zal gewoon geen service meer zijn. De toestand is nu eenmaal zo zuur geworden, zonder dat onze politici met een oplossing komen. En inspectiediensten naar de vervoerders sturen, dat is echt geen oplossing. Wij zijn als transporteurs dan ook het slachtoffer van het slecht georganiseerde Europa, niet de oorzaak.”

Recente nieuwsberichten

Iptor mikt op groei na overname door investeringsmaatschappij en management

Iptor, aanbieder van software en services voor distributie en supply chain management, planning en logistiek, is overgenomen door investeringsmaatschappij Bregal Unternehmerkapital en kan daarbij ook rekenen op investeringen door CEO Jayne Archbold en Chief Marketing and Product Officer Christopher Catterfeld (foto).

StreetScooter stelt emissievrij koel-vriesvoertuig voor

StreetScooter Nederland introduceert een nieuwe ready-to-go oplossing voor emissievrije koel- of vrieslevering in de stad. Daartoe ontwikkelde het bedrijf in samenwerking met Carrosseriefabriek Harderwijk de StreetScooter Work L met een koel-vriesopbouw.

Geautomatiseerde rijfuncties zorgen voor minder CO2-uitstoot

TomTom, Bosch en Daimler werken samen aan de ontwikkeling van Daimlers Predictive Powertrain Control (PPC). Het betreft een geavanceerd rijhulpsysteem (ADAS) ofwel een ‘slimme’ cruise control voor bedrijfsvoertuigen. Met behulp van de ADAS-kaart van TomTom en de virtuele horizon van Bosch kunnen rijfuncties van vrachtwagens worden geautomatiseerd op snelwegen en verbindingswegen tussen steden in Europa.

Yusen Logistics breidt Antwerpse farmasite uit

Yusen Logistics, gespecialiseerd in de wereldwijde logistiek van farmaceutische producten, gaat zijn vestiging in het Antwerpse havengebied uitbreiden met een semi-geautomatiseerd farmawarehouse. Het nieuwe duurzame warehouse zal grenzen aan het bestaande Antwerp Healthcare Center dat in 2018 op Yusens Antwerp Logistics Campus werd geopend.

Interroll stelt vice president System Innovation aan

Sinds 1 januari 2020 bekleedt dr. Christian Ripperda de nieuw gecreëerde functie van vice president System Innovation bij Interroll. Daarin staat de 39-jarige Ripperda aan het hoofd van Interroll’s ‘global innovation activities’, die het Interroll Project and Development Center (IPDC), Interroll’s Global Product Management en de Interroll Intellectual Property strategie integreren.

Nieuwe managing director voor JLL Luxemburg

Sinds 1 januari vervult Angélique Sabron de functie van managing director bij JLL Luxemburg. Daarvoor was ze head of Markets bij de Luxemburgse tak van het vastgoedbedrijf. Angélique Sabron volgt Romain Muller op, die een nieuwe uitdaging aangaat.

Greenyard stoot Portugese divisie af

Greenyard heeft een akkoord getekend voor de desinvestering van Greenyard Logistics Portugal d.m.v. een management buyout. Het logistieke dochterbedrijf is sinds 2001 actief in Portugal voor het transport en de logistiek van voedingsmiddelen.

Belgische spoorvrachtsector pleit voor snelle verschuiving naar het spoor

In een reactie op de Green Deal en het Belgisch Klimaatplan stelt de Belgische spoorvrachtsector dat een verschuiving van vrachtvervoer naar het spoor hoogdringend is. Volgens het Belgisch Rail Freight Forum is die snelle verschuiving nodig voor zowel het klimaat, het milieu, de files en de economie.

DHL Express bouwt grootste eco-dc op Blue Gate Antwerp

In 2020 vestigt DHL Express zijn centraal verdeelpunt voor de Antwerpse regio op het eco-effectieve, watergebonden bedrijventerrein Blue Gate Antwerp. De ambities van DHL Express, die gericht zijn op volledige CO2-neutraliteit tegen 2050, matchen naar eigen zeggen met het toekomstbeeld van deze site, die het allereerste circulaire én klimaatneutrale bedrijventerrein van Vlaanderen moet worden.

Dockx Select verhuist naar Willebroek

Dockx Select, gespecialiseerd in ‘last mile’ distributie van hoofdzakelijk volumineuze of zware goederen, heeft zijn hoofdzetel verhuisd van Wilrijk naar Willebroek. Daar heeft het bedrijf onderdak gevonden in een gebouw van vastgoedgroep WDP in de Victor Dumonlaan.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.