Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij. “Als Ford Genk zijn fabriek in België sluit en diezelfde fabriek in Turkije opnieuw opent, dan vinden de meesten dat slim management en gaat het Ford-aandeel plots stijgen. Maar wanneer een Belgische vervoerder niet meekan met de concurrentie en zijn activiteiten hier afbouwt om die verlieslatende activiteit naar een Oost-Europees land te verhuizen om daar nog een kleine winstmarge te boeken, is hij ineens een sociale fraudeur! Dat vind ik iets te kort door de bocht. Het lijkt alsof we plots met twee maten en twee gewichten gaan meten.”

Omdat Corneel Geerts Transportgroup dezelfde problemen ondervindt als al zijn collega’s meent Marc Geerts dat ze beter enkel nog in België blijven voor Benelux-distributie en de logistieke activiteiten. “Al onze internationale transporten kunnen we beter rechtstreeks vanuit onze vestiging in Varna laten factureren en organiseren, zodat de sociale inspectie er helemaal niets meer mee te maken heeft”, vervolgt hij. “Buiten het grote verschil in loonkosten dat binnen Europa bestaat, vergeet men ook maar eventjes dat we in België geen chauffeurs meer vinden, ook geen dure chauffeurs. De redenen daarvoor zijn eenvoudig, denk maar aan het fileleed, het beperkte aantal uren dat nog mag worden gewerkt, overuren die niet meer mogen worden uitbetaald, de hoge werkdruk, de lage lonen, enz.”
 
Marc Geerts spreekt van een heuse uitdaging voor de toekomst. “Als we de situatie niet goed aanpakken, dreigt er een transportinfarct in heel West-Europa”, waarschuwt hij. “Er zullen gewoon geen vrachtwagens meer zijn er zal gewoon geen service meer zijn. De toestand is nu eenmaal zo zuur geworden, zonder dat onze politici met een oplossing komen. En inspectiediensten naar de vervoerders sturen, dat is echt geen oplossing. Wij zijn als transporteurs dan ook het slachtoffer van het slecht georganiseerde Europa, niet de oorzaak.”

Recente nieuwsberichten

Smart Transport (Network) Operations; Creating Visibility, Affordability, Resilience & Sustainability (VARS)

Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, gaat Robert Wieggers in op de keuzes die een onderneming moet maken om haar transportoperaties te optimaliseren vanuit zichtbaarheid en controle (Visibility), kostenoogpunt (Affordability), veerkracht en aanpassingsvermogen (Resilience) en duurzaamheid (Sustainability).

Versluys Logistics, luchthaven Oostende-Brugge en haven van Zeebrugge richten gezamenlijk logistiek zee- en luchtvrachtplatform op

In navolging van de exclusieve samenwerkingsovereenkomst die Versluys Logistics vorig jaar sloot met de luchthaven Oostende-Brugge voor de ontwikkeling van ‘Cargo Village’ met logistiek vastgoed op bepaalde delen van de luchthaven, werd nu een intentieverklaring getekend tussen Versluys Logistics en de haven van Zeebrugge.

Brady neemt Nordic ID over

Brady Corporation, met hoofdzetel in Milwaukee, Wisconsin, vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Met de overname van Nordic ID wil het bedrijf zijn positie als wereldwijde full-service leverancier van RFID- en Industrie 4.0-oplossingen versterken.

JooS Consulting lanceert supply chain spin-off Supply Change

Met ‘Supply Change’ lanceert het Belgische JooS Consulting op 1 juni een nieuwe spin-off. Het nieuwe bedrijf zal zich specifiek richten op het detacheren van consultants met logistieke expertise en kwam er door de groeiende vraag naar supply chain en logistieke profielen om processen te ondersteunen en te optimaliseren.

Extra geluiden op elektrische Volvo trucks voor meer veiligheid

Vanaf 1 juli 2021 moeten alle nieuwe elektrische voertuigen in de EU een bepaald geluidsniveau produceren bij snelheden onder en tot en met 20 km/u. Het vereiste geluidsniveau is afhankelijk van de snelheid en wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt.

Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop

Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.

Nieuwe releases bij Manhattan Associates

Tijdens zijn jaarlijkse (online) klantenconferentie Momentum Connect kondigde Manhattan Associates verschillende nieuwigheden aan. Zo werd de nieuwe Manhattan Active Transportation Management-oplossing gepresenteerd. Daarvoor heeft Manhattan Associates zijn Transportation Management Solution volledig opnieuw ontworpen en opgebouwd om transportplanners een intuïtieve ervaring te bieden voor het visualiseren en optimaliseren van hun gehele netwerk.

Aertssen Logistics automatiseert logistiek en outbound registratie met Aucxis

Aertssen Logistics is gespecialiseerd in transport en logistiek van diverse types van machines: van groot agrarisch materieel, over hoogwerkers zoals schaarliften en telescoophoogwerkers met rupsbanden, tot consolidatie. Voor haar verdeelcentrum nabij de Antwerpse haven zocht de onderneming naar een oplossing om de interne logistieke processen en de registratie van uitgaande machines te automatiseren.

Zeeman en Inther Group halen het dak eraf

Zeeman Textielsupers heeft een overeenkomst gesloten met system integrator Inther Group voor de realisatie van een nieuw gemechaniseerd intralogistiek automatiseringssysteem. Een omvangrijke totaaloplossing waarvoor letterlijk het dak eraf gaat.

UPS Healthcare breidt dienstverlening voor koudeketenlogistiek uit

Volgens UPS zal de toekomst van de gezondheidszorg en de gespecialiseerde farmaceutische industrie steeds meer afhangen van robuuste koudeketennetwerken om temperatuurgecontroleerde geneesmiddelen en therapieën veilig bij klanten af te leveren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.