Coolblue schakelt Inther Group in voor holistisch retourproces
Coolblue bedient klanten in België, Nederland en Duitsland en beschikt daarbij over een eigen infrastructuur met eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie, eigen reparatie én eigen fysieke winkels. De retailer bouwt klantreizen per producttype, waaronder ook het retourproces. Om de logistiek van retouren efficiënter te organiseren, heeft Coolblue systeemintegrator Inther Group in de arm genomen.
Waar de systeemoplossing van Inther in de meeste gevallen het proces van orderverwerking volgt, lag de uitdaging erin dit project in een oplossing te realiseren die het omgekeerde proces kon managen. Doordat de oplossingen van Inther hybride zijn, lenen ze zich om een retourconcept aan te bieden dat efficiënte invulling kan geven aan de groeiende stroom van retouren als gevolg van o.a. de groei in e-commerce.
Producten kunnen om verschillende redenen retour komen. Afhankelijk daarvan moeten ze op verschillende manieren in het retourproces van Coolblue worden verwerkt. Daarom worden alle geretourneerde producten later dit jaar bij binnenkomst separaat in een bak over Inther Conveyor Equipment naar twee verdiepingen getransporteerd. Afhankelijk van de benodigde activiteiten wordt de bak naar het juiste daarvoor ingerichte werkstation gestuurd. Voor een optimale balans van de werklast bij deze bijna 100 stations wordt het hele proces gekoppeld aan een shuttlesysteem, waarmee bakken tijdelijk kunnen worden gebufferd. Vanuit de shuttlebuffer worden de retouren vervolgens gesorteerd en naar de juiste bestemming in het magazijn gebracht.
Bijzonder aan het shuttlesysteem is dat er drie verschillende bakmaten in één gang kunnen worden opgeslagen. Daardoor kan Coolblue een groot scala aan retouren verwerken. Met deze oplossing zal Coolblue tegen begin 2022 over een geïntegreerd systeem voor transport, routering en opslag van retouren beschikken.
Foto: Inther Group