Controletoren in de cloud

Opdrachtgevers willen controle over transport terug

Verladers worstelen al te vaak met rekenbladen, e-mails en de telefoon om hun transportopdrachten toch maar in goede banen te houden. Beslissingen worden genomen op basis van presentaties met gegevens waarvan de geldigheid al snel in vraag wordt gesteld. Dat levert een situatie op waarbij de opdrachtgevers geen overzicht meer hebben op de dagelijkse operaties en waarbij ze een gebrek hebben aan goede rapporten om beslissingen voor de toekomst te nemen. Om die situatie aan te pakken, brengt Slickss connectiviteit naar de transportwereld zodat opdrachtgevers weer visibiliteit en controle krijgen over hun transport.

2017612151656145_nick-medium-size-1009.jpg
Nick Poels, medeoprichter van Slickss: “Alle gegevens over de transportopdrachten komen samen op een plaats. Zo creëer je visibiliteit.”

Slickss ontwikkelde een control tower TMS in de cloud dat erop gericht is alle informatie te verzamelen van alle partijen die bij de transporten betrokken zijn. Het gaat vaak om heel complexe stromen die door Slickss op een eenvoudige manier worden voorgesteld en waar mogelijk geautomatiseerd. De kern van het aanbod bestaat erin de connectiviteit te verzekeren met de systemen van klanten, leveranciers, carriers en andere partijen die bij het transport betrokken zijn. Iedereen krijgt toegang tot de controletoren, iedereen ziet dezelfde data, zodat er geen discussies meer zijn over de geldigheid van de gegevens. Slickss ziet het dan als zijn taak om de kwaliteit van die data en de snelheid van de communicatie op peil te houden.
 
Nick Poels, medeoprichter van Slickss: “Wij willen het verschil maken ten opzichte van de klassieke transportmanagement- en ERP-systemen met die snelheid. Daarenboven willen we dat alle data op één plaats samenkomen. Beoordelingen over de prestaties moeten dan kunnen plaatsvinden op basis van een dashboard met daarin de belangrijke KPI’s. Dat dashboard vormt de basis van managementbeslissingen. Er is geen ander rapport nodig. Over de kwaliteit van de data in het dashboard mag geen discussie zijn. Op basis van die data kunnen klanten dan weer bijkomende analyses uitvoeren. We weten uit ervaring dat op die manier de kosten meteen gaan dalen. Dat is waar onze klanten op mikken.”

​Trend naar ‘best of breed’

Het programma is gemaakt om met andere programma’s te connecteren. Het haalt informatie uit ERP-systemen en andere beheerplatformen. Het geeft ook gegevens door naar een planningssoftware of een ‘load optimizer’ om op basis van die berekeningen weer operationele commando’s te kunnen geven.
N. Poels: “De trend in de sector is naar ‘best of breed’. De klassieke toepassingen die beweren alles te kunnen en volledig geïntegreerd zijn, laten uiteindelijk toch te wensen over. We zien nu een stormvloed van gespecialiseerde applicaties voor planning, optimalisering, tariefvergelijkingen. Allemaal halen ze een belangrijk deel van hun informatie uit ERP-systemen, TMS’en, enzovoort. Onze troef is dat we alle data samenbrengen op één plaats en zo het overzicht bieden aan alle betrokkenen in het proces. We willen dan ook niet alle andere functies zelf uitvoeren. Voor planning zijn er andere specialisten. Om de gegevens te visualiseren, werken we samen met Tableau, enzovoort. Andere functionaliteit bieden we wel zelf aan zoals een ‘rate engine’. Het real time capteren van gps-gegevens van trucks, de integratie met apps op smartphones van de chauffeurs, … op dat vlak zijn we onmisbaar. De communicatie over probleemgevallen verloopt via chatberichten waar ook weer meerdere betrokkenen aan kunnen bijdragen. De hele historiek van een transport, inclusief alle communicatie daarover blijft bewaard en kan op elk moment worden geconsulteerd.”
 
Hoewel het mogelijk is dat iedereen alle informatie kan zien, heeft Slickss een systeem van rechten en rollen ingebouwd zodat toch niet alle informatie openbaar hoeft te zijn. Op die manier is het goed mogelijk dat iemand alle acties zoals laden en lossen kan zien, maar daarom nog niet op de hoogte is van alle kostenberekeningen die daarmee gepaard gaan.

​Moderne connectiviteit

De manier waarop Slickss de connectiviteit tot stand brengt, heeft niets meer van doen met de aloude methodes zoals EDI.
N. Poels: “De moderne manier van verbinden is gebaseerd op ‘application programming interfaces’ (API) of webservices. Een bedrijf dat zijn toepassing met ons wil verbinden, kan opzoeken op welke manier wij dat in onze software mogelijk maken en dan de connectie opzetten. Een speciale toepassing is die via portalen en platformen die net gemaakt zijn om de samenwerking tussen meerdere partijen te faciliteren. Daarmee kunnen wij ons natuurlijk ook verbinden. Zo hebben we al een resem portalen op onze referentielijst staan. Er is nu veel te doen rond nieuwe samenwerkingsvormen zoals in de haven van Antwerpen met Nxtport. Daar is het Nxtport die de data bij elkaar wil brengen op basis van de Nallian middleware. Het is dan aan softwareontwikkelaars zoals wij om daar ook functionerende toepassingen of apps mee te bouwen. Dat is in de nabije toekomst zeker een mogelijkheid.”
 
Slickss werkt straks ook mee aan een project rond horizontale samenwerking aan de Technische Universiteit Eindhoven, waarbij ook een aantal grote verladers betrokken zijn. “Het gaat daar ook om artificiële intelligentie en de verwerking van big data voor logistieke operaties”, licht Nick Poels toe. “Dat is heel interessant, want in de sector wordt nu al heel veel informatie verzameld, maar er gebeurt haast niets mee. Daar moet snel verandering in komen.”

In de cloud

De applicatie in de cloud biedt bedrijven het voordeel dat ze heel flexibel werkt en snel kan worden opgeschaald naarmate de behoefte stijgt. Een van de eerste klanten van Slickss is DHL Spare Parts Logistics, dat optreedt als een koerierdienst voor de levering van wisselstukken voor HP, Cisco en andere multinationale ondernemingen. Daarvoor zijn met elke klant ‘service level agreements’ (SLA) afgesproken. Het gaat hier telkens om netwerken van bedrijven met zeer veel partijen, veel locaties en tijdkritische zendingen.
N. Poels: “DHL is in een beperkt aantal landen met onze control tower gestart, maar kan zelf nieuwe landen toevoegen en de dienstverlening opdrijven, zonder dat wij daarbij hoeven te helpen. Intussen gebruiken niet minder dan 3000 DHL-medewerkers in 35 landen onze toepassing. In zo’n situatie is de reactiesnelheid van zeer groot belang. Wij leggen die vast in een SLA.”
Andere klanten zijn Atlas Copco Rental, Ceva en Fluor, een ingenieursbureau dat olieraffinaderijen ontwerpt en laat bouwen voor Petronas.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.