Contargo Neuss uitgerust met snellader voor e-vrachtwagens
De containerterminal in Neuss heeft als eerste terminal binnen het netwerk van Contargo een snellader voor elektrische vrachtwagens. De vrachtwagens kunnen voortaan aan een laadstation van 150 kW snel ‘tanken’. Contargo wil in 2050 klimaatneutraal zijn en test daarom momenteel verschillende technieken voor e-mobiliteit. De snellader in Neuss is er één van.
Contargo Neuss zet twee e-vrachtwagens type EF18 SZM van E-Force One van 550kW/748ps in voor het vervoer van containers in de regio. De voertuigen hebben een accu van 340kWh. Ze kunnen daarmee minimaal 200 kilometer rijden en halen een maximumsnelheid van 87km/uur. De accu’s worden aan de nieuwe laadpaal van 150kW met gelijkstroom tot 800 volt geladen. Het duurt ongeveer 2,5 uur om de accu volledig te laden. Doordat de vrachtwagens tussentijds kunnen komen bijladen, kunnen ze dagelijks meer dan 200 kilometer rijden.
Ook op de Duisburg Intermodal Terminal worden sinds mei 2019 twee e-vrachtwagens van een andere leverancier getest. Die vrachtwagens worden ’s nachts aan twee kleine mobiele laadpalen (25kW) opgeladen. Op die manier wil Contargo verschillende technische oplossingen leren kennen en vergelijken om uiteindelijk de meest geschikte oplossing te vinden.
Sinds Contargo in januari 2020 op alle Duitse terminals ecostroom gebruikt, zijn de emissies van de e-vrachtwagens verder gedaald. Naast e-vrachtwagens test Contargo als testpartner ook een bovenleiding-hybride vrachtwagen in Hessen.
Foto: Contargo