Contargo Neuss uitgerust met snellader voor e-vrachtwagens

De containerterminal in Neuss heeft als eerste terminal binnen het netwerk van Contargo een snellader voor elektrische vrachtwagens. De vrachtwagens kunnen voortaan aan een laadstation van 150 kW snel ‘tanken’. Contargo wil in 2050 klimaatneutraal zijn en test daarom momenteel verschillende technieken voor e-mobiliteit. De snellader in Neuss is er één van.

Contargo Neuss zet twee e-vrachtwagens type EF18 SZM van E-Force One van 550kW/748ps in voor het vervoer van containers in de regio. De voertuigen hebben een accu van 340kWh. Ze kunnen daarmee minimaal 200 kilometer rijden en halen een maximumsnelheid van 87km/uur. De accu’s worden aan de nieuwe laadpaal van 150kW met gelijkstroom tot 800 volt geladen. Het duurt ongeveer 2,5 uur om de accu volledig te laden. Doordat de vrachtwagens tussentijds kunnen komen bijladen, kunnen ze dagelijks meer dan 200 kilometer rijden.
 
Ook op de Duisburg Intermodal Terminal worden sinds mei 2019 twee e-vrachtwagens van een andere leverancier getest. Die vrachtwagens worden ’s nachts aan twee kleine mobiele laadpalen (25kW) opgeladen. Op die manier wil Contargo verschillende technische oplossingen leren kennen en vergelijken om uiteindelijk de meest geschikte oplossing te vinden.
 
Sinds Contargo in januari 2020 op alle Duitse terminals ecostroom gebruikt, zijn de emissies van de e-vrachtwagens verder gedaald. Naast e-vrachtwagens test Contargo als testpartner ook een bovenleiding-hybride vrachtwagen in Hessen.

Foto: Contargo

Recente nieuwsberichten

Gobo Transport & Logistics neemt Wijsen Logistics over

Gobo Transport & Logistics uit Lanaken neemt zijn Nederlandse collega Wijsen Logistics uit Maastricht over. Gobo is gespecialiseerd op Frankrijk, Wijsen is Zwitserland-specialist. Vanwege de geografische spreiding, kunnen beide landen en bedrijven elkaar naar eigen zeggen perfect aanvullen.

NewCold bouwt tweede coldstore in Frankrijk

NewCold, een geïntegreerde dienstverlener voor cold-chain logistiek in Nederland, is samen met het Nederlandse bouwbedrijf B-Built gestart met de bouw van een tweede geautomatiseerd vrieshuis op Franse bodem. Na Argentan (tussen Caen en Le Mans) is Montauban-de-Bretagne, nabij Rennes, aan de beurt.

Snel Shared Logistics komt in handen van Vos Logistics

Logistiek dienstverlener Vos Logistics, met hoofdvestiging in het Nederlandse Oss, wil zijn marktpositie verstevigen door honderd procent van de aandelen van Snel Shared Logistics uit Woerden over te nemen. Momenteel buigen de betrokken Nederlandse autoriteiten zich nog over het voorstel tot overname, maar naar verwachting zal de overname tegen het eind van het jaar een feit zijn.

Westfort vernieuwt intralogistiek om slimste vleesbedrijf te worden

Met de ambitie ‘het slimste vleesbedrijf ter wereld’ te worden, heeft het Nederlandse vleesbedrijf Westfort Inther Group in de arm genomen om zijn interne logistiek te verbeteren en verder uit te breiden. De huidige locatie van Westfort in IJsselstein zal worden uitgebreid met een centrale verwerkingslocatie en geïntegreerde invries‐ en vriesopslag met een oppervlakte van maar liefst 38.000m².

Schoeller Allibert introduceert duurzame BaYoPal pallet

De nieuwe robuuste BaYoPal pallet is ontworpen voor gebruik in veeleisende industriële en logistieke omgevingen. Met de BaYoPal richt Schoeller Allibert zich dan ook tot alle sectoren, zoals Food & Beverage, retail, pooling, landbouw, de automobielindustrie, enz.

Shippeo vestigt zich in Scandinavië

Shippeo, aanbieder van supply chain visibility oplossingen, breidt zijn wereldwijde bereik uit met de opening van een nieuw kantoor in het centrum van Stockholm. Vanuit die centraal gelegen locatie wil Shippeo de hele Scandinavische markt bedienen.

Still stelt TrolleyMover voor

Routetreinen winnen aan populariteit. Steeds vaker worden ook kleine ladingdragers via een routetreinconcept getransporteerd. Daarom heeft Still het aanbod aan routetrein-oplossingen uitgebreid met een reeks gestandaardiseerde stellingtrolleys met verschillende uitrustingsmogelijkheden.

Interroll breidt Modular Pallet Conveyor platform uit

Het Modular Pallet Conveyor (MPP) platform van Interroll is een flexibel modulair systeem voor het intern transport van pallets. Interroll breidt het platform nu uit met een nieuwe stapelkraan voor dynamische opslag en een transfer car. Deze moeten zorgen voor de snelle en veilige opslag en retrieval van tot honderd pallets per uur.

AB InBev stuurt e-trucks naar Belgische steden

AB InBev zet voluit in op ecologie. Zo wil de brouwerij als eerste onderneming in België elektrische trucks inzetten om steden te beleveren. De eerste e-truck – van vrachtwagenconstructeur MAN – wordt deze week al bij AB InBev in Leuven geleverd.

Iptor lanceert AI chatbot ‘Sara’

Sara, de chatbot van softwareleverancier Iptor Supply Chain Systems, maakt gebruik van artificiële intelligentie en moet klanten gedetailleerd, real-time, big data gedreven inzicht geven in hun Iptor DC1 en IP1 ERP-platformen. Sara leent zich met name voor dienstenbedrijven voor wie customer support een kritische succesfactor is.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.