Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Vanaf 20 mei 2024 zal er tijdens piekuren op de Antwerp Gateway terminal een toeslag van 14 euro (excl. btw) per geboekt tijdslot worden aangerekend. Dat geldt voor tijdsloten die starten om 6u ’s ochtends op weekdagen. Voor tijdsloten vanaf 20u zal er geen toeslag worden aangerekend. De maatregel moet volgens DP World een betere spreiding van het op- en afhalen van containers stimuleren en meer combinaties van beide transacties bevorderen. “Een betere invulling van de tijdsloten zorgt voor een optimale capaciteitsbenutting, een efficiënter behandelingsproces en minder verkeerscongestie op de weg”, aldus de terminaluitbater.

Sinds maart 2017 is o.a. Antwerp Gateway van maandag t.e.m. vrijdag 24 uur per dag geopend voor de behandeling van vrachtwagens. Dat initiatief werd in het leven geroepen om transporten van en naar het Deurganckdok beter te spreiden en de beschikbare containercapaciteit beter te benutten. “Ondanks diverse inspanningen, worden de extra openingsuren tot op heden onderbenut; amper 1 op 5 bezoeken vindt tijdens de daluren plaats”, stelt DP World vast. “Klanten blijven focussen op bezoeken tijdens de piekuren, wat leidt tot lange wachttijden in en rond het havengebied.”

Door de beperkte capaciteit in de Antwerpse haven staat de containerbehandeling op de terminals onder druk, waardoor DP World momenteel investeert in de verticale uitbreiding van de Antwerp Gateway terminal. Die investeringen – die in 2026 worden opgeleverd – omvatten de installatie van automatische stapelkranen (ASC’s) die ter plaatse extra stapelcapaciteit genereren. Om de extra capaciteit maximaal te laten renderen, is het volgens de terminaluitbater echter zaak de vrachtwagenbezoeken beter te spreiden over de openingsuren van de terminal. Daarbij roep CEO Nawaf Abdulla van DP World Antwerp ook andere logistieke spelers op hun verantwoordelijkheid te nemen. “Extra opslagcapaciteit betekent niet automatisch dat er meer containers behandeld kunnen worden”, benadrukt hij. “Er is en blijft voorlopig een tekort aan containerruimte in de Antwerpse haven, waardoor horizontale expansie beperkt en vrijwel onmogelijk zal zijn. Er is dringend nood aan meer spreiding van het vrachtverkeer om de efficiëntie op de terminal te verhogen en om de verkeerscongestie in het havengebied aan te pakken. Alleen dan kan een capaciteitsuitbreiding ten volle benut worden.”

Transport and Logistics Belgium, de koepelorganisatie die Febetra, TLV en UPTR verenigt, reageert gemengd op de plannen van DP World. De organisatie geeft enerzijds toe dat de transportsector uiteraard ook voorstander is van een grotere spreiding van de transporten, maar wijst er anderzijds op dat dit enkel mogelijk is mits medewerking van de volledige logistieke keten. “Wat voor zin heeft het een container ’s nachts af te halen als de bestemmeling die ’s nachts niet kan ontvangen of als de vervoerder geen plaats heeft om die container op eigen risico op zijn eigen terrein af te zetten?”, meent Transport and Logistics Belgium. “Wat voor zin heeft het als slechts enkele terminals en containerdepots in de haven ’s nachts open zijn, maar andere havenactoren er klassieke openingsuren op nahouden? Wat voor zin heeft het wanneer klanten slechts bereikbaar zijn tussen 8u en 16u?”

Volgens Transport and Logistics Belgium zal de oplossing van DP World dan ook maar weinig effect hebben. “Bovendien”, zegt de koepelorganisatie, “staan de transportprijzen nu al zwaar onder druk. Vervoerders zullen deze toeslag aan hun klanten moeten doorrekenen, maar de door DP World gekozen timing vergemakkelijkt dat allesbehalve.” Tot slot wijst Transport and Logistics Belgium er nog op dat zonder transport alle containers op de terminal blijven staan…

Foto: DP World

Recente nieuwsberichten

V-Chain wordt onderdeel van de Ando Group

De Ando Group, waartoe bedrijven als Anrova Solutions, Recomatics, Zeibur en Domani Business Solutions behoren, neemt V-Chain over. V-Chain is een SAP-partner voor kmo’s die zich heeft ontplooid onder de vleugels van het acceleratorplatform Gumption.

Webfleet en Ford bieden geïntegreerde telematicaoplossing via OEM.connect

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, kondigt aan dat Ford is toegetreden tot het OEM.connect-partnerprogramma. Dat houdt in dat personen- en bestelauto’s van Ford met ingebouwde connectiviteit rechtstreeks voertuiggegevens kunnen doorsturen naar Webfleet.

Intergamma en Montea realiseren duurzaam DC van circa 95.000m²

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, en Intergamma, bekend van bouwmarkten Gamma en Karwei, hebben een overeenkomst getekend voor de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 95.000m² op het voormalige terrein van de oude Glasfabriek op De Kellen in Tiel (NL).

Gebruik je warehousedata om concurrerend te blijven

(Advertorial) De afgelopen jaren is aanpassing aan nieuwe technologieën nóg belangrijker geworden: klanten stellen hoge eisen en concurrenten worden sneller en efficiënter. Bij Element Logic brengen we magazijnautomatisering nu een stap verder, door in onze software gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

nShift vernieuwt aanbod om retailers en warehouses te helpen slimmer te verzenden

(Advertorial) DeliveryHub wordt omgedoopt tot nShift Ship en voegt zich bij het nieuwe nShift Track om bedrijfsgerichte mogelijkheden aan te bieden voor parcel delivery management en post-purchase tracking. nShift, de wereldleider in software voor parcel delivery management, kondigt vandaag aanzienlijke verbeteringen aan in het aanbod voor retailers en e-shops.

Tailormade Logistics en Van Hove & Co gaan samenwerken

De Gentse transport- en logistiek dienstverleners Tailormade Logistics (TML) en Van Hove & Co hebben bekendgemaakt dat ze gaan samenwerken.

Lekkerland verhoogt capaciteit met volautomatische dozensluiters van Endoline

Lekkerland is gespecialiseerd in ‘on-the-go’ consumptie en profileert zich als full-service dienstverlener voor zijn klanten. De  onderneming biedt retailoplossingen, logistieke diensten op maat en een breed en relevant assortiment in vier Europese landen.

Savoye automatiseert nieuw DC van New East General Trading in Dubai

Savoye, producent en integrator van geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain, sloot een overeenkomst met New East General Trading L.L.C, een vooraanstaande leverancier van automotive onderdelen in het Midden Oosten, om het nieuwe distributiecentrum in Dubai in te richten met geautomatiseerde systemen.

Xavier Van Reeth wordt country director Belgium bij Montea

Vanaf april 2023 gaat Xavier Van Reeth (foto) bij Montea aan het werk als country director Belgium. In die rol zal hij het Belgische team aansturen dat verantwoordelijk is voor het beheer van de bestaande klanten, alsook voor de verdere groei van de vastgoedportefeuille in België.

TheValueChain neemt HR-consultancybedrijf HuRis over

Na twee eerdere overnames in 2022, breidt TheValueChain zich met een nieuwe acquisitie verder uit. De SAP implementatiepartner uit Kontich heeft HuRis overgenomen, een HR-consultancybedrijf uit het Nederlandse Culemborg, dat gespecialiseerd is in SAP SuccessFactors en SAP HXM.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.