Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Vanaf 20 mei 2024 zal er tijdens piekuren op de Antwerp Gateway terminal een toeslag van 14 euro (excl. btw) per geboekt tijdslot worden aangerekend. Dat geldt voor tijdsloten die starten om 6u ’s ochtends op weekdagen. Voor tijdsloten vanaf 20u zal er geen toeslag worden aangerekend. De maatregel moet volgens DP World een betere spreiding van het op- en afhalen van containers stimuleren en meer combinaties van beide transacties bevorderen. “Een betere invulling van de tijdsloten zorgt voor een optimale capaciteitsbenutting, een efficiënter behandelingsproces en minder verkeerscongestie op de weg”, aldus de terminaluitbater.

Sinds maart 2017 is o.a. Antwerp Gateway van maandag t.e.m. vrijdag 24 uur per dag geopend voor de behandeling van vrachtwagens. Dat initiatief werd in het leven geroepen om transporten van en naar het Deurganckdok beter te spreiden en de beschikbare containercapaciteit beter te benutten. “Ondanks diverse inspanningen, worden de extra openingsuren tot op heden onderbenut; amper 1 op 5 bezoeken vindt tijdens de daluren plaats”, stelt DP World vast. “Klanten blijven focussen op bezoeken tijdens de piekuren, wat leidt tot lange wachttijden in en rond het havengebied.”

Door de beperkte capaciteit in de Antwerpse haven staat de containerbehandeling op de terminals onder druk, waardoor DP World momenteel investeert in de verticale uitbreiding van de Antwerp Gateway terminal. Die investeringen – die in 2026 worden opgeleverd – omvatten de installatie van automatische stapelkranen (ASC’s) die ter plaatse extra stapelcapaciteit genereren. Om de extra capaciteit maximaal te laten renderen, is het volgens de terminaluitbater echter zaak de vrachtwagenbezoeken beter te spreiden over de openingsuren van de terminal. Daarbij roep CEO Nawaf Abdulla van DP World Antwerp ook andere logistieke spelers op hun verantwoordelijkheid te nemen. “Extra opslagcapaciteit betekent niet automatisch dat er meer containers behandeld kunnen worden”, benadrukt hij. “Er is en blijft voorlopig een tekort aan containerruimte in de Antwerpse haven, waardoor horizontale expansie beperkt en vrijwel onmogelijk zal zijn. Er is dringend nood aan meer spreiding van het vrachtverkeer om de efficiëntie op de terminal te verhogen en om de verkeerscongestie in het havengebied aan te pakken. Alleen dan kan een capaciteitsuitbreiding ten volle benut worden.”

Transport and Logistics Belgium, de koepelorganisatie die Febetra, TLV en UPTR verenigt, reageert gemengd op de plannen van DP World. De organisatie geeft enerzijds toe dat de transportsector uiteraard ook voorstander is van een grotere spreiding van de transporten, maar wijst er anderzijds op dat dit enkel mogelijk is mits medewerking van de volledige logistieke keten. “Wat voor zin heeft het een container ’s nachts af te halen als de bestemmeling die ’s nachts niet kan ontvangen of als de vervoerder geen plaats heeft om die container op eigen risico op zijn eigen terrein af te zetten?”, meent Transport and Logistics Belgium. “Wat voor zin heeft het als slechts enkele terminals en containerdepots in de haven ’s nachts open zijn, maar andere havenactoren er klassieke openingsuren op nahouden? Wat voor zin heeft het wanneer klanten slechts bereikbaar zijn tussen 8u en 16u?”

Volgens Transport and Logistics Belgium zal de oplossing van DP World dan ook maar weinig effect hebben. “Bovendien”, zegt de koepelorganisatie, “staan de transportprijzen nu al zwaar onder druk. Vervoerders zullen deze toeslag aan hun klanten moeten doorrekenen, maar de door DP World gekozen timing vergemakkelijkt dat allesbehalve.” Tot slot wijst Transport and Logistics Belgium er nog op dat zonder transport alle containers op de terminal blijven staan…

Foto: DP World

Recente nieuwsberichten

9altitudes groeit verder met overname Integral Group

9altitudes breidt opnieuw uit, deze keer met de overname van Integral Group, een toonaangevende speler in de CAD/PLM-business van PTC. Met de overname breidt 9altitudes geografisch uit naar Spanje, Portugal, Turkije en Zuid-Amerika en groeit het team met meer dan 130 medewerkers.

Exotec benoemt Jan Heijblom tot senior sales executive Benelux

Het Franse roboticabedrijf Exotec, wereldwijd actief als ontwikkelaar van robotoplossingen voor warehouses, stelt Jan Heijblom aan als senior sales executive Benelux. Jan Heijblom heeft meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales managementfuncties binnen de robotics-, supply chain-, warehouse management- en ICT-industrie.

Ceva Logistics installeert 57 extra Skypod-magazijnrobots van Exotec

Ceva Logistics breidt de magazijnautomatisering uit in zijn twee magazijnen in het Nederlandse Venray. De logistiek dienstverlener koos daarvoor het Skypod Systeem van het Franse Exotec, waarmee de vestiging van Ceva Logistics in Roosendaal al langer werkt.

Jungheinrich bouwt logistiek magazijn voor Hawle Armaturen in Duitsland

Hawle Armaturen GmbH, een fabrikant van zware ventielen voor gemeentelijke drinkwatervoorziening, afvalwaterverwijdering en gastoevoer, heeft Jungheinrich, leverancier van intralogistiekoplossingen, opdracht gegeven voor de bouw van een nieuw logistiek magazijn.

Kardex Mlog bouwt automatisch hoogbouwmagazijn voor reuter.de

Het Duitse familiebedrijf reuter.de, een van de grootste online retailers in sanitair en verlichting in Duitsland, heeft Kardex Mlog de opdracht gegeven voor de bouw van een automatisch hoogbouwmagazijn. Het gebouw dat op de bedrijfslocatie in Mönchengladbach-Rheindahlen is gepland, krijgt twaalf gangen en ruim 17.000 palletplaatsen en wordt geleverd inclusief de transportsystemen voor de verbinding met de inkomende en uitgaande zones op twee niveaus.

Libiao Robotics richt Europees hoofdkantoor op

Het Chinese Libiao Robotics, een wereldspeler op het vlak van flexibele en intelligente sorteeroplossingen, heeft in Frankfurt, Duitsland, een nieuw hoofdkantoor geopend om zijn Europese klanten beter van dienst te kunnen zijn. Met klanten in meer dan 30 landen en regio’s en 35.000 robots in bedrijf op klantlocaties wereldwijd is Libiao een belangrijke speler.

Slimstock verhuist naar nieuwe locatie

Slimstock, gespecialiseerd in forecasting, demand planning, voorraad- en sales & operations planning, verhuist op 1 september 2023 naar een nieuw kantoorpand aan de Blarenberglaan 3a in Mechelen. De verhuizing moet Slimstock niet alleen in staat stellen verder te groeien en zijn klanten nog beter van dienst te zijn, in de nieuwe locatie zullen ook de trainingen van Slimstock kunnen plaatsvinden.

H.Essers breidt voetafdruk in Denemarken uit

Op 16 augustus 2023 heeft H.Essers de eerste steen gelegd voor zijn nieuwe moderne magazijn in Ringsted, Denemarken. Het logistieke bedrijf is al in Denemarken aanwezig met vestigingen in Allerød en Taastrup, maar het nieuwe magazijn is tot nu toe de grootste investering van het bedrijf op Deense bodem.

Transport & Logistics meert terug aan bij haar thuishaven Antwerp Expo op 17, 18 & 19 oktober 2023

(Advertorial) Uw bestemming op 17, 18 en 19 oktober 2023, dat is Transport & Logistics Antwerpen. Het netwerkevent voor de logistieke professional meert aan in haar thuishaven in Antwerp Expo. 5 redenen waarom u erbij moet zijn: Ontmoet +300 exposanten en partners uit de logistieke sector Ontdek + 20.000m² aan beleving Nieuw event: ‘Logistic & Industrial Build’ voor de logistieke vastgoed- en bouwsector Nieuw: ‘eComHub & eComTalk’ samen met bpost, BeCommerce & Safeshops Een zee aan conferenties door verschillende partners en sfederaties Registreer nu gratis via de website!

Dematic zorgt voor geluidsreductie in logistieke omgevingen

Dematic introduceert wereldwijd het Noise Reduction-portfolio, een oplossing voor luidruchtige omgevingen in de logistiek. Het aanbod bestaat uit audits met 3D-geluidsmapping voor en na, doorheen een volledige faciliteit. Op basis daarvan kan met aangepaste rollen, lamellen en transportbanden het geluid met 15 decibels worden verlaagd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.