Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Vanaf 20 mei 2024 zal er tijdens piekuren op de Antwerp Gateway terminal een toeslag van 14 euro (excl. btw) per geboekt tijdslot worden aangerekend. Dat geldt voor tijdsloten die starten om 6u ’s ochtends op weekdagen. Voor tijdsloten vanaf 20u zal er geen toeslag worden aangerekend. De maatregel moet volgens DP World een betere spreiding van het op- en afhalen van containers stimuleren en meer combinaties van beide transacties bevorderen. “Een betere invulling van de tijdsloten zorgt voor een optimale capaciteitsbenutting, een efficiënter behandelingsproces en minder verkeerscongestie op de weg”, aldus de terminaluitbater.

Sinds maart 2017 is o.a. Antwerp Gateway van maandag t.e.m. vrijdag 24 uur per dag geopend voor de behandeling van vrachtwagens. Dat initiatief werd in het leven geroepen om transporten van en naar het Deurganckdok beter te spreiden en de beschikbare containercapaciteit beter te benutten. “Ondanks diverse inspanningen, worden de extra openingsuren tot op heden onderbenut; amper 1 op 5 bezoeken vindt tijdens de daluren plaats”, stelt DP World vast. “Klanten blijven focussen op bezoeken tijdens de piekuren, wat leidt tot lange wachttijden in en rond het havengebied.”

Door de beperkte capaciteit in de Antwerpse haven staat de containerbehandeling op de terminals onder druk, waardoor DP World momenteel investeert in de verticale uitbreiding van de Antwerp Gateway terminal. Die investeringen – die in 2026 worden opgeleverd – omvatten de installatie van automatische stapelkranen (ASC’s) die ter plaatse extra stapelcapaciteit genereren. Om de extra capaciteit maximaal te laten renderen, is het volgens de terminaluitbater echter zaak de vrachtwagenbezoeken beter te spreiden over de openingsuren van de terminal. Daarbij roep CEO Nawaf Abdulla van DP World Antwerp ook andere logistieke spelers op hun verantwoordelijkheid te nemen. “Extra opslagcapaciteit betekent niet automatisch dat er meer containers behandeld kunnen worden”, benadrukt hij. “Er is en blijft voorlopig een tekort aan containerruimte in de Antwerpse haven, waardoor horizontale expansie beperkt en vrijwel onmogelijk zal zijn. Er is dringend nood aan meer spreiding van het vrachtverkeer om de efficiëntie op de terminal te verhogen en om de verkeerscongestie in het havengebied aan te pakken. Alleen dan kan een capaciteitsuitbreiding ten volle benut worden.”

Transport and Logistics Belgium, de koepelorganisatie die Febetra, TLV en UPTR verenigt, reageert gemengd op de plannen van DP World. De organisatie geeft enerzijds toe dat de transportsector uiteraard ook voorstander is van een grotere spreiding van de transporten, maar wijst er anderzijds op dat dit enkel mogelijk is mits medewerking van de volledige logistieke keten. “Wat voor zin heeft het een container ’s nachts af te halen als de bestemmeling die ’s nachts niet kan ontvangen of als de vervoerder geen plaats heeft om die container op eigen risico op zijn eigen terrein af te zetten?”, meent Transport and Logistics Belgium. “Wat voor zin heeft het als slechts enkele terminals en containerdepots in de haven ’s nachts open zijn, maar andere havenactoren er klassieke openingsuren op nahouden? Wat voor zin heeft het wanneer klanten slechts bereikbaar zijn tussen 8u en 16u?”

Volgens Transport and Logistics Belgium zal de oplossing van DP World dan ook maar weinig effect hebben. “Bovendien”, zegt de koepelorganisatie, “staan de transportprijzen nu al zwaar onder druk. Vervoerders zullen deze toeslag aan hun klanten moeten doorrekenen, maar de door DP World gekozen timing vergemakkelijkt dat allesbehalve.” Tot slot wijst Transport and Logistics Belgium er nog op dat zonder transport alle containers op de terminal blijven staan…

Foto: DP World

Recente nieuwsberichten

TheValueChain neemt Proxcellence over

SAP-partners TheValueChain en Proxcellence hebben hun krachten gebundeld. Sinds september 2023 maakt Proxcellence integraal deel uit van TheValueChain. In de afgelopen jaren schreef TheValueChain al meerdere strategische overnames op zijn naam, zoals Canguru (BE), IDinIT (NL) en HuRis (NL). Met de overname van Proxcellence wil TheValueChain zijn aanbod op het gebied van procesintegratie en procesefficiëntie aanzienlijk versterken, evenals zijn aanwezigheid in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland.

Movu Robotics: no warehouse left behind

Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

S&OP als basis voor je productievoorraad

Wil je je productievoorraden optimaal houden, dan is een degelijke Sales & Operations Planning (S&OP) cruciaal. S&OP is een datagedreven proces waarmee je als team een duidelijke richting kan kiezen voor het verdere verloop van het productieproces.

Beter voor uw werknemers. Beter voor uw bedrijf.

99% van de supply chain-professionals maakt zich zorgen over het hoge personeelsverloop, onder andere door de zware werkomstandigheden van manuele arbeid. Geautomatiseerde oplossingen zoals het Skypod orderpickingsysteem verbeteren de werkomstandigheden door repetitief, fysiek veeleisend werk te verminderen. Alles, van de hoogte van de bakken en schermen tot de kussentjes op het station, is ontworpen om vermoeidheid bij de operator te minimaliseren, wat de retentie bevordert.

De rol van AI in magazijnbeheer: mogelijkheden én uitdagingen

AI heeft aanzienlijk potentieel om processen en taken in magazijnbeheer verder te digitaliseren en optimaliseren. Hierdoor kunnen medewerkers zich meer richten op resultaten dan op operationele processen. Dit heeft een positieve invloed op de kostprijs per orderverwerking en de betrouwbaarheid van leveringen. Tegelijkertijd zijn er nog tal van uitdagingen verbonden aan het effectief implementeren van kunstmatige intelligentie in magazijnbeheer. De technologie verkeert immers nog in de beginfase. Bij Element Logic zijn we sinds de jaren tachtig actief in het ontwikkelen van software voor magazijnbeheer, en al sinds 2018 zijn we bezig met het integreren van AI.

Comarch x Supply Chain Europe 2023

Bezoek ons team en ontdek de toekomst van supply chain op het Reuters Event: Supply Chain Europe 2023.

Waar & wanneer? Op 24-25 Oktober in het Sheraton Brussels Airport Hotel.

Prologis Park Eindhoven DC4 eerste logistiek gebouw met Zero Carbon Certificaat

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis laat weten dat Prologis Park Eindhoven DC4 het eerste logistieke gebouw ter wereld is dat een Zero Carbon Certificaat heeft ontvangen van het International Living Future Institute (ILFI). Het ILFI beoordeelt de duurzaamheid van projecten en gebouwen tijdens hun levensduur.

WDP eigenaar van sale-and-lease-back multimodale site in Antwerpen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, wordt via een sale-and-lease-back-transactie eigenaar van een locatie met multimodaal karakter in het Antwerpse Wijnegem.

Nulogy en OMP staan samen nu ook life sciences , farma en chemie bij in digitale transformatie

Nulogy, leverancier van supply chain collaboration oplossingen, en OMP, wereldwijd aanbieder van software en diensten voor de optimalisering van supply chains, gaan hun bestaande partnership verder uitbreiden. Daarmee willen beide ondernemingen een nieuwe doelgroep, namelijk bedrijven in de sectoren ‘life sciences’, farmacie en chemie, helpen bij de digitale transformatie van hun supply chain.

Incore in handen van ICT Group

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.

Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.