Consument ergert zich aan slechte track & trace van pakketten
Een slecht werkende of onduidelijke track & trace-optie is de grootste ergernis van consumenten als het gaat om de bezorging van pakketten. Gevolgd door het niet later terugkomen van de pakketbezorger wanneer de consument niet thuis is. Dat blijkt uit onderzoek onder 503 Vlamingen, uitgevoerd in opdracht van Descartes, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek.
De irritaties hebben niet alleen te maken met de bezorging van het pakket zelf. Opvallend is ook dat een op de tien respondenten zich eraan ergert als de pakketbezorger de motor van zijn busje laat draaien terwijl hij aan de deur staat. Overigens ondervinden niet alle Vlamingen ergernissen rondom pakketbezorging; ruim een kwart (27%) is tevreden.
Aan de consumenten is ook gevraagd waar zij zich het meest aan ergeren als het gaat over tijd en kosten omtrent het bezorgen van online bestellingen. Dat de bezorgkosten hoger liggen dan verwacht, staat met 17% op nummer één. Op de tweede plaats ergeren Vlamingen zich wanneer de pakketbezorger niet binnen het afgesproken tijdsslot komt (16%). Daarnaast vindt 14% het vervelend als het vooraf medegedeelde tijdsslot veel te breed is. Driekwart van de consumenten heeft dan ook behoefte aan meer gedetailleerde track & trace-mogelijkheden, zodat ze via GPS exact kunnen zien waar het pakket zich bevindt en wanneer het aankomt.
Volgens Descartes is het belangrijk dat bedrijven hun klanten real time inzicht geven. Daarom pleit de leverancier ervoor dat bedrijven investeren in de juiste toepassingen zodat consumenten bijvoorbeeld zelf een tijdsslot voor de bezorging van hun pakket kunnen kiezen en zo meer grip op het bezorgproces krijgen.
Grafiek: Descartes