Consolidatieplatform voor koekjes

Fabrikanten en retailers starten horizontale samenwerking op

Nooit was de bereidheid om samen te werken in de keten groter. Daar hebben de stijgende logistieke kosten en de nijpende congestie op onze wegen alles mee maken. Hier en daar tonen zelfs rechtstreekse concurrenten zich bereid om de koppen bij elkaar te steken. Getuige is het recente pilootproject binnen het Horizon 2020 project NexTrust (zie kader). Hierbij hebben vier grote Belgische koekjesfabrikanten gedurende één maand hun leveringen aan vier platformen van twee retailers geconsolideerd. Doel: het aantal leveringen verminderen en de beladingsgraad van de trucks verhogen. Alex Van Breedam van Tri-Vizor – trustee-orchestrator achter de schermen – geeft tekst en uitleg bij dit project, dat de basis moet vormen voor een nog breder horizontaal samenwerkingstraject.

201766115943222_foto-alex-van-breedam.jpg
Alex Van Breedam van Tri-Vizor, trustee-orchestrator achter de schermen van dit project: “Binnen het ‘trustee business model’ kan ook niemand worden uitgesloten als blijkt dat hij toegevoegde waarde voor het platform heeft.”

Achter onze smakelijke koekjes en gebakjes schuilt dikwijls een complex logistiek systeem. Zeker middelgrote en kleine fabrikanten moeten vaak met weinig lading het land doorkruisen naar de distributieplatformen van groothandels en retailers. De retailers vragen om grotere hoeveelheden te bestellen is vaak ‘not done’, aangezien zij geen hogere voorraden willen en financieel risico weren.
A. Van Breedam: “Een pijnlijke zaak, als je weet dat dit met name voor de leveranciers tot hoge kosten leidt en een zware impact op ons milieu heeft. Het probleem van de fabrikanten is zeker geen alleenstaand geval. De cijfers spreken boekdelen. Momenteel rijdt één truck op vier leeg rond en bedraagt de vulgraad van de rest gemiddeld slechts 57%. Daarbovenop komt nog de toevloed van bestelwagens door de opkomst van e-commerce. De impact van die trends op de congestie is enorm: in 1997 bedroeg de gemiddelde snelheid van trucks op de Belgische wegen 65 km/uur. Vandaag is dat nog maximaal 55 km/uur. Bijkomend probleem is het nijpende tekort aan chauffeurs doordat vele babyboomers met pensioen gaan. Aangezien zelfrijdende vrachtwagens – vooral omwille van organisatorische en maatschappelijke redenen – nog niet voor de komende jaren zijn, zullen we intussen ook hiervoor een oplossing moeten zoeken.”


Als antwoord op die problematiek werd binnen het NexTrust-project specifiek voor koekjesfabrikanten haalbaarheidstesten voor een consolidatieplatform uitgevoerd. Leveranciers Poppies, Vondemolen, Vermeiren Princeps en Desobry namen aan het project deel. Aan de kant van de retailers waren dat enerzijds Delhaize De Leeuw en anderzijds Colruyt, Okay en Retail Partners Colruyt Group. Binnen het pilootproject liet elke retailer de koekjes vanuit het consolidatiecentrum aan hun eigen platformen leveren.

Neutraal kader

Een belangrijke rol binnen het pilootproject vormde het ‘trustee business model’. Dat moest meer bepaald een neutraal en wettelijk anti-trust kader garanderen, waarbinnen alle leveranciers en retailers met elkaar konden samenwerken. De trustees binnen het project waren Tri-Vizor en Giventis, bijgestaan door de advocaten van Kneppelhout & Korthals. Daarnaast werd het project ondersteund door GS1,  Vlerick Business School en Vrije Universiteit Amsterdam. “Aangezien hier concurrenten nauw met elkaar gingen samenwerken, was een onafhankelijke tussenpartij in deze context noodzakelijk”, klinkt het.

De spil van dit multi-supplier/multi-retailerplatform (MSMR) was het 50.000m² grote warehouse van Kühne & Nagel in Mechelen-Zuid, dat de rol van fysiek consolidatiecentrum opnam. Daar kon elke koekjesfabrikant een bepaalde voorraad aanhouden. Retailers konden er de voorraad checken en volle trucks bestellen met een mix van producten van verschillende leveranciers. Voor het transport tussen de fabrieken, het consolidatiecentrum en de verdeelcentra van de retailers stond Ninatrans in. Binnen het pilootproject werd het huidige softwaresysteem van Kuehne + Nagel ingezet om ondersteuning te bieden voor deze tijdelijke goederenstroom. Aangezien er binnen het bestek van dit pilootproject onvoldoende tijd en resources waren om een volledig automatisch proces op te zetten, werden ook veel zaken manueel aangestuurd.

“In de regel zijn het vooral de retailers die van zo’n consolidatiecentrum profiteren. Maar aangezien we binnen dit project ook de binnenkomende transporten van de leveranciers hebben geconsolideerd, kunnen ook zij hier de vruchten van plukken. Om een echte win-winsituatie te krijgen, is een eerlijke herverdeling van de winsten tussen alle betrokken partijen wel nodig”, legt Alex Van Breedam uit.

Het doel van het pilootproject was in de eerste plaats de haalbaarheid van het initiatief te testen. Tegelijk heeft Tri-Vizor ook enkele concepten voor een betere synchronisatie tussen de supply chains van leveranciers en retailers uitgetest. Dat alles gebeurde tijdens de maand maart, wat voor de koekjesfabrikanten in kwestie een relatief rustige maand was om te kunnen experimenteren.
A. Van Breedam: “Bij het pilootproject zijn we aan de kant van de leverancier overgestapt van een hoge frequentie van kleine ladingen naargelang de vraag naar volledig gevulde vrachtwagens van de fabrieken naar het consolidatiemagazijn. Vanuit dat magazijn kregen de leveranciers vervolgens gemengde leveringen van de vier fabrikanten aangeleverd, terug in zo vol mogelijke vrachtwagens.”

Concreet werden tijdens de duur van het project 32 volle vrachtwagens ontvangen, terwijl er 33 de deur uit gingen. Het gemiddelde aantal pallets per truck lag bij de binnenkomende transporten op 32,4, goed voor een vulgraad van 98%. Tijdens de uitgaande transporten lag het gemiddelde op 29,2, wat neerkomt op een vulgraad van 89%.

201766121765_foto-2.jpg
De spil van dit multi-supplier/multi-retailerplatform (MSMR) was het 50.000m² grote warehouse van Kühne & Nagel in Mechelen-Zuid, dat de rol van fysiek consolidatiecentrum opnam.

​Van haalbaarheid naar rentabiliteit

“Dankzij het pilootproject zijn we ervan overtuigd dat het potentieel er wel degelijk is, zo bewijzen ook de cijfers. Maar doordat slechts een beperkt aantal partijen aan het pilootproject deelnamen, konden we van dit project geen zeer hoge rendabiliteit verwachten. Zo duurde het soms vrij lang voordat we voldoende ordervolume hadden om een volledige vrachtwagen te vullen”, vertelt Alex Van Breedam. “Die rendabiliteit willen we nu in de volgende stappen bekijken en verhogen.”

In die volgende fase zal in de eerste plaats de business case voor elk van de partners worden gemaakt. “Nu is het moment om in de cijfers te gaan duiken. Op die manier zullen we een beter zicht krijgen op de voordelen van het platform voor elk van de betrokken partijen. Per slot van rekening is het de bedoeling dat iedereen baat heeft bij het systeem. We weten nu al dat een van de grootste uitdagingen van dit project zal zijn om er via een uitgekiend ‘gain sharing’ mechanisme voor te zorgen dat de winst evenwaardig wordt verdeeld.”

Voor wie het consolidatieplatform mag runnen, is dit type samenwerking alleszins een goede zaak. “Het mag duidelijk zijn dat zo’n platform een stuk verder gaat dan traditionele opslag- en transportcontracten. In elk geval is een zeer nauwe samenwerking tussen ons als trustee-orchestrator en de dienstverlener een must om de stromen optimaal te synchroniseren. Zo raakt de logistieke dienstverlener verweven in een concept waar zijn toegevoegde waarde groot is, wat voor een minder grote druk op zijn prijs zal zorgen”, zegt Alex Van Breedam. “Of Kuehne & Nagel het definitieve consolidatiecentrum binnen de nieuwe structuur wordt, is nog niet beslist, aangezien alle partijen op het platform als community daarin een stem hebben. Uiteraard is die kans wel reëel, gezien zijn grote betrokkenheid en ervaringen tijdens het proefproject.”

Op basis van de cijfers en de perspectieven zal worden geëvalueerd of er effectief een permanent consolidatiecentrum voor de distributie van koekjes en gebak aan Belgische retailers komt en hoe dat er uit zal zien. Pas dan zal het design van het MSMR-platform vorm krijgen en zal werk worden gemaakt van de operationele work-out van het Operate & Orchestrate (O&O) concept, dat moet zorgen voor een optimale aansturing. De community stuurt mee bij het opzetten van het opzetten van het concept.

2017661229315_foto-3.jpg
Binnen het pilootproject werden enkel producten binnen omgevingstemperatuurbereik behandeld, maar het is niet uitgesloten dat er producenten uit een breder temperatuurbereik zullen aansluiten.

Samen sterk

Intussen zullen ook meer partijen – zowel fabrikanten als retailers – warm worden gemaakt om in dit model mee te stappen. Dat is een noodzaak om de consolidatiemogelijkheden en de serviceniveaus te verhogen. Immers, hoe groter de behandelde volumes, hoe vaker de trucks helemaal volgeladen kunnen vertrekken.

“Aan de zijlijn van dit project stonden nog een aantal andere partijen, die wel interesse hadden maar voor wie dit niet het juiste moment was om aan het pilootproject mee te doen. Natuurlijk geven we hen nu als eerste de kans om in te stappen”, vertelt Alex Van Breedam. “Daarnaast willen we de komende tijd nog tal van andere partijen aanspreken. In eerste instantie zullen we ons richten tot fabrikanten met producten die binnen dezelfde productcategorie passen of die vanuit logistiek perspectief compatibel zijn.”

Binnen het pilootproject werden enkel producten binnen omgevingstemperatuurbereik behandeld, maar Alex Van Breedam sluit niet uit dat er producenten uit een breder temperatuurbereik zullen aansluiten. Zo heeft een belangrijke chocoladeproducent– en leverancier van de meeste koekjesfabrikanten – al interesse getoond om de koekjesleveranciers vanuit het consolidatieplatform te bevoorraden. Op die manier kunnen vrachtwagens die op het consolidatieplatform pallets komen afzetten, chocolade terug meenemen naar de fabrikant. “In dat geval moeten de vrachtwagens en het platform uiteraard wel de ideale temperatuur voor chocolade – tussen 14 en 18°C – kunnen garanderen”, zegt Alex Van Breedam. “Als het volume er is om meerdere temperatuurzones aan te spreken, valt ook niet uit te sluiten dat er meer dan één platform komt. Ook het aantal transporteurs zullen we bij een grote groei moeten opdrijven.”

“In principe kan iedere partij die aan de voorwaarden voldoet, deelnemen. Binnen het ‘trustee business model’ kan ook niemand worden uitgesloten als blijkt dat hij toegevoegde waarde voor het platform heeft”, maakt Alex Van Breedam duidelijk. Doel is om uiteindelijk meer dan veertig leveranciers op het platform te krijgen.
Ook het aantal drop-off punten moet binnen de nieuwe constellatie nog veel groter worden. “In eerste instantie denken we aan alle relevante logistieke platformen van de retailers die participeren, maar het valt niet uit te sluiten dat ook winkelpunten rechtstreeks via het platform worden beleverd, als dat op een rendabele manier kan gebeuren. Het potentieel is groot, het is nu aan de fabrikanten en retailers om samen met ons mee te denken en zo het finale platform vorm te geven”, besluit Alex Van Breedam.

Kader: De ambities achter NexTrust

NexTrust is een project binnen Horizon 2020 dat 31 partners samenbrengt met het oog op een grotere logistieke samenwerking. De uiteindelijke doelstelling is om de efficiëntie en de duurzaamheid van de Europese logistiek op een hoger niveau te tillen. Dit project wordt door de Europese Unie ondersteund en loopt over een periode van 42 maanden, tussen 2015 en november 2018.

Binnen het project worden twintig verschillende pilootprojecten uitgevoerd, over verschillende industrieën heen. Ze spelen in op diverse pijnpunten binnen Europese supply chains. Het multi-supplier/multi-retailerplatform is een van die projecten dat deel uitmaakt van het zogenaamde werkpakket dat een betere vrachtwagenbelading beoogt. In drie andere werkpakketten wordt er gestreefd naar een reductie van het aantal vrachtwagens dat leeg terugkeert, naar de overstap naar intermodaal transport en de optimalisering van ‘last mile’ leveringen. Alles bij elkaar wordt er met het NexTrust-project gemikt op 40% minder vrachtwagens op de weg, 70% minder CO2-uitstoot en een stijging van de beladingsgraad met 50%.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.