Compacte opslag bij Van Buuren
Hoe deze groothandel meer opslaat in dezelfde ruimte
Van Buuren is een groothandel in ijzerwaren, gereedschappen, bouwbeslag en ventilatietechniek. Dit familiebedrijf heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1920 en telt vandaag de dag 185 medewerkers en 10 vestigingen. In het 7.500 m2 magazijn in Rijssen worden meer dan 35.000 artikelen opgeslagen voor bevoorrading van eigen filialen of directe verzending van klantbestellingen.
Na de overname van twee bedrijven in 2019 was er in het magazijn geen vrije ruimte meer voor uitbreiding van de voorraad. In die tijd werd alles nog opgeslagen in legbordstellingen, maar die zaten tot de nok vol. Het was duidelijk dat er een verandering nodig was om de groeiende behoeften van Van Buuren en hun klanten te ondersteunen.
Meer doen in dezelfde ruimte
“We begonnen in 2019 met het plaatsen van twee extra zolders in het magazijn” zegt Arno Worsteling, directeur operationele zaken bij Van Buuren. “Dat was toen ons doekje voor het bloeden - we konden daarmee weer even door. Toch bleek al snel dat dit niet voldoende was. Ons orderprofiel veranderde en het assortiment werd groter. Om de interne logistiek toekomstbestendig te maken en onze klanten sneller en beter te kunnen helpen moesten we de artikelen compact en efficiënt gaan opslaan. We hebben toen contact opgenomen met Kardex voor een advies.
In de beginfase van het project hebben we het huidige en toekomstige proces geanalyseerd. We hadden al een ERP pakket van MSG, maar het picken gebeurde nog met papieren lijsten. Puur een opslagoplossing neerzetten was hier dan ook niet voldoende, het proces eromheen moest ook kloppen.”
Een geolied pickingproces
De installatie bevatte drie Vertical Lift Modules, maar daar stopte het niet. Om het proces succesvol te verbeteren werd breder gekeken. De uitkomst was een High Speed Kardex orderpickzone met software. Ook wordt er nu gewerkt met handscanners, waardoor het volledige proces is gedigitaliseerd. Zo werden ook het pickingproces en de inslagvoorbereiding geoptimaliseerd.
Bij binnenkomst van goederen wordt direct een keuze gemaakt of dit in de Kardex zone of in het magazijn wordt opgeslagen. Bij de Kardex zone wordt gebruik gemaakt van verschillende bakafmetingen en deze worden per product optimaal ingezet voor de meest compacte opslag.
De bakken worden allemaal op een kar geplaatst en naar de Kardex zone gereden. Hier worden de goederen verspreid over de drie plateauliften, waar rekening wordt gehouden met een optimale “load balancing” tussen de machines.
Arno beschrijft het dagelijkse picking proces: “Bij het orderpicken werken we in twee teams. Het team van orderpickers start met karren in het magazijn en loopt met pickkarren. Eén orderpicker start tegelijkertijd bij de plateauliften met picken. Hij pickt artikelen uit de machines en plaatst die in bakken aan de orderpicktafel.
Deze tafel bestaat uit 15 genummerde banen, waarbij de nummers aangegeven worden in het systeem als locatie. Dankzij de rollenbanen kunnen ze de bakken die klaar zijn eenvoudig afduwen naar de andere kant van de tafel. Hier staan de bakken vervolgens klaar voor het team van orderpickers, die hun pickronde eindigt bij de Kardex zone. Ze verzamelen de laatste artikelen uit de bakken van de orderpicktafel.”
Groei voor het bedrijf én de medewerkers
Binnen het bedrijf is er veel aandacht voor persoonlijke groei van medewerkers. Vaak wordt het magazijn hier als startpunt gebruikt voor groei binnen het bedrijf. Veel vacatures worden zo intern gevuld. Eén van de voorbeelden hiervan is Tino Groeneveld, die als zoon van de directeur in de toekomst het roer zal overnemen met zijn broer Taco Groeneveld. Hij is druk bezig om volledig bekend te raken met het bedrijf. Dit doet hij door op verschillende afdelingen te werken en zo bekend te raken met alle processen. Hij begon als magazijnmedewerker en groeide door tot verkoop binnendienst, baliemedewerker en op dit moment is hij actief als manager operationele zaken.
Tino kijkt terug op een succesvol project: “Het automatiseren van het magazijn bracht verschillende voordelen met zich mee. Het meest opvallende was de aanzienlijke ruimtebesparing die werd bereikt. Hierdoor konden we meer producten op dezelfde oppervlakte opslaan, wat essentieel was voor ons groeiende assortiment. Deze automatiseringsslag geeft ons daarnaast een goede basis voor de toekomst. Met de verhoogde nauwkeurigheid en snelheid van de orderverwerking, kunnen wij onze groei realiseren terwijl we de kwaliteit van levering hoog en klanten tevreden houden.
Binnen 6 weken na realisatie waren wij al overtuigd van de waarde die dit toevoegt aan ons bedrijf. Toen is direct de beslissing genomen om deze opstelling zo snel mogelijk te gaan verdubbelen. Onze werknemers zijn enthousiast en de cijfers laten zien dat deze investering een groot rendement biedt. “