Colruyt Group en STILL presenteren automatische pallettruck voor horizontaal transport

Colruyt Group en STILL brengen een zelfontwikkelde, automatisch rijdende pallettruck op de markt voor horizontaal transport. De eerste twee exemplaren van dit Self Driving Vehicle (SDV) gaan vanaf vandaag aan de slag in het Colruyt Group distributiecentrum Dassenveld in Halle. Deze SDV’s zullen het werk van de medewerkers in Dassenveld aanvullen en vergemakkelijken, en in harmonie met hen samenwerken. Gelijktijdig met de verdere uitrol voor Colruyt Group brengt STILL het nieuwe concept ook voor derden op de markt.

Vanaf vandaag werken de logistieke medewerkers van Colruyt Group samen met de nieuwe Self Driving pallettrucks van STILL, en dat in het distributiecentrum Dassenveld in Halle. De pallettrucks nemen een deel van het werk voor hun rekening, houden rekening met de mensen om zich heen en vinden moeiteloos elke pallet in het distributiecentrum terug, dankzij geavanceerde technologie.

“De komst van deze SDV’s (Self Driving Vehicles) is het resultaat van de samenwerking tussen Colruyt Group en STILL”, vertelt Kim Vancauwenberghe, verantwoordelijke Colruyt Group Smart Technics, de Innovation Hub van de Colruyt Group. “Wij ontwikkelden de software, STILL verzorgt de vertaling naar de hardware. Het is de juiste optelsom van kracht en intelligentie.”

Mens en technologie in harmonie

In nog geen twee jaar na de start van de samenwerking presenteren Colruyt Group en STILL een nieuw concept dat volledig in harmonie met de mens werd ontwikkeld. De logistieke Colruyt medewerkers op de werkvloer gaven uitgebreid input tijdens de verschillende testfases. Zo is een oplossing ontwikkeld die perfect past binnen een drukke en uitdagende logistieke operatie, eigen aan de retailsector.

De nieuwe SDV herkent en verwerkt zowel euro- als blokpallets en werd speciaal ontwikkeld voor het wegtrekken van paletten van het receptieplein naar de juiste plaats in het distributiecentrum, waarna de bestellingen voor de winkels door de orderpickers kunnen rondgehaald worden.

“Het grote voordeel met deze toestellen is dat er voor de navigatie geen aanpassingen aan de bestaande structuur nodig zijn zoals reflectoren, en dat de tijd om een werkende truck inzetbaar te krijgen veel korter is. Dat is teruggebracht van weken naar enkele dagen, net doordat ze zich zo makkelijk aanpassen aan nieuwe situaties.” Zegt Jasper van Gool, Program Manager, STILL België.

Koen De Vos, Directeur Supply Chain Colruyt Laagste Prijzen: De SDV's helpen ons bij het verplaatsen van paletten binnen het distributiecentrum te Dassenveld in Halle. Zo kunnen medewerkers ingezet worden in complexere taken of processen die een specifiekere kennis en vaardigheden vragen. Daardoor ontstaan ook nieuwe taken en interacties met de SDV. Onze slogan is niet voor niks “met mens en technologie in harmonie”.

LIDAR en SLAM

De SDV’s van Colruyt Group en STILL maken gebruik van LIDAR (Laser Imaging Detection And Ranging) en Slam-technologie (Simultaneous localization and mapping). Eenvoudig gezegd: de trucks herkennen hun omgeving en de objecten die erin staan. “Je leert ze een keer hun taak door het voor te doen”, legt Jasper uit.

De SDV’s kijken tijdens hun werk met hun 3D camera’s zo’n 8 meter vooruit en kunnen zelf objecten vermijden. Ook kijken ze mee in bochten, zodat de rijsnelheid van de trucks amper verschilt van de snelheid op rechte stukken. Dit komt de productiviteit van de SDV’s enorm ten goede, waardoor deze vergelijkbaar is met manueel bediende pallettrucks.

Snel laden met LTO-accu’s

De basis van de SDV is de STILL EXH-SF 25 pallettruck, maar dat is aan de uiteindelijke vorm amper te zien. De 2,5 tons truck is overgedimensioneerd en daardoor extra sterk en robuust. De truck functioneert puur automatisch, de bestaande manuele bediening is verwijderd om extra ruimte te scheppen voor de noodzakelijke techniek aan boord.

De trucks maken gebruik van Lithium Titan Oxide accu’s, LTO. Dit is een andere techniek dan gebruikelijke Lithium-ion systemen en maakt het mogelijk om veel sneller en vaker te laden. Het aantal laadcycli ligt tot vier keer hoger en dat is ook nodig omdat het aantal laadmomenten zal toenemen. Jasper van Gool: “We hebben een kleinere accu aan boord dan standaard: 67 Ah in plaats van 200-300 Ah. Dit maakt het mogelijk om met 300 A laadstroom in enkele minuten tot een kwartier genoeg vermogen te laden om de truck inzetbaar te houden. Nadeel: het is een duurder systeem, al zien we wel een mogelijkheid tot kostenreductie omdat je met één lader tot zeven trucks kunt bedienen.”

Eigen ontwikkeling

“We vonden geen passende truck in de markt die aan al onze eisen voldeed,” geeft Kim Vancauwenberghe van Smart Technics aan. “Daarom hebben we deze uitdaging zelf opgepakt en met behulp van Het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) initieel uitgewerkt. Ook weten we uit ervaring dat dit soort projecten alleen slagen met behulp van de juiste partner. Deze hebben we gevonden in STILL.”

“We hebben een bewezen succes als het gaat om automatisering en brengen trucks op de markt die ook bij Colruyt Group bewijzen dat ze tegen een stootje kunnen,” voegt Luc de Boes, Countrymanager STILL België daaraan toe. “Daarnaast herkennen wij ons in de passie, de expertise en het streven naar eenvoud van de Colruyt Group. Het menselijke staat centraal en dat is een sterke basis voor vertrouwen. In overeenstemming met Colruyt Group bieden wij als STILL dit concept nu exclusief aan voor derden binnen de Benelux. Wij verwachten dat het potentieel voor deze SDV erg groot is.”

Koen De Vos, Directeur Supply Chain Colruyt Laagste Prijzen: “Ook voor ons was dit een interessant en leerrijk ontwikkelingsproces, waarin de kennis en het meedenken van onze medewerkers enerzijds en het testen in een real-life omgeving anderzijds een duidelijke meerwaarde zijn gebleken. Het was mooi het enthousiasme van onze mensen te ervaren en te zien groeien naarmate we met elke nieuwere en betere versie dichter bij ons doel kwamen”.

Klaar de voor toekomst

Het vertrouwen in de technologie is er bij Colruyt Group - er wordt ook aan verdere ontwikkelingen gedacht, zij het op langere termijn. Koen De Vos vult aan: “De eerste stap is nu de introductie van de SDV’s in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, gevolgd door de distributiecentra van andere winkelformules in Colruyt Group. In totaal zal Colruyt Group 85 SDV’s afnemen, waarvan nu de eerst 24 zijn besteld. In parallel praten we verder met STILL over de mogelijkheden in de toekomst”.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.