Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Gentse organisaties creëren centrum voor circulaire economie

In het oude Manchester-gebouw op de oude Vynckier-site langs de Nieuwevaart in Gent is de circulaire incubator Circômplex geopend. Het betreft een ruimte van 5.000m² waarin start-ups, maar ook gevestigde waarden en onderwijsinstellingen kunnen experimenteren, innoveren en samenwerken.

Shypple gaat internationaal met opening Belgisch kantoor

Sinds 2016 is Shypple een digitale freight forwarding service, die intussen meer dan 3.000 bedrijven verbindt. Het technologiegedreven Shypple-platform biedt bedrijven end-to-end transparantie en controle over hun volledige supply chain. De digitale expediteur uit Rotterdam heeft nu ook een vestiging aan de haven van Antwerpen geopend.

Coolblue opent tv- en witgoeddepot voor Wallonië in Nijvel

Om in te spelen op de groei in Brussel en Wallonië, heeft Coolblue een derde Belgisch tv- en witgoeddepot geopend. Na Gent en Antwerpen, beschikt het e-commercebedrijf nu ook over een depot in Nijvel. Vanuit het nieuwe depot bezorgt en installeert Coolblue met zijn eigen bezorgservice CoolblueBezorgt alle grote producten, zoals wasmachines, koelkasten en televisies, aan klanten in Brussel en Wallonië.

Is jouw e-commerce klaar voor een circulaire toekomst?

(Advertorial) Door de covidpandemie heeft e-commerce nu écht zijn plek gevonden in ons koopgedrag. Maar daardoor moet de e-commerce logistiek aan nieuwe en specifieke eisen voldoen. Snelheid, flexibiliteit, beschikbaarheid en duurzaamheid staan bij shoppers voorop.

Supply Chain Innovations, hét netwerk voor de Supply Chain Professional!

Op 31 maart 2022 maakt u kennis met tientallen innovaties, voorgesteld door uiteenlopende bedrijven, allemaal passend binnen het brede kader van supply chain management. Tijdens Supply Chain Innovations lopen uiteenzettingen in 8 parallelle stromen!

Fanuc breidt gamma CRX Collaboratieve Robots uit

Fanuc Corporation, leverancier van CNC’s, robots, cobots en fabrieksautomatisering, heeft zijn CRX-serie uitgebreid met de CRX-5iA, CRX-20iA/L en CRX-25iA collaboratieve robots. Met die nieuwe CRX-cobots telt Fanucs lijn van CR- en CRX-cobots nu in totaal elf cobot modelvarianten om producten van 4 tot 35kg te hanteren.

Bigben Interactive moderniseert met oplossingen van Savoye

Bigben Interactive ontwerpt en distribueert gaming- en smartphoneaccessoires en audioproducten. Vanuit thuisland Frankrijk verscheept het bedrijf zijn producten naar bijna honderd landen en beschikt de groep over 23 dochterondernemingen wereldwijd.

Iptor boort houtsector aan met overname TimberTec

Iptor, aanbieder van cloudgebaseerde ERP-software voor de distributiesector, de uitgeverssector en de farma, heeft TimberTec overgenomen, een Duitse leverancier van ERP-oplossingen voor de houtsector. Door hun krachten te bundelen, willen Iptor en TimberTec hun wereldwijde aanwezigheid in de houtsector vergroten en het marktaandeel van TimberTec in Centraal-Europa verder uitbreiden.

Eye4Storage creëert wereldwijde marktplaats voor warehouses

Eye4Storage lanceert een nieuwe digitale marktplaats voor bedrijven die op zoek zijn naar opslag- en distributiefaciliteiten over de hele wereld. Het onafhankelijke platform koppelt bedrijven met opslagbehoefte aan warehousing-operators en geeft hun op die manier direct toegang tot beschikbare opslagruimte wereldwijd.

Cazoo verbetert traceerbaarheid met Zetes

De Europese online autodealer Cazoo bezit en reviseert al zijn auto’s volledig en biedt ze vervolgens te koop aan op zijn website. Daar kan de koper een keuze maken uit de duizenden auto’s die steeds in voorraad zijn en de auto vervolgens zelf ophalen of binnen 72 uur laten leveren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.