Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Bicafé krijgt boost met field service-app van Zetes

Koffieproducent Bicafé produceert per jaar meer dan 350 miljoen koffiecapsules die, via zes dochtermaatschappijen, naar meer dan twintig landen worden uitgevoerd. Om de groei van het bedrijf te stimuleren, verving Bicafé zijn bestaande mobility-oplossing door Zetes Ares.

Thetford ondersteunt groei met IFS Applications in de cloud

Thetford, met hoofdkantoor in het Nederlandse Etten-Leur, ontwikkelt en produceert mobiele sanitaire systemen. Omdat het bestaande ERP-systeem van Thetford niet langer op de behoeften van het bedrijf inspeelde, koos het na een grondig selectieproces voor IFS Applications.

JLL rondt verkoop van Neovia site in Lummen af

De Neovia site in Lummen ligt vlakbij het kruispunt van de E313 en de E314. JLL verkocht de 11 ha grote site met een logistiek gebouw van bijna 55.000m² voor rekening van zijn opdrachtgever Neovia Logistics, het voormalige Caterpillar Logistics.

Manhattan Associates stelt Customer Engagement Solution voor

Manhattan Customer Engagement maakt deel uit van het Manhattan Active Omni-platform. De oplossing moet retailers nieuwe inzichten geven in individuele omnichannel winkelervaringen om zo een uitzonderlijke en persoonlijke service te kunnen bieden.

Blex Logistics optimaliseert met MendriX TMS

Met 15 wagens, 25 chauffeurs, een groeiend aantal orders die per dag moeten worden afgeleverd en uitbreidingsplannen in de Benelux, was het voor logistiek dienstverlener Blex Logistics een hele uitdaging om het overzicht te behouden. Bovendien voldeed het bestaande softwaresysteem niet langer aan de eisen.

Gratis toegang voor leveranciers tot Tradecloud netwerk

Het b2b netwerk dat onder andere wordt gebruikt door ERIKS, Bosch, Nooteboom, Van Egmond en Quooker wordt toegankelijk voor alle toeleveranciers en inkopers uit de industrie. Daardoor kunnen ze handmatige processen automatiseren en zich focussen op uitzonderingen.

Atlas Copco Airpower stuurt wereldwijd distributiecentra aan met SAP S/4HANA

Het bedrijf is producent van compressoren en stroomgroepen met voorraad gegroepeerd in drie distributiecentra. Vandaaruit levert het servicecomponenten en bedient het klanten in meer dan 180 landen. Het project om de wereldwijde voorraad te optimaliseren en de interactie met de productievestigingen en customer centers te vereenvoudigen, omvat voor alle dc’s een  gemeenschappelijk IT-platform op basis van SAP S/4HANA ERP, Extended Warehouse Management, Transport Management en Dispatching.

Bpost neemt Leen Menken Foodservice Logistics over

Het familiebedrijf uit het Nederlandse Zoetermeer werd ruim dertig jaar geleden opgericht als koel-vrieshuis, maar specialiseerde zich steeds meer in logistieke oplossingen. In 2012 werd het bedrijf actief in de e-commerce van levensmiddelen, waarbij het gekoelde en diepgevroren pakketten bij de eindklant aan huis levert.

Trimble lanceert cloud-based platform eShipCo

Trimble Transport & Logistics, leverancier van transportmanagementoplossingen voor bedrijven in de transport- en logistieke sector, brengt met eShipCo een oplossing waarmee logistieke dienstverleners kunnen samenwerken m.b.t. de status van hun lopende zendingsprocessen.

Mirka kiest voor insourcing in nieuwe Belgische vestiging

Het Finse Mirka levert oplossingen voor oppervlaktebehandeling en de precisie-industrie. Het familiebedrijf beschikt over vestigingen in achttien landen en verkoopt zijn producten in meer dan honderd landen wereldwijd. Een van de grootste distributiecentra van Mirka was de afgelopen jaren gevestigd in het Limburgse Opglabbeek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.