Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Schoeller Allibert pakt uit met nieuwe vouwbox voor automobielonderdelen

Met de Magnum Optimum 595 heeft Schoeller Allibert speciaal voor de automotive supply chain een nieuwe grote opvouwbare box ontwikkeld. Met de nieuwe box wil Schoeller Allibert klanten binnen de sector minder gewicht en een groter bruikbaar volume bieden.

Corneel Geerts Transportgroup wil TransMission in België overnemen

Corneel Geerts Transportgroup is onderhandelingen met TransMission Nederland gestart om de activiteiten van TransMission in België over te nemen. TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in Nederland en België.

DistriMedia neemt activiteiten van Libridis over

Nu Libridis – het vroegere Sprintpack Logistics – uit Sint-Niklaas failliet is verklaard, heeft DistriMedia uit Tielt de belangrijkste klantencontracten per direct overgenomen. Hans Scherlippens behoudt de operationele leiding in Sint-Niklaas onder leiding van Frank de Wulf, directeur van DistriMedia.

TLV en eurotoll creëren één OBU voor België en Frankrijk

eurotoll en TLV hebben al meer dan 10 jaar een samenwerking voor de afhandeling van Franse tol. TLV verdeelt bij leden en klanten de traditionele TISPL-badge van eurotoll, waarmee vrachtwagens tol kunnen afrekenen op de Franse snelwegen. Ook passages doorheen de Liefkenshoektunnel kunnen al meerdere jaren zo automatisch verrekend worden aan het voordeligste tarief.

Informatiesessie 8 maart: spelenderwijs meer kwaliteit en veiligheid op de werkvloer

(advertorial) Eind 2017 won Bio Bakery De Trog de Data News Award voor het meest innovatieve digitale project van het jaar. Dankzij het interactieve BattleQuiz-platform zijn de tijdelijke medewerkers op de werkvloer snel vertrouwd met de hygiëne- en veiligheidsvoorschriften.

WDP versterkt focus op Nederland en Roemenië

Het afgelopen jaar heeft WDP in zijn twee sterkste groeimarkten de bouwstenen voor verdere groei gelegd. Dit gebeurde via de aankoop van verschillende strategische grondposities in Nederland en Roemenië. Daarnaast heeft WDP sinds 1 januari 2018 zijn Roemeense entiteit volledig geconsolideerd, waarbij het deelnemingspercentage werd verhoogd van 51% naar 80%, wat neerkomt op een acquisitie van circa 80 miljoen euro.

Meer opslag nodig vanwege groeiende e-commerce

(advertorial) Ook in de wereld van kantoorproducten is de online uitdaging een feit. Een magazijn moet meegroeien met e-commerce, soms binnen de bestaande muren. Hoe los je dit op? Door elke m³ optimaal te benutten. Dit magazijn van 13 meter hoog kreeg een compacte 4-verdieps pickinginstallatie met geïntegreerde conveyortechniek.

UPS opent nieuw distributiecentrum in Lummen

Bijna 4 miljoen investeert UPS in zijn nieuwe verpakkings-, sorteer- en leveringscentrum in Lummen, dat meer dan 160 banen naar de regio brengt. “Vorig jaar noteerden we een sterke toename van ons exportvolume in België. Dat is met 20% gestegen tegenover het jaar voordien.

Onderbrekingen in de supply chain baren bedrijven zorgen

Cyberincidenten en bedrijfsschade door bijvoorbeeld supply chain onderbrekingen vormen anno 2018 wereldwijd de grootste risico’s voor bedrijven. Dat blijkt uit de Allianz Risk Barometer, waarbij ruim 1.900 risico-experts uit meer dan 80 landen werden bevraagd.

WiseTech Global neemt Intris over

Intris, de Belgische aanbieder van oplossingen voor het beheer van vrachtvervoer, douane en magazijnen, wordt volledig geïntegreerd in de WiseTech Global groep, wereldwijd aanbieder van logistieke oplossingen. De activiteiten van Intris blijven onder het leiderschap van gedelegeerd bestuurder Patrick Van De Looverbosch.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.