Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Knapp bouwt nieuw innovatiecentrum en breidt productiefaciliteit uit

Knapp zal in Graz een nieuw kantoorgebouw bouwen met een innovatiecentrum en een grote demoruimte teneinde zijn klanten optimaal te kunnen ontvangen. De productiefaciliteiten worden met 10.000 m² uitgebreid. De plannen, die nu worden gerealiseerd, passen in de groei van het bedrijf.

Green Xpress Network breidt uit met Lyon Express

Private vrachtvervoerder per spoor Lineas, voegt een twaalfde tak aan zijn Green Xpress Network toe: de Lyon Xpress. Het betreft een nieuw, rechtstreeks spoorwegproduct met een hoge frequentie tussen Antwerpen en Lyon, een regio die vooral bekend staat om zijn activiteiten in de chemische sector.

Roosendaal Healthcare Center opgeleverd aan Yusen Logistics Benelux

Dit nieuwe warehouse op industrieterrein Borchwerf ll in Roosendaal werd gerealiseerd door projectontwikkelaar MG Real Estate. Het warehouse van 11.225m² is specifiek ontworpen voor geneesmiddelenopslag en -logistiek. Het is daarvoor opgesplitst in een cold-store sectie (2-8°C), een omgevingstemperatuur (15-25°C) sectie en een speciaal beveiligde narcoticasectie.

DB Schenker introduceert nieuwe service Landtransport

DB Schenker heeft met ‘Premium 13’ een nieuwe tijdsgebonden leveringsoptie geïntroduceerd waarmee de service binnen het Europese landtransportnetwerk verder is uitgebreid. Klanten kunnen er nu voor kiezen hun goederen voor 13.00 uur te laten afleveren.

Nieuw hoofdkantoor voor Toyota Material Handling

Tegen het eind van dit jaar wil Toyota Material Handling zijn intrek nemen in een nieuw kantoorgebouw op bedrijventerrein Park De Hulst in Willebroek. Op een 20.500m² groot terrein van MG Real Estate is intussen met de bouwwerken gestart. De bedoeling is op de nieuwe locatie het Belgische hoofdkantoor en het Europese kantoor Sales & Marketing onder te brengen.

Averys neemt Storax over

Averys sluit een overeenkomst met Ramada Aços SA voor de overname van 100% van de aandelen van Storax. Averys, met hoofdzetel in Parijs, levert industriële stockage-oplossingen met diverse merken zoals Stow, Feralco, Standard, SLP, Duwic en Acial.

IPP introduceert nieuw poolingmodel voor pallets

Het poolen van pallets resulteert in volledige ontzorging bij de klant. Die hoeft enkel te communiceren hoeveel pallets waar en wanneer hij nodig heeft en de pooling partner zorgt voor de rest. Ook is er geen extra investering nodig, aangezien het product als het ware wordt verhuurd/geleased.

Atlas Copco overtuigd van logistieke troeven van België

De Zweedse compressorenbouwer blijft geloven in onze logistieke troeven en versterkt zijn logistieke team in het distributiecentrum in Wilrijk. Dat is opvallend, zeker nu andere spelers er recent voor kozen hun logistieke centra in Nederland of Duitsland te vestigen.

Supply Chain Innovations 2018 staat voor de deur

Overmorgen, donderdag 22 maart, is het eindelijk zo ver. Dan vindt Supply Chain Innovations 2018 plaats, hét jaarlijkse informatie- en netwerkevent voor de supply chain professional. U maakt er ongetwijfeld uw opwachting, samen met honderden andere supply chain professionals en prominenten in het domein.

Rovolution, TGW’s nieuw tijdperk voor robotica in de material handling

(advertorial) Tijdens Supply Chain Innovations laat TGW de bezoekers kennis maken met de Rovolution, een revolutionair robotsysteem voor volledig geautomatiseerde piece picking. Dit intelligent en zelflerende robotsysteem maakt gebruik van de bevindingen van cognitieve robots en machine learning, en is hierdoor uiterst flexibel en performant.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.