Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

TGW bouwt nieuw omnichannel-distributiecentrum voor Decathlon

(advertorial) In het Noord-Franse Rouvignies realiseren Decathlon en TGW samen, met de bouw van een state-of-the-art distributiecentrum, hun grootste individuele intralogistiek project. Voor de Franse sportwinkelketen is het de grootste intralogistieke investering tot nu toe en voor TGW is dit de grootste order in de geschiedenis van het bedrijf.

Transportbedrijven zijn wél klaar voor duurzaam vervoer

Op 11 september 2018 sprak The European Automobile Manufacturers Association (ACEA) zich uit tegen de toekomstige Europese CO2-normen voor vrachtwagens. De ACEA stelt onder meer dat hun klanten nog niet klaar zouden zijn voor de volgende stappen in het verduurzamen van het wegtransport.

E.Leclerc installeert Storepick van Vanderlande

De Franse retailreus E.Leclerc zal zijn nieuwe distributiecentrum Scadif, ten zuidoosten van Parijs, uitrusten met Storepick, een automatische orderpicking oplossing voor dozen van Vanderlande. Het project zal naar verwachting begin 2022 klaar zijn.

Gefco werkt met Actility en Wakeo aan nieuwe track & trace oplossing voor motoren

Zodra motoren de fabriek verlaten, worden ze opgeslagen en op ‘cradles’ naar de dealervestigingen vervoerd. Een tekort aan cradles brengt extra kosten en problemen met zich mee voor het productiebeheer. De kisten zijn moeilijk te tracken, gaan soms verloren of worden gestolen.

Edeka Nord kiest voor uitbreiding opnieuw voor Witron

Edeka Nord breidt zijn distributiecentrum in het Duitse Zarrentin uit met twee extra Case Order Machines (COM). Witron, de aanbieder van totaaloplossingen uit Parkstein (D) die het distributiecentrum oorspronkelijk ontwierp en bouwde, heeft ook nu de opdracht voor de uitbreiding gekregen.

Delhaize en Euro Pool System winnen ‘Supply Chain Award - Project of the Year 2018’

Het project ‘The Reverse Logistics Distribution Centre of the Future’ is een samenwerking tussen Delhaize en Euro Pool System waarbij beide bedrijven erin slaagden het proces van retours uit de Delhaize-winkels te optimaliseren. De prijs van het publiek ging naar Wase Werkplaats/Muris.

Kardex Remstar LR35 groot succes in België

(advertorial) De introductie van de Kardex Remstar LR35 in België is zeer succesvol te noemen. Verschillende klanten uit diverse sectoren spreken enthousiast over de positieve effecten van de LR35 op de magazijnvloer. Chocolate World (Hans Bruyndonx) Het is nog beter dan ik had voorzien.

FedEx boost intercontinentale handel met extra route VS-Dubai

Expresvervoerbedrijf FedEx Express heeft de frequentie van zijn Boeing 777F-vlucht tussen Memphis en Dubai opgevoerd om de intercontinentale handel tussen het Midden-Oosten en de VS makkelijker te maken. Bovendien gaan de vluchten op de route Memphis-Dubai ook over Europa, waardoor bedrijven meer toegang krijgen tot die belangrijke markt.

Vente-Exclusive verdubbelt magazijnoppervlakte

De Belgische kledingwebshop Vente-Exclusive groeide de afgelopen tien jaar met gemiddeld twintig procent. Door die aanhoudende groei werd het magazijn in Lot te klein en is de oppervlakte ervan nu verdubbeld tot 12.000 vierkante meter. Ook de hoofdzetel in Ruisbroek is intussen te klein geworden.

Trimble brengt rapporteringsmodule voor beter gebruik van boordcomputerdata

Met de nieuwe rapporteringsmodule van Trimble moeten transport- en logistieke bedrijven hun efficiëntie met behulp van boordcomputerdata verbeteren. De nieuwe module helpt fleetmanagers om informatie eenvoudig en duidelijker te bekijken en te analyseren teneinde hun processen te optimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.