Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Bakker Belgium kiest Boom Logistics Center voor zijn distributie

Bakker Belgium, onderdeel van Greenyard, heeft Goodmans Boom Logistics Centre geselecteerd als logistieke uitvalsbasis voor de distributie van groenten en fruit voor Delhaize in België. Concreet sloten Bakker Belgium en Goodman een akkoord af voor de verhuur van 22.881m² magazijnruimte.

Vlaams consortium ontwikkelt unieke dronetechnologie voor hulpdiensten

Een aantal Vlaamse technologiebedrijven hebben tijdens een realistische rampoefening drones gedemonstreerd om hulpdiensten te ondersteunen. Het project 3DSafeguard-VL, dat de ontwikkeling van die technologie voor ogen had, wordt aanzien als het belangrijkste dronetechnologieproject van Vlaanderen en kan vanaf nu op brede schaal worden ingezet bij politie- en brandweerdiensten.

Medeoprichter Gerrit Timmer wordt Chief Science Officer bij Ortec

Gerrit Timmer zal zich als Chief Science Officer onder meer bezighouden met het verbeteren en het verder uitbouwen van het opleidingsinstituut van Ortec en het versterken van de banden met universiteiten. Daarnaast blijft hij directeur van Ortecs eigen Education Factory.

Vanessa Stark wordt nieuwe General Manager bij Chep Benelux

Yoni Van der Veken stopt als Country General Manager van de palletpoolspecialist Chep Benelux. Sinds 1 juli heeft Vanessa Stark de fakkel overgenomen. De afgelopen zeven jaar werkte ze vanuit Keulen voor CHEP Automotive. Eerst in Customer Service, vervolgens in Sales en nadien als Strategic Marketing Director voor EMEA.

DigiTrans biedt datagestuurde logistieke oplossing voor de transportsector

DigiTrans is de meest recente spin-off van de Universiteit Antwerpen en imec. Het bedrijf laat transporteurs en logistieke operatoren toe om optimaal te profiteren van alle gegevens waarover ze beschikken in hun eigen werkomgeving, in het formaat dat ze nodig hebben en op het meest geschike moment.

Barry Callebaut krijgt nieuw Global Distribution Centre in Lokeren

‘s Werelds grootste fabrikant van cacao- en chocoladeproducenten kiest voor een nieuw Global Distribution Centre (GDC) in Lokeren, dat vastgoedbedrijf WDP zal ontwikkelen. De logistieke hub is goed voor een oppervlakte van meer dan 60.000m² en bestaat zowel uit een laagbouwmagazijn als een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn.

Wasserij Mireille automatiseert nieuwbouwmagazijn met Dematic AutoStore

Wasserijspecialist Mireille heeft aan Dematic gevraagd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwbouwmagazijn in Heusden-Zolder. Het bedrijf verkoopt een uitgebreid assortiment Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM) aan de kmo (o.a.

DS Smith introduceert veelzijdige pallet voor vaten

De nieuwe spuitgegoten pallet van DS Smith is geschikt voor vaten met diverse groottes en formaten. De duurzame pallet moet de supply chain efficiëntie van meer bepaald brouwerijen verhogen. Het gaat volgens de fabrikant om de eerste herbruikbare pallet die alle soorten vaten aankan.

Magazino introduceert pay-per-pick betaalmodel voor magazijnrobots

De Duitse startup Magazino heeft een nieuw betaalmodel aangekondigd voor zijn autonome pickrobot Toru. Via een pay-per-pick betaalmodel betalen klanten voor de hoeveelheid werk die een robot verricht in plaats van een jaarlijkse softwarelicensie.

Markt van hef- en magazijntrucks stagneert op recordhoogte

Na vier jaar gestage groei lijkt zich de markt van de goederenbehandeling te stabiliseren. Dat blijkt uit de cijfers die beroepsfederatie Sigma net voor de zomer presenteerde. Toch mocht de sector in 2018 nog steeds een lichte groei van 1,4% optekenen, wat resulteert in een nieuw record van 12.765 toestellen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.