Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Consument ergert zich aan slechte track & trace van pakketten

Een slecht werkende of onduidelijke track & trace-optie is de grootste ergernis van consumenten als het gaat om de bezorging van pakketten. Gevolgd door het niet later terugkomen van de pakketbezorger wanneer de consument niet thuis is. Dat blijkt uit onderzoek onder 503 Vlamingen, uitgevoerd in opdracht van Descartes, aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek.

Element Logic brengt robot piece-picking oplossing op de markt

Element Logic, de originele AutoStore partner en aanbieder van technologie en intralogistieke oplossingen, lanceert een robot piece-picking oplossing die geschikt is voor orderpicking-gerelateerde magazijntaken. De oplossing combineert de Element Logic software met de technologie van RightHand Robotics, leverancier van robot piece-picking oplossingen, en is integreerbaar met elk WMS of ERP-systeem.

Vanas Engineering neemt Pacoma Systems over

Vanas Engineering en TouchPoint Inc (die Vanas in 2017 overnam) hebben de Nederlandse integrator van interne transportsystemen Pacoma Systems overgenomen. Met de overname wil Vanas zijn aanbod aan logistieke oplossingen uitbreiden en zijn business units verder ontwikkelen om een meer complete oplossing te bieden.

Bedrijfsbezoek Stoneasy.com: B2B e-commerce van projectplanning tot go-live

Op dinsdag 5 november organiseert B2B e-commerce specialist Natch een exclusief bedrijfsevent bij Stoneasy.com. Stoneasy verbindt wereldwijd natuursteengroeves, transporteurs en de bouwsector. En dat uitsluitend online. Bram Callewier, managing director en oprichter van Stoneasy, vertelt hoe zijn bedrijf in 12 jaar uitgroeide tot een wereldwijde speler die meer dan 1000 containers verscheept naar 150+ klanten in 15 landen.

Verloopt stadslogistiek in Gent straks over de waterweg?

DHL Express en Blue Line Logistics hebben, in coördinatie met het stadsbestuur van Gent en De Vlaamse Waterweg, een eerste test uitgevoerd om de Gentse binnenstad over het water te beleveren. Op de Pallet Shuttle Barge ZULU 03 werden ter hoogte van de Widauwkaai containers geladen op zogenaamde cubicycles, de cargo-bikes waarmee DHL Express al geruime tijd pakjes in Gent verdeelt.

Dillewijn Zwapak automatiseert nieuw dc met Dematic

Dematic, leverancier van automatiseringstechnologie, software en diensten voor supply chain optimalisering, heeft het nieuwe distributiecentrum van Dillewijn Zwapak in Amstelveen ingericht en geautomatiseerd. Deze groothandel in verpakkingsoplossingen, decoraties en emballage voor bloemen en planten, heeft onlangs vier magazijnlocaties geconsolideerd in één nieuw distributiecentrum voor 14.000 palletplaatsen.

Siemens, Quinaptis en Thomas More Hogeschool Geel koppelen software voor magazijnbeheer met software voor automatisering

Siemens en Quinaptis hebben samen met de Thomas More Hogeschool in Geel een oplossing ontwikkeld om software voor magazijnbeheer en software voor automatisering te koppelen teneinde de processen in een automatisch magazijn te optimaliseren.

TomTom Telematics heet nu officieel Webfleet Solutions

Zoals eerder aangekondigd, opereert TomTom Telematics vanaf vandaag – 1 oktober 2019 – onder de nieuwe naam Webfleet Solutions. Het bedrijf zal dezelfde producten en diensten blijven aanbieden waar TomTom Telematics om bekend stond. Hoewel Webfleet Solutions sinds de overname door Bridgestone Europe in april 2019 niet langer deel uitmaakt van de TomTom-groep, blijft het bedrijf een belangrijke partner van TomTom en blijven de file- en kaartoplossingen onderdeel van het dienstenpakket.

Brico en BricoPlanit wapenen zich met Capgemini voor omnichannel toekomst

Maxeda DIY Group heeft Capgemini ingeschakeld voor de migratie van zijn bestaande platform (SAP Enterprise Central Component) naar SAP S/4HANA. Met het nieuwe ERP-platform moet Maxeda klaar zijn voor de toekomst, waar klanten zowel online als offline winkelen.

TomTom Telematics volgt status van trucks én assets op

TomTom Telematics – dat op 1 oktober wordt omgedoopt tot Webfleet Solutions – voegt met ‘Trailer & Asset Tracking’ een nieuwe functie aan zijn Webfleet fleet management oplossing toe. Daarmee kunnen transport-, bouw- en landbouwbedrijven niet alleen de status van hun voertuigen, maar ook overige assets monitoren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.