Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

4 voordelen van CHEP voor uw e-commerce

De voorbije maanden is gebleken dat een flexibele supply chain essentieel is voor e-commerce om te kunnen reageren op onverwachte veranderingen in de markt. Met CHEP bent u zeker van kwalitatieve pallets, waar en wanneer u ze nodig hebt. Transporteer uw producten naar online retailers op blauwe pallets zonder palletruil, retourtransporten en verborgen kosten.

Hoe verstuurt u duurzaam en flexibel naar online retailers?

U verstuurt producten naar fysieke en online retailers? Wij begrijpen dat dat best complex kan zijn. Vertragingen, retours, product- en verpakkingsschade kunt u missen als kiespijn. Bovendien speelt ook duurzaamheid een  grote rol bij het succes van e-commerce.

Heylen Warehouses breidt T-Port Logistic Campus verder uit

Gezien het booming effect van e-commerce in coronatijden, ondervindt Heylen Warehouses dat meer klanten zoeken naar ruimte die meteen beschikbaar is om de overcapaciteit van de aanvoer van producten te kunnen verwerken. Daarom heeft de logistiek vastgoedontwikkelaar besloten te starten met de derde bouwfase van de logistieke campus T-Port Logistic Campus op XL Business Park Twente in het Nederlandse Almelo.

BRIXadvice lanceert online platform voor optimalisering van opslag

BRIXadvice, een onafhankelijk advies- en interimmanagementbureau gespecialiseerd in logistiek en supply chain diensten, heeft een online ‘sharing’ platform gecreëerd om bedrijven te helpen hun opslagcapaciteit te optimaliseren. BRIXshare, zoals het platform heet, brengt partijen die nood hebben aan tijdelijke opslagcapaciteit samen met partijen met een tijdelijk overschot aan opslagcapaciteit.

Igus introduceert gratis online simulatie van robots

Om robots gemakkelijk te kunnen programmeren, heeft Igus een besturingssoftware ontwikkeld voor zijn Low Cost automatiseringsoplossingen: Igus robot control. De software is gratis en licentievrij online beschikbaar en moet gebruikers een gemakkelijke introductie bieden tot de wereld van de automatisering.

Westfort Vleesproducten installeert nieuwe intralogistiek van Inther

De realisatie van het slimste vleesbedrijf van Westfort Vleesproducten krijgt steeds meer vorm. Begin maart 2020 is Inther Group on-site gestart met de installatie en bouw van de nieuwe intralogistiek. De huidige locatie in het Nederlandse IJsselstein wordt uitgebreid met een centrale verwerkingslocatie en geïntegreerde invries- en vriesopslag met een oppervlakte van 38.000m².

POM West-Vlaanderen en VIL blazen duurzame logistieke nieuw leven in

De uitbraak van het Covid-19 virus heeft geleid tot een terugval in de acties om de supply chain te verduurzamen. Daardoor wordt er momenteel vooral een beroep gedaan op wegtransport, zo meldt POM West-Vlaanderen. Correct cijferwerk moet overtuigen om opnieuw meer in te zetten op transport via binnenvaart en/of spoor.

H.Essers en Group Machiels werken samen in Port of Limburg

Group Machiels en H.Essers, twee Limburgse familiebedrijven, gaan samenwerken om op de voormalige Ford-terreinen een containerterminal uit te bouwen met een capaciteit van 350.000 TEU/jaar. Daarbij ligt de focus specifiek op de connectie tussen de Haven van Antwerpen en het Limburgse Hinterland via het Albertkanaal: Port of Limburg.

Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers. De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden.

DB Schenker lanceert digitaal boekingsplatform

Via het platform ‘Connect 4 land’ biedt DB Schenker zijn zakelijke klanten voortaan online toegang tot zijn landtransportdiensten. Met een paar muisklikken kunnen klanten via Connect 4 land prijzen berekenen en direct boeken. Het proces om goederen te verzenden is volgens DB Schenker eenvoudig en transparant en klanten kunnen rekenen op een snelle levering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.