Colruyt Group en Still ontwikkelen Self Driving Vehicle

Samen met Colruyt Group lanceert material handling fabrikant Still een automatisch rijdende pallettruck voor horizontaal transport. In eerste instantie zullen twee Self Driving Vehicles (SDV’s) het werk van de medewerkers verlichten op de site van Colruyt Group in Dassenveld (Halle). Gaandeweg zullen er steeds meer SDV’s bijkomen. Tegelijk lanceert Still het nieuwe concept voor derden op de markt.

De SDV werd ontwikkeld om pallets van de ontvangstzone naar de juiste gang in het distributiecentrum te brengen. Vervolgens krijgt de reachtruck het signaal om de pallet op de gewenste locatie in de rekken weg te zetten. Doordat de autonome trucks voortaan een deel van het werk zullen overnemen, kan Colruyt zijn medewerkers inzetten voor complexere taken of processen waarvoor specifieke kennis of vaardigheden nodig zijn.

De SDV is een antwoord op de vergeefse zoektocht van Colruyt Group naar een kant-en-klare autonome truck die de activiteiten kon ondersteunen. Zo moest de truck pallets van 1,5 ton kunnen tillen, verschillende types pallets aankunnen en vlot kunnen manoeuvreren in de 2,7 meter brede gangen. Ook moest de truck op een veilige manier kunnen samenwerken met de medewerkers.
In eerste instantie werd de hulp ingeroepen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Colruyt Group koos Still als industriële partner om de truck op grotere schaal te kunnen produceren. Colruyt Group ontwikkelde zelf de nodige software, Still zorgde voor de vertaling naar de hardware. Het duurde twee jaar om de truck te ontwikkelen. Tijdens de verschillende testfases konden de logistieke Colruyt-medewerkers hun input geven.

De SDV is gebouwd op basis van een lichte Still EXH-SF 25-pallettruck. Doordat de truck werd overgedimensioneerd, is hij volgens de leverancier erg sterk en robuust. De bestaande manuele bediening werd verwijderd om ruimte te creëren voor de noodzakelijke techniek aan boord. In de trucks vinden we lithium titan oxide-accu’s (LTO) terug. Die kunnen sneller en vaker worden geladen dan de gebruikelijke lithium-ionbatterijen. Tien minuten tot een kwartier laden zou volstaan om de truck optimaal inzetbaar te houden tijdens de twee shiften.

Om hun weg in het magazijn te vinden, maken de SDV’s gebruik van LIDAR- (laser imaging detection and ranging) en SLAM- (simultaneous localisation and mapping) technologie. Dankzij die technologieën kunnen de SDV’s de omgeving en de objecten die erin staan herkennen. Het grote voordeel van die technologieën is dat er geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur hoeven te gebeuren. Zo heeft een SDV geen reflectoren nodig. Bovendien maakt dat de truck veel sneller inzetbaar.
Terwijl de SDV’s aan het werk zijn, kunnen ze met hun 3D-camera’s ongeveer acht meter vooruitkijken. Op die manier kunnen ze vlot objecten vermijden. De autonome pallettrucks anticiperen ook op bochten. De SDV’s kunnen zowel europallets als blokpallets aan.

De bedoeling is dat Colruyt Group op zijn verschillende sites 85 SDV’s gaat inzetten. Daarvan zijn er alvast 24 besteld. Eerst zullen SDV’s worden geïntroduceerd in de distributiecentra van Colruyt Laagste Prijzen, daarna zullen de distributiecentra van andere winkelformules kennismaken met de DSV’s.
In samenspraak met Colruyt Group zal Still het nieuwe concept ook aan derden in de Benelux aanbieden. Intussen zijn Still en Colruyt samen de mogelijkheden op langere termijn aan het bekijken. Zo is het de bedoeling de technologie ook op andere types trucks aan te bieden.

Meer over de intensieve samenwerking en de SDV leest u in de volgende editie van Value Chain Management Magazine.
Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Coronacrisis toont belang van data en digitalisering in supply chains aan

Het recente onderzoek ‘Real-time Intelligence and the Future of Supply Chains’, uitgevoerd door de onafhankelijke onderzoeksgroep Longitude in opdracht van Orange Business Services, toont aan dat de supply chains van 40% van de multinationals niet geschikt waren om de crisis, veroorzaakt door COVID-19, het hoofd te bieden.

Air Spiralo stroomlijnt voorraadbeheer met Optimact

(Advertorial) Tijdrovend en foutgevoelig. Zo kon je het voorraadbeheer bij Air Spiralo vroeger omschrijven. Maar daar bracht Optimact, de supply chain planning software van Xeleos Consulting, verandering in. Dankzij het pakket kan de Nederlandse ventilatiespecialist niet alleen de bedrijfsbrede voorraden efficiënter beheren, maar ook de forecasting veel korter op de bal laten spelen.

Savoye presenteert een nieuwe modulaire en innovatieve IT oplossing!

(Advertorial) Constant evoluerend consumentengedrag en de toenemende aandacht voor het milieu zorgen voor een veranderende supply chain. We hebben daarom een complete en schaalbare software-oplossing ontwikkeld. die wij graag aan u presenteren op 4 februari a.s. om 14:15 uur.

Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon in Schiphol Logistics Park

Vastgoedvennootschap Montea heeft op Schiphol Logistics Park een ‘delivery station’ van 10.600m² opgeleverd op een terrein van 2,4 hectare. De site werd eind 2019 aangekocht van SADC (Schiphol Area Development Company). Bovendien zal een perceel van 2,2 hectare worden opgeleverd in Q2 2021.

AEC Europe besteedt onderdelenlogistiek uit aan Yusen Logistics

AEC Europe is een partner van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en de officiële importeur van Dodge en RAM-auto’s in Europa. Parallel aan de stijgende verkoopcijfers van de Dodge en RAM-auto’s in Europa, stijgt ook de vraag naar service- en reserveonderdelen.

Lineas en PCC Intermodal voeren frequentie van treinen tussen Polen en België op

Spoorvrachtoperator Lineas en PCC Intermodal verhogen de frequentie op hun regelmatige verbinding tussen België en Polen. Concreet zal de Poland Xpress vanaf 1 februari 2021 vijf keer per week rijden. Lineas en PCC Intermodal begonnen hun samenwerking een jaar geleden met drie open treinen per week van Antwerpen via Frankfurt Oder naar Poznan.

Peripass en Transporeon ontwikkelen samen yard management-oplossingen

Het Europese logistieke platform Transporeon lanceert Real-Time Yard Management en sluit een strategisch partnership met Peripass, aanbieder van technologie voor het digitaliseren en optimaliseren van logistieke processen. De lancering van Real Time Yard Management en de samenwerking met Peripass moeten zorgen voor het vereenvoudigen en automatiseren van verschillende bezoekers- en logistieke stromen.

Philip Declat vervoegt ERA als partner voor de logistieke sector

Philip Declat (41) vervoegt adviesbureau Expense Reduction Analysts (ERA) als partner. In die hoedanigheid zal hij zich enerzijds als verkoper richten op het werven van nieuwe klanten, terwijl hij anderzijds als analist de bedrijfsprocessen en kosten van klanten zal analyseren om optimaliseringsmogelijkheden te kunnen voorstellen.

TSC Printronix Auto ID stelt mobiele Alpha-30L en Alpha-40L printers voor

TSC Printronix Auto ID, leverancier van printsystemen voor barcode labels, lanceert met de Alpha-30L en Alpha-40L twee nieuwe, robuuste printers die zijn ontworpen om in veeleisende omgevingen op verplaatsing te printen. Beide modellen beschikken over een IP54-classificatie zonder dat een beschermhoes nodig is tegen stof en/of water, wat zorgt voor minder gewicht en volume en dus meer werkcomfort.

Dagelijks wint België 1644m² aan magazijnruimte

Tussen 2013 en 2019 werd in België meer dan 3 miljoen vierkante meter aan nieuwe logistieke magazijnen – groter dan 40.000m² – gebouwd. Dat was nooit meer. Ook afgelopen jaar kwam er in ons land naar schatting zo’n 600.000 vierkante meter aan nieuwe magazijnen bij, goed voor zo’n 1.644 vierkante meter per dag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.