Colruyt Group en AB Inbev gaan samen markt voor waterstoftrucks in België ontwikkelen

Colruyt Group en AB Inbev willen starten met emissievrije leveringen door waterstoftrucks tussen de respectieve logistieke hubs in België. Met het oog op zero-emissie transport willen de twee bedrijven verder bouwen aan de waterstofeconomie voor zwaar transport in België. De topmanagers van beide bedrijven, Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group, en Fabio Sala, voorzitter van AB Inbev BeNeFraLux, hebben daartoe een intentieverklaring ondertekend.

De samenwerking houdt in dat beide partijen de uitrol van waterstoftrucks en -tankstations op grote schaal zullen onderzoeken. In de komende 5 jaar willen ze samenwerken om de transitie van de waterstofeconomie te versnellen door een 360-graden H2-ecosysteem op te zetten: hernieuwbare waterstofproductie, een netwerk van waterstof-tankstations en waterstof-brandstofceltrucks. In eerste instantie focust het project op België.
 
Om het waterstof-ecosysteem in ons land te ontwikkelen, zullen AB Inbev & Colruyt Group gezamenlijke inspanningen leveren. In een eerste fase zullen ze de eerste proefprojecten opzetten. Zo zullen AB Inbev & Colruyt Group hun transportpartners betrekken bij hun streven naar zero emissie. Ook zullen beide partijen gemeenschappelijke expertise opbouwen: AB Inbev zal als eerste leverancier gebruik maken van de waterstoftruck die Colruyt Group eerder al in zijn logistieke keten testte.
Verder willen AB Inbev & Colruyt Group een ‘dedicated lane’ voor de waterstoftruck inrichten tussen hun logistieke hubs. Ook zullen beide partijen onderzoek doen naar de uitrol van waterstoftrucks en -tankstations.
Die uitrol van de eerste stations en vrachtwagens is dan voor een tweede fase voorzien. Het gaat daarbij om waterstofstations (met grote capaciteit) van DATS 24, de brandstofleverancier van de Colruyt Group. Ook zullen waterstoftrucks worden aangekocht.
 
Brandstofcel- en waterstoftechnologie is een veelbelovende emissievrije aandrijflijnoplossing voor zware vrachtwagens. De waterstoftrucks rijden op elektriciteit die wordt opgewekt door een brandstofcel aan boord. Die gebruikt groene waterstof als brandstof. De truckprestaties zijn vergelijkbaar met die van dieselvrachtwagens wat de dagelijkse actieradius, de bijtanktijd en het laadvermogen betreft. De technologie zal volgens de partners een sleutelrol spelen in de overgang naar een koolstofneutrale maatschappij. Bovendien is de truck in zuiver elektrische modus erg stil, wat past in het streven naar stillere leveringen aan de winkels.
 
De waterstoftrucktest past in het Europese proefproject ‘Waterstofregio 2.0’ om knowhow en ervaring op te doen met grootschalige waterstoftoepassingen in de logistiek. Door de opgedane ervaring op grote schaal te delen, wil Waterstofregio 2.0 andere grote logistieke centra inspireren om ook waterstofvoertuigen te gaan gebruiken. Het project wordt mogelijk gemaakt met financiële steun van de Europese Unie in het kader van het Interreg Vlaanderen-Nederland programma.
Foto: Fabio Sala (AB Inbev – links) en Jef Colruyt (Colruyt Group)

Recente nieuwsberichten

Garvis bouwt AI-platform verder uit na investering van 3,5 miljoen euro

Een jaar na de lancering van zijn AI-platform voor vraag- en voorraadplanning haalt de Belgische start-up Garvis 3,5 miljoen euro op om het platform verder uit te bouwen. Investeerders zijn de Britse investeringsfondsen Superseed en Scalebridge Capital en de Duitse groep Bosch Ventures.

Webfleet brengt nieuwe modulaire oplossingen voor digitalisering in de transportsector

Webfleet, aanbieder van telematica voor vrachtwagens, kondigt een reeks nieuwe modulaire oplossingen aan die transportbedrijven moeten helpen bij het nemen van geïnformeerde, datagedreven beslissingen om brandstofkosten te besparen, de productiviteit te verbeteren en veiliger te zijn op de weg.

Volvo Trucks begint met serieproductie zware elektrische trucks

Volvo Trucks start met de serieproductie van de elektrische versies van zijn belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton (GCW – gross combination weight) aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop.

Leuze introduceert nieuwe 36-serie sensoren voor detectie van objecten

Voor de nauwkeurige detectie van objecten heeft Leuze de nieuwe 36-sensorserie ontwikkeld. De sensoren zijn geschikt voor toepassing in de intralogistiek, de automobielindustrie en voor verpakkingssystemen. Ze detecteren voorwerpen met verschillende optische eigenschappen, zelfs op grote afstand, bij trillingen, omgevingslicht of vervuiling.

PolySto scant met de Nova RFID-oplossing van Aucxis RFID Solutions

Het Belgische PolySto, met hoofdzetel in Lokeren, produceert hygiënische binnenafwerking voor de voedingsindustrie. Het bedrijf maakt o.a. plinten en stootranden uit polymeer composiet voor supermarkten, logistieke spelers in de voeding, enz.

De Bondt B.V. ondersteunt wereldwijde groei met Fastpick van Vanderlande

De Bondt B.V. is een internationaal opererende groothandel in fournituren, garens en handwerkartikelen. Het familiebedrijf, bekend van het eigen garenmerk ‘Scheepjes’, levert aan retailers en resellers in meer dan 70 landen wereldwijd en kent een sterke groei.

De uitdagingen van een succesvolle implementatie van magazijnautomatisering

(Advertorial) Als we het over automatiseringsprojecten hebben, gaat het vaak over de ondertekening van het contract of de succesvolle samenwerking achteraf. Over het implementatieproces wordt zelden iets gemeld. Dominic Crimp, COO van TGW Northern Hub, verbreekt de stilte: een globaal gestandaardiseerd ‘stage gate’-proces, een open communicatie en heel veel testen zijn voor TGW de sleutels tot succes.

Ontdek de customer van Vanas Engineering bij elektroketen Krëfel

(Video) 2020 was – met de opkomst van corona – een turning point voor veel bedrijven. Ook voor de Belgische elektronicaketen Krëfel, welke een enorme boost in online bestellingen kreeg. Door slim en snel in te springen op deze ontwikkeling is het marktaandeel van Krëfel sinds 2019 forst gestegen.

40% van de werkgevers in Supply Chain/Logistiek wil personeelsbestand dit jaar nog uitbreiden

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer voor de tewerkstellingsvooruitzichten, verwachten werkgevers dat er ook in het vierde kwartaal van 2022 banen zullen bijkomen in de sector Supply Chain & Logistics. Vier op tien (40%) van de in april door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector zijn van plan hun personeelsbestand tegen het eind van de maand december uit te breiden, terwijl 20% van plan is dat te verminderen.

WDP vergroot footprint in Wallonië met 7 nieuwe sites in Doornik

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft zeven nieuwe logistieke sites aangekocht van Sedimmo NV (onderdeel van Sedilog NV) in de industriezone Tournai West Zoning in Doornik. De acquisitie is goed voor een totale verhuurbare oppervlakte van om en bij de 100.000m² en een globale investering van ongeveer 120 miljoen euro.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.