Colruyt Group en AB Inbev gaan samen markt voor waterstoftrucks in België ontwikkelen

Colruyt Group en AB Inbev willen starten met emissievrije leveringen door waterstoftrucks tussen de respectieve logistieke hubs in België. Met het oog op zero-emissie transport willen de twee bedrijven verder bouwen aan de waterstofeconomie voor zwaar transport in België. De topmanagers van beide bedrijven, Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group, en Fabio Sala, voorzitter van AB Inbev BeNeFraLux, hebben daartoe een intentieverklaring ondertekend.

De samenwerking houdt in dat beide partijen de uitrol van waterstoftrucks en -tankstations op grote schaal zullen onderzoeken. In de komende 5 jaar willen ze samenwerken om de transitie van de waterstofeconomie te versnellen door een 360-graden H2-ecosysteem op te zetten: hernieuwbare waterstofproductie, een netwerk van waterstof-tankstations en waterstof-brandstofceltrucks. In eerste instantie focust het project op België.
 
Om het waterstof-ecosysteem in ons land te ontwikkelen, zullen AB Inbev & Colruyt Group gezamenlijke inspanningen leveren. In een eerste fase zullen ze de eerste proefprojecten opzetten. Zo zullen AB Inbev & Colruyt Group hun transportpartners betrekken bij hun streven naar zero emissie. Ook zullen beide partijen gemeenschappelijke expertise opbouwen: AB Inbev zal als eerste leverancier gebruik maken van de waterstoftruck die Colruyt Group eerder al in zijn logistieke keten testte.
Verder willen AB Inbev & Colruyt Group een ‘dedicated lane’ voor de waterstoftruck inrichten tussen hun logistieke hubs. Ook zullen beide partijen onderzoek doen naar de uitrol van waterstoftrucks en -tankstations.
Die uitrol van de eerste stations en vrachtwagens is dan voor een tweede fase voorzien. Het gaat daarbij om waterstofstations (met grote capaciteit) van DATS 24, de brandstofleverancier van de Colruyt Group. Ook zullen waterstoftrucks worden aangekocht.
 
Brandstofcel- en waterstoftechnologie is een veelbelovende emissievrije aandrijflijnoplossing voor zware vrachtwagens. De waterstoftrucks rijden op elektriciteit die wordt opgewekt door een brandstofcel aan boord. Die gebruikt groene waterstof als brandstof. De truckprestaties zijn vergelijkbaar met die van dieselvrachtwagens wat de dagelijkse actieradius, de bijtanktijd en het laadvermogen betreft. De technologie zal volgens de partners een sleutelrol spelen in de overgang naar een koolstofneutrale maatschappij. Bovendien is de truck in zuiver elektrische modus erg stil, wat past in het streven naar stillere leveringen aan de winkels.
 
De waterstoftrucktest past in het Europese proefproject ‘Waterstofregio 2.0’ om knowhow en ervaring op te doen met grootschalige waterstoftoepassingen in de logistiek. Door de opgedane ervaring op grote schaal te delen, wil Waterstofregio 2.0 andere grote logistieke centra inspireren om ook waterstofvoertuigen te gaan gebruiken. Het project wordt mogelijk gemaakt met financiële steun van de Europese Unie in het kader van het Interreg Vlaanderen-Nederland programma.
Foto: Fabio Sala (AB Inbev – links) en Jef Colruyt (Colruyt Group)

Recente nieuwsberichten

Ceva Logistics test waterstofcel-truck samen met Toyota Motor Europe

Third party logistics provider Ceva Logistics gaat een van de eerste heavy-duty waterstof brandstofcel (Hydrogen Full Cell – HFC) trucks op de markt testen in samenwerking met Toyota Motor Europe (TME). Het prototype truck, ontworpen voor TME door de Nederlandse fabrikant VDL Groep, zal gedurende een testperiode van vijf jaar worden ingezet tussen vestigingen van TME en moet op die manier de supply chain van TME koolstofvrij maken en tegelijkertijd nuttige informatie leveren over de prestaties van HFC.

Cabka introduceert Pallet Box 2.0 voor levensmiddelen, agrarische producten en afvalbeheer

Cabka, gespecialiseerd in transportverpakkingen van gerecycleerd plastic, lanceert de Pallet Box 2.0. Het betreft een plastic ladingdrager met een intern volume van 1400 liter, die moet zorgen voor een verbeterde hanteerbaarheid en een hogere duurzaamheid.

UPS Supply Chain Solutions Europe zet biobrandstofvrachtwagens in

In zijn wereldwijde streven naar ‘net zero’ transport en het verkleinen van zijn ecologische voetafdruk, breidt UPS Supply Chain Solutions (SCS) zijn Europese vloot uit met vier nieuwe HVO100 biobrandstofvrachtwagens. De nieuwe vrachtwagens zijn bestemd voor direct gebruik in de Benelux en zijn gestationeerd in Nederland.

Vernieuwd klantenportaal van DP World vereenvoudigt het boeken van tijdslots voor containerbehandeling

E-World 1700, het online klantenportaal van DP World, werd voorzien van een aantal nieuwe functies die het boeken van een afspraak voor containerbehandeling eenvoudiger en sneller moeten maken. Een eerste nieuwigheid is dat vrachtwagendispatchers voortaan automatisch alle afspraakopties te zien krijgen, waarna ze meteen hun keuze kunnen maken en daardoor snel en efficiënter kunnen plannen.

Webfleet introduceert proactieve controle- en rapportagetool voor beheer van opleggers

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, stelt Webfleet Trailer voor. Het gaat om een oplossing voor opleggerbeheer die speciaal ontworpen is om transport- en logistieke bedrijven die gebruik maken van opleggers voor lange afstanden, te ondersteunen.

EPG breidt gratis demo app van LYDIA Voice uit

Het Duitse technologiebedrijf EPG stelt vanaf nu de nieuwe, uitgebreide versie van de LYDIA Voice Demo App gratis ter beschikking via de Google Play Store. Met de proefapp wil EPG geïnteresseerde gebruikers gratis laten kennismaken met 100% spraakgestuurd picken via de Android-smartphone.

Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen.

Siemens integreert realtime supply chain intelligence in Siemens Xcelerator

Siemens Digital Industries Software integreert het Supplyframe Design-to-Source Intelligence platform met zijn Siemens Xcelerator portfolio van software en diensten. De volledig geïntegreerde oplossing, die nu beschikbaar is, moet zorgen voor een meer veerkrachtige supply chain door realtime inzicht te bieden in de wereldwijde beschikbaarheid van componenten, vraag, kosten, compliance en bijbehorende data op het moment van ontwerp.

Snijden in je voorraad? Bekijk eerst je assortiment

(Advertorial) Consumenten verwachten telkens meer. Dus wil je als bedrijf al snel je assortiment uitbreiden. Alleen zorgt dat soms voor te hoge voorraden en te grote voorraden zijn nooit een goed voorteken. Dan maar snijden in je voorraad?

CMB.Tech & Ford Trucks bouwen samen dual fuel waterstoftrucks

CMB.Tech, gevestigd in Antwerpen, bouwt, bezit, exploiteert en ontwerpt grote maritieme en industriële toepassingen die werken op waterstof en ammoniak. Samen met Ford Trucks gaat CMB.Tech nu zorgen voor de conversie van Ford F-Max trucks naar dual fuel waterstoftrucks.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.