Colruyt Group en AB Inbev gaan samen markt voor waterstoftrucks in België ontwikkelen

Colruyt Group en AB Inbev willen starten met emissievrije leveringen door waterstoftrucks tussen de respectieve logistieke hubs in België. Met het oog op zero-emissie transport willen de twee bedrijven verder bouwen aan de waterstofeconomie voor zwaar transport in België. De topmanagers van beide bedrijven, Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group, en Fabio Sala, voorzitter van AB Inbev BeNeFraLux, hebben daartoe een intentieverklaring ondertekend.

De samenwerking houdt in dat beide partijen de uitrol van waterstoftrucks en -tankstations op grote schaal zullen onderzoeken. In de komende 5 jaar willen ze samenwerken om de transitie van de waterstofeconomie te versnellen door een 360-graden H2-ecosysteem op te zetten: hernieuwbare waterstofproductie, een netwerk van waterstof-tankstations en waterstof-brandstofceltrucks. In eerste instantie focust het project op België.
 
Om het waterstof-ecosysteem in ons land te ontwikkelen, zullen AB Inbev & Colruyt Group gezamenlijke inspanningen leveren. In een eerste fase zullen ze de eerste proefprojecten opzetten. Zo zullen AB Inbev & Colruyt Group hun transportpartners betrekken bij hun streven naar zero emissie. Ook zullen beide partijen gemeenschappelijke expertise opbouwen: AB Inbev zal als eerste leverancier gebruik maken van de waterstoftruck die Colruyt Group eerder al in zijn logistieke keten testte.
Verder willen AB Inbev & Colruyt Group een ‘dedicated lane’ voor de waterstoftruck inrichten tussen hun logistieke hubs. Ook zullen beide partijen onderzoek doen naar de uitrol van waterstoftrucks en -tankstations.
Die uitrol van de eerste stations en vrachtwagens is dan voor een tweede fase voorzien. Het gaat daarbij om waterstofstations (met grote capaciteit) van DATS 24, de brandstofleverancier van de Colruyt Group. Ook zullen waterstoftrucks worden aangekocht.
 
Brandstofcel- en waterstoftechnologie is een veelbelovende emissievrije aandrijflijnoplossing voor zware vrachtwagens. De waterstoftrucks rijden op elektriciteit die wordt opgewekt door een brandstofcel aan boord. Die gebruikt groene waterstof als brandstof. De truckprestaties zijn vergelijkbaar met die van dieselvrachtwagens wat de dagelijkse actieradius, de bijtanktijd en het laadvermogen betreft. De technologie zal volgens de partners een sleutelrol spelen in de overgang naar een koolstofneutrale maatschappij. Bovendien is de truck in zuiver elektrische modus erg stil, wat past in het streven naar stillere leveringen aan de winkels.
 
De waterstoftrucktest past in het Europese proefproject ‘Waterstofregio 2.0’ om knowhow en ervaring op te doen met grootschalige waterstoftoepassingen in de logistiek. Door de opgedane ervaring op grote schaal te delen, wil Waterstofregio 2.0 andere grote logistieke centra inspireren om ook waterstofvoertuigen te gaan gebruiken. Het project wordt mogelijk gemaakt met financiële steun van de Europese Unie in het kader van het Interreg Vlaanderen-Nederland programma.
Foto: Fabio Sala (AB Inbev – links) en Jef Colruyt (Colruyt Group)

Recente nieuwsberichten

Cabka stelt nieuwe BigBag S5 pallet voor

Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, introduceert met de BigBag S5 pallet een nieuwe ladingdrager die moet voldoen aan de veranderende behoeften van klanten die zich inzetten voor een duurzaam milieu.

MAN automatiseert productielogistiek met robots van Magazino

Vrachtwagenconstructeur MAN gaat in zijn vestiging in Neurenberg een vloot van 12 SOTO-robots inzetten om de logistiek van kleine goederen volledig te automatiseren. De SOTO-robot is afkomstig van het Duitse roboticabedrijf Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich.

TVH wordt geautoriseerde hersteldienst voor Bosch Rexroth HMI-producten

TVH, internationaal leverancier van onderdelen, is aangesteld als geautoriseerde hersteldienst voor HMI-producten van Bosch Rexroth, gespecialiseerd in aandrijf- en besturingstechnologie en -componenten.

Schrijf nog snel gratis in voor Supply Chain Innovations

De dag van Supply Chain Innovations, donderdag 14 maart 2024, nadert met rasse schreden. Ongetwijfeld wilt u net als honderden andere collega’s uw opwachting maken op dit iconische event voor de supply chain professional, dat ook dit jaar in Antwerp Expo plaatsvindt.

Whitepaper: Efficiënt van A naar B

Wat is voor u de beste magazijntruck? Misschien degene die uw goederen het snelst van A naar B brengt. Of degene die het minste energie verbruikt. Of de meest ergonomische. Of de veiligste. Of…

Succes draait om minimaliseren en maximaliseren

Ontdek hoe je jouw magazijnprocessen kunt optimaliseren en de productiviteit kunt verhogen met behulp van AI-gedreven software. Bij Element Logic begrijpen we dat succes draait om minimaliseren en maximaliseren. Door de bezorgtijd, repetitieve taken en operationele kosten te minimaliseren, streven we naar het maximaliseren van jouw succes.

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.