Colruyt Group en AB Inbev gaan samen markt voor waterstoftrucks in België ontwikkelen

Colruyt Group en AB Inbev willen starten met emissievrije leveringen door waterstoftrucks tussen de respectieve logistieke hubs in België. Met het oog op zero-emissie transport willen de twee bedrijven verder bouwen aan de waterstofeconomie voor zwaar transport in België. De topmanagers van beide bedrijven, Jef Colruyt, CEO van Colruyt Group, en Fabio Sala, voorzitter van AB Inbev BeNeFraLux, hebben daartoe een intentieverklaring ondertekend.

De samenwerking houdt in dat beide partijen de uitrol van waterstoftrucks en -tankstations op grote schaal zullen onderzoeken. In de komende 5 jaar willen ze samenwerken om de transitie van de waterstofeconomie te versnellen door een 360-graden H2-ecosysteem op te zetten: hernieuwbare waterstofproductie, een netwerk van waterstof-tankstations en waterstof-brandstofceltrucks. In eerste instantie focust het project op België.
 
Om het waterstof-ecosysteem in ons land te ontwikkelen, zullen AB Inbev & Colruyt Group gezamenlijke inspanningen leveren. In een eerste fase zullen ze de eerste proefprojecten opzetten. Zo zullen AB Inbev & Colruyt Group hun transportpartners betrekken bij hun streven naar zero emissie. Ook zullen beide partijen gemeenschappelijke expertise opbouwen: AB Inbev zal als eerste leverancier gebruik maken van de waterstoftruck die Colruyt Group eerder al in zijn logistieke keten testte.
Verder willen AB Inbev & Colruyt Group een ‘dedicated lane’ voor de waterstoftruck inrichten tussen hun logistieke hubs. Ook zullen beide partijen onderzoek doen naar de uitrol van waterstoftrucks en -tankstations.
Die uitrol van de eerste stations en vrachtwagens is dan voor een tweede fase voorzien. Het gaat daarbij om waterstofstations (met grote capaciteit) van DATS 24, de brandstofleverancier van de Colruyt Group. Ook zullen waterstoftrucks worden aangekocht.
 
Brandstofcel- en waterstoftechnologie is een veelbelovende emissievrije aandrijflijnoplossing voor zware vrachtwagens. De waterstoftrucks rijden op elektriciteit die wordt opgewekt door een brandstofcel aan boord. Die gebruikt groene waterstof als brandstof. De truckprestaties zijn vergelijkbaar met die van dieselvrachtwagens wat de dagelijkse actieradius, de bijtanktijd en het laadvermogen betreft. De technologie zal volgens de partners een sleutelrol spelen in de overgang naar een koolstofneutrale maatschappij. Bovendien is de truck in zuiver elektrische modus erg stil, wat past in het streven naar stillere leveringen aan de winkels.
 
De waterstoftrucktest past in het Europese proefproject ‘Waterstofregio 2.0’ om knowhow en ervaring op te doen met grootschalige waterstoftoepassingen in de logistiek. Door de opgedane ervaring op grote schaal te delen, wil Waterstofregio 2.0 andere grote logistieke centra inspireren om ook waterstofvoertuigen te gaan gebruiken. Het project wordt mogelijk gemaakt met financiële steun van de Europese Unie in het kader van het Interreg Vlaanderen-Nederland programma.
Foto: Fabio Sala (AB Inbev – links) en Jef Colruyt (Colruyt Group)

Recente nieuwsberichten

DP World huldigt nieuw operationeel gebouw in Antwerpen in

Ruim 15 jaar na de opstart van zijn terminal heeft DP World een nieuw operationeel gebouw ingehuldigd aan ‘hun zijde’ van het Deurganckdok. De bouwwerken gingen in november 2019 van start en resulteren nu in een gebouw met een roestbruine glazen gevel die ook ’s nachts voor een opvallend lichteffect moet zorgen.

LPR breidt uit naar Roemenië

LPR-La Palette Rouge (een divisie van Euro Pool Group) opent een vestiging in Roemenië. De nieuwe site vormt een aanvulling op de bestaande acht Europese filialen van LPR en moet het groeiende aantal klanten in Oost-Europa bedienen, waar LPR zijn positie snel wil uitbreiden.

XPO Logistics bouwt duurzaam warehouse in Tongeren

Afgelopen vrijdag stak transport- en logistiek dienstverlener XPO Logistics de eerste spade in de grond voor de bouw zijn nieuwe campus in Tongeren. De realisatie van het project, dat tegen het einde van dit jaar klaar moet zijn, is in handen van bouwonderneming Cordeel.

Ninatrans en Transmet smelten samen tot één transportgroep

Om een sterkere marktpositie in de logistieke en transportwereld te verwerven, hebben de Belgische transporteurs Ninatrans en Transmet besloten hun krachten te bundelen. Beide bedrijven zijn geen vreemden voor elkaar, want het waren twee broers die ze destijds oprichtten.

Lineas bouwt Noord-Zuid vrachtverbinding verder uit vanuit Gent in North Sea Port

Privé spoorvrachtoperator Lineas versterkt zijn aanwezigheid in Gent in North Sea Port met een nieuwe, rechtstreekse intermodale verbinding met Milano Segrate. Met die verbinding met vijf wekelijkse retourritten naar Italië wil Lineas tegemoet komen aan de groeiende vraag van regionale klanten naar een ecologisch alternatief voor wegtranstransport.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening start reeds vanaf de initiële planning en omvat analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

TVH neemt Battery Supplies over

TVH, aanbieder van onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouwmachines en landbouwtractoren, heeft de aandelen verworven van Battery Supplies in Deerlijk en diens dochterondernemingen in Meyzieu, Frankrijk (Battery Supplies France) en Erftstadt, Duitsland (Battec Batterie Vertrieb).

Leadec benadert 0% fouten bij interne leveringen met ZetesChronos

Leadec is actief op meer dan 300 locaties verspreid over vier continenten. Al bijna 60 jaar ondersteunt het bedrijf klanten in de productiesector met services op het gebied van planning, installatie en automatisering, tot en met het facilitair beheer van fabrieken en gebouwen.

Jost neemt Anné-Louagie over

Transporteur en logistiek dienstverlener Jost heeft transportbedrijf Anné-Louagie uit Temse overgenomen. Het bedrijf werd in 2003 door Marc Anné en zijn vrouw Mady Louagie opgericht en legt zich toe op het internationaal vervoer van containers over de weg, voornamelijk ‘one way’.

Simac ondersteunt data-minded strategie van DPD

Voor DPD is het cruciaal altijd over de juiste data te beschikken. Alleen dan kan de pakketbezorger zijn klanten laten weten waar hun pakket zich bevindt en wanneer het wordt bezorgd. Omdat DPD data sneller wilde kunnen ontvangen, besloot het zijn infrastructuur op meerdere vlakken aan te passen, onder meer door in alle depots de wifi-infrastructuur te herbekijken en uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.