CMB.Tech & Ford Trucks bouwen samen dual fuel waterstoftrucks

CMB.Tech, gevestigd in Antwerpen, bouwt, bezit, exploiteert en ontwerpt grote maritieme en industriële toepassingen die werken op waterstof en ammoniak. Samen met Ford Trucks gaat CMB.Tech nu zorgen voor de conversie van Ford F-Max trucks naar dual fuel waterstoftrucks. Dat moet klanten snel toegang bieden tot waterstofoplossingen die moeten bijdragen tot een duurzame toekomst. De trucks zullen worden omgebouwd in de dual fuel workshop van CMB.Tech in Antwerpen. Bedoeling is de eerste dual fuel waterstoftrucks in 2023 te leveren en het concept dan verder op te schalen.

CMB.Tech wordt verantwoordelijk voor de conversie van de trucks naar dual fuel waterstoftrucks en maakt daarbij gebruik van zijn knowhow op het vlak van waterstof. Gezien de bewezen betrouwbaarheid van de Ford F-Max trucks kan CMB.Tech zich volledig richten op de integratie van de nieuwe dual fuel technologie. Het conversieproces vereist geen aanpassingen aan de traditionele dieselmotor, alleen een waterstofinjectiering wordt toegevoegd, waardoor het concept erg schaalbaar is. Met de dual fuel technologie wordt waterstof aangezogen in de verbrandingskamer, waardoor minder dieselinjectie nodig is om de motor aan te drijven.
 
Het conversieproces begint met de montage van de waterstoftanks op de trucks en de installatie van CMB.Tech’s injectiering op de motor. Vervolgens wordt de motorbesturingseenheid geïnstalleerd. Daarna vinden de kwaliteitscontrole en validatie van de dual fuel waterstoftrucks plaats. De conversie naar CMB.Tech’s waterstoftruck kan het traditionele brandstofverbruik en de bijhorende uitstoot verminderen, terwijl er een diesel back-up oplossing blijft voor die momenten dat waterstof tanken niet mogelijk is.
 
De dual fuel technologie is eerder een kortetermijnoplossing en vormt in feite de aanloop naar de wijdverspreide invoering van mono fuel waterstof ICE (Internal Combustion Engine) motor en FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) technologieën. In afwachting daarvan zijn de partners van mening dat de dual fuel technologie de inzet van waterstoftrucks voor transport over lange afstanden in veel continenten, waaronder Europa, mogelijk zal maken.
Foto: CMB.Tech / Ford Trucks

Recente nieuwsberichten

Delaware opent nieuw kantoor in Lummen

Vanuit dit vijfde Belgische kantoor wil de IT-integrator voortaan ook de hele Limburgse regio vlot kunnen bedienen. Het nieuwe kantoor is gelegen op het knooppunt van de E313- en E314-snelweg (Klaverbladstraat 11) en biedt plaats aan meer dan 40 medewerkers.

Logistiek vastgoed in Vlaanderen bloeit

Dat blijkt uit een rapport van JLL, dat recent de toestand in kaart bracht van de commerciële vastgoedmarkt in Vlaanderen na de eerste helft van 2017. In 2016 vertegenwoordigde Vlaanderen meer dan 90% van het opnamevolume van logistiek vastgoed in België, goed voor meer dan 1 miljoen vierkante meter.

Biertrein haalt 5000 vrachtwagens per jaar van de weg

Een samenwerkingsverband rond duurzame mobiliteit tussen Delhaize, AB InBev, Lineas, POM Oost-Vlaanderen en Remitrans riep de ‘biertrein’ in het leven. De trein vervangt het dagelijkse vrachtwagentransport van Jupiler tussen de AB InBev brouwerij in Jupille (Luik) en het depot van Delhaize in Ninove.

Markt van heftrucks en magazijntoestellen beleeft recordjaar

Opnieuw was 2016 een topjaar in België voor de verkoop van heftrucks en magazijntoestellen. Dat blijkt uit het Economisch Dossier, dat Sigma traditiegetrouw net voor de zomer voorstelt. Met een groei van 10% doet 2016 het nog beter dan vorig jaar, toen een stijging van bijna 8% werd opgetekend.

Nieuwe Raad van Bestuur voor Speerpuntcluster logistiek

De nieuwe Raad van Bestuur van het VIL werd op 16 juni tijdens de Algemene Vergadering verkozen. De RvB is samengesteld uit maximaal vijf logistieke dienstverleners, maximaal vijf verladers of retailers en maximaal vijf strategische partners.

POM West-Vlaanderen en Waterwegen en Zeekanaal investeren in binnenvaart

Beide partners zullen de komende drie jaar zo’n 10 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van extra capaciteit voor de binnenvaart. Enerzijds wordt er geïnvesteerd in de uitbreiding en renovatie van River Terminal Wielsbeke. Zo wordt de kaaimuur met 85 meter verlengd zodat in de toekomst drie schepen tegelijkertijd kunnen laden en lossen, of eventueel ook tegelijkertijd een groot rijnschip en een groot duwkonvooi.

Groep Heylen ontwikkelt dc in Weert

Investeerder Groep Heylen plant de realisatie van een distributiecentrum op bedrijventerrein Kampershoek 2.0, aan de A2 in Weert. Van de 187.000m² grote kavel (ruim 37 voetbalvelden) is 110.000m² voor het distributiecentrum bestemd. Dat dc wordt opgedeeld in units van 8.500 tot 15.000m².

Partner Logistics overgenomen door Lineage

Het Noord-Amerikaanse Lineage Logistics is een grote, wereldwijde logistieke speler op het vlak van temperatuurgecontroleerde warehouses. Partner Logistics, met hoofdkwartier in Bergen op Zoom, is op zijn beurt een belangrijke Europese aanbieder van geautomatiseerde koudeopslag.

‘Syn-Ergie’ voor duurzaam transport op as West-Vlaanderen - Limburg'

POM West-Vlaanderen en LIOF slaan, in samenwerking met Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, de handen in elkaar voor het project Syn-Ergie. Dat project wil een bijdrage leveren aan een ecologisch en economisch duurzamer goederentransport in de grensregio Vlaanderen-Nederland, meer bepaald tussen de provincies West-Vlaanderen en Nederlands Limburg.

Eindhoven krijgt XXL multifunctioneel logistiek gebouw

Het pand van 88.000m² en 3.000 m² kantoorruimte komt er op het bedrijventerrein Westfields, ten noordwesten van de stad. De komst van pakketvervoerder DPD op Westfields en de realisatie van de Brainport Industries Campus (BIC) moet de aantrekkingskracht van het terrein en het nieuwe gebouw versterken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.